Jag fick för ganska längesedan en skärm av en kompis, som han hade plockat ihop själv av delar han hade låg skräpande. Själva displayen är en "Samsung LCD Display 14.1 CTFT XGA - LT141X7-124", plockad från en laptop. Bildskärmen har han sedan monterat i en
Samsung SyncMaster 151S med tillhörande styrenhet som åtminstone till utseende och passform (på kontakten) verkar passa till LCD-panelen. Anledningen att jag fick skärmen var att färgerna blir helskumma på skärmen.
Tänkte nu att någon här kanske har en aning om vad detta kan bero på och om det finns någon möjlighet att fixa det?
Hm, skärmen är ju alltså inkopplad med vanlig VGA-kabel till grafikkortet (ett integrerat Intel GMA950 om jag inte missminner mig). Bilden blir även konstig i BIOS och textconsoleläge i Linux (på en annan dator med ett ATI Radeon X600 PCIe), så jag är ganska säker på att det är ett hårdvaruproblem.
Jag vet inte hur Linux fungerar i det avseendet men i Windows/DOS läge ska den fungera om den inte är hårdvarumässigt trasig.
Är Samsungen som den kommer ifrån "flashbar" ?
Hm, har ingen aning om den är "flashbar". Ska skruva isär skärmen igen och se om jag hittar något modellnamn på själva kontrollerenheten (den sitter i en plåtlåda tillsammans med nätagget, och den har jag aldrig öppnat). Vet du om det är mycket krångel att flasha isåfall? Antar att jag behöver hitta firmware för rätt LCD-panel att lägga in i kontrollerenheten så den skickar rätt signaler, eller har jag missförstått något?
Main PCB heter GH15L/H/E/M vad jag förstår. Förutom det kortet sitter en inverter och strömförsörjning där. Dessvärre lyckades jag bryta loss den ytmonterade kontakten CN1 som kopplar samman inverter med strömförsörjning och orkar inte försöka fixa det, så nu får skärmen fortsätta samla damm.. Om ingen här vill ha skiten istället..