Skumma färger på på LCD (TFT)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
pepzi

Skumma färger på på LCD (TFT)

Inlägg av pepzi »

Jag fick för ganska längesedan en skärm av en kompis, som han hade plockat ihop själv av delar han hade låg skräpande. Själva displayen är en "Samsung LCD Display 14.1 CTFT XGA - LT141X7-124", plockad från en laptop. Bildskärmen har han sedan monterat i en
Samsung SyncMaster 151S med tillhörande styrenhet som åtminstone till utseende och passform (på kontakten) verkar passa till LCD-panelen. Anledningen att jag fick skärmen var att färgerna blir helskumma på skärmen.

Tänkte nu att någon här kanske har en aning om vad detta kan bero på och om det finns någon möjlighet att fixa det?

Bild
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En korrekt drivrutin och ett grafik kort som är anpassat borde fixa problemet.
pepzi

Inlägg av pepzi »

Hm, skärmen är ju alltså inkopplad med vanlig VGA-kabel till grafikkortet (ett integrerat Intel GMA950 om jag inte missminner mig). Bilden blir även konstig i BIOS och textconsoleläge i Linux (på en annan dator med ett ATI Radeon X600 PCIe), så jag är ganska säker på att det är ett hårdvaruproblem.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag vet inte hur Linux fungerar i det avseendet men i Windows/DOS läge ska den fungera om den inte är hårdvarumässigt trasig.
Är Samsungen som den kommer ifrån "flashbar" ?
pepzi

Inlägg av pepzi »

Hm, har ingen aning om den är "flashbar". Ska skruva isär skärmen igen och se om jag hittar något modellnamn på själva kontrollerenheten (den sitter i en plåtlåda tillsammans med nätagget, och den har jag aldrig öppnat). Vet du om det är mycket krångel att flasha isåfall? Antar att jag behöver hitta firmware för rätt LCD-panel att lägga in i kontrollerenheten så den skickar rätt signaler, eller har jag missförstått något?
pepzi

Inlägg av pepzi »

Main PCB heter GH15L/H/E/M vad jag förstår. Förutom det kortet sitter en inverter och strömförsörjning där. Dessvärre lyckades jag bryta loss den ytmonterade kontakten CN1 som kopplar samman inverter med strömförsörjning och orkar inte försöka fixa det, så nu får skärmen fortsätta samla damm.. Om ingen här vill ha skiten istället..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kör igenom färgerna och deras bitvikt. Typ Röd 128, 64, 32,,, Blå 128, 64.. Röd 128, 64.. osv.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Det där har jag sett från TFT skärmar förr. Kontrollerkretsarna kan flippa ur, kan bero på ESD eller vad som hellst
Andy skrev:En korrekt drivrutin och ett grafik kort som är anpassat borde fixa problemet.
Det där tar du från luften bara
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jaha.
Skriv svar