LM3875 Förstärkare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Grov

LM3875 Förstärkare

Inlägg av Grov »

Hejsan alla lödare och glödare.

Mitt första inlägg här på detta forum, hoppas bara det välkomnas bra :)

Nu tänker ni säkert, bah, en till som ska snickra ihop en tråkig förstärkare. Men jag har använt mig av sökfunktionen men inte hittat direkt det jag sökt efter.

Kan börja med att berätta lite om mig själv och mina kunskaper inom elektronik.

Heter Micke, bor i en liten håla utanför Skövde som heter Timmersdala med min sambo Annsofie och våra hundar Diesel och Hike. Har ett 2våningshus på ca 300kvm, och en trädgård som är det dubbla. Jobbar på Volvo Powertrain i Skövde på deras bearbetningsavdelning. Snusar Grov lös och kör en Volvo 850 Turbo till vardags. Det var lite om mig det.

Nu kommer vi till det roliga då. Har alltid varit fashinerad av elektronik byggsatser man sett i olika butiker, men aldrig tagit mig råd till att köpa något sådant. Dels för att tanten här hemma inte är så vidare förtjust i att ja bränner pengar på sådana "skitsaker" och dels för att jag inte riktigt vågat själv heller. Den ordentliga kunskap jag har i elektronik är väl demontera saker, montering funkar oxå, även fast det blir över en massa delar. Ja, ni vet säkert hur det är :) Lödkunskaperna är väl sådär, har chippat lite boxar till bilar osv så det tror jag inte är problemet. Har dock aldrig etsat eller gått nån vidare kurs i ritningslära när det gäller el eller så. Men tror det ska gå rätt smärtfritt.

Nu är det så att min gamla förstärkare brann upp i förra åskmolnet som seglade över Billigeberget för ett tag sedan, så jag behöver en ny. Nu har jag tagit mig själv i kragen och sagt te tanten på skarpen att nu är det min tur att leka lite. Sagt och gjort, nu ska det byggas!

Letar nu prylar som jag skall använda för mitt förstärkarbygge, har kollat endel på kitet ifrån www.audiosector.com, men är skeptisk till att beställa ifrån utlandet (får gå i nödfall). Men om jag förstått allting rätt så är inte detta något kit där allt ingår ? Vad mer för prylar skulle jag tänka mig behöva? Kraven är väl att den ska spela bättre än klockradion som står i köket nu, men även vara krafftfullt nog att kunna driva mina Dynavoice M-65. I mitt tycke så är det riktigt bra högtalare för lite pengar, sen vad andra tycker är en annan sak. Vill kunna spela vanlig film (2kanals) och även musik via DVD spelaren med lite kraftigare bas och hyffsat rent ljud.

Detta är kitet som jag kikat lite på Länk! Är väl Premium modellen jag siktat mig in på. Det som är skönt att det bara är att löda ihop åbäket, slippa krånga med att etsa och sådant själv.

Det jag vet är att ja måste köpa en sorts strömförsörjning. Har den lokala elektronikbutiken Svebry inte allt för långt härifrån som ja kan köpa prylar i (Trevliga gubbar där faktiskt). Lådan har jag tänkt att snickra ihop själv i garaget. Har tillgång till både bockmaskin å allt annat som kan behövas. Hade tänkt mig en låda i stilen med denna (lånar en bild från forumet). Extremt stilren och snygg låda måste jag säga.

Nu hoppas jag att ja får lite hjälp av proffsen här. Som jag skrev i början på tråden, det finns säkert 100 trådar som liknar denna. Men hittade som sagt inte vad jag behövde.

Tack på förhand

Micke
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du vet att du behöver en rätt kraftig transformator till dendär? Den är inte helt gratis 400 - 600kr (?) och så ska du leka med 230V från väggurtaget.

Titta lite på http://www.41hz.com

Det är en svensk site och jag är mycket nöjd med det jag handlat från dom.

Jag behöve något mindre men med hög kvalite och gick på "AMP6-BASIC", den kan drivas från en vanligt AC-DC adapter för 100kr.

Tripath TA2020 chipet är känt för extremt hög ljudkvalite.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

AMP5 verkar vara lätt att löda och ger 2 x 100W, tror att du får mycket mer för pengarna där.

http://www.41hz.com/main.aspx?pageID=120

Gillar även komentaren:

"...finished the AMP5 kit and guess what, it's replaced my dual channel LM3875 mono blocks. The dynamics are in a different league. I am using Dynaudio Audience 42 loudspeakers which are 4ohm and are fairly hard to drive." Quote from our Forum.
Grov

Inlägg av Grov »

netrunner skrev:Du vet att du behöver en rätt kraftig transformator till dendär? Den är inte helt gratis 400 - 600kr (?) och så ska du leka med 230V från väggurtaget.

Titta lite på http://www.41hz.com

Det är en svensk site och jag är mycket nöjd med det jag handlat från dom.

Jag behöve något mindre men med hög kvalite och gick på "AMP6-BASIC", den kan drivas från en vanligt AC-DC adapter för 100kr.

Tripath TA2020 chipet är känt för extremt hög ljudkvalite.
Hejsan netrunner!

Tack för tipsen, alltid trevligt.

Kollade lite på det kitet som du visade där, verkar vara smidigt faktiskt. Skönt att det är från en svensk säljare med.
41hz.com skrev: You need to add / not included in the kit

* Transformer with mains fuse and power switch
* Enclosure with connectors for speakers and line input if required
* Heat sink. For many applications, screwing the components to a metal enclosure is sufficient as a heat sink. However, for high power applications like bridged mono 8 ohms or high power 4 ohms, a heat sink is recommended.
* Mounting screws
* Volume control or pot if required
Dom sakerna borde väl finnas på Svebry alt. Elfa/classe ?
Vilken typ av transformator ska jag använda mig av? verkar finnas en hel uppsjö av sådana när man tittar runt på butikerna. Ska ta och maila lite med det företaget för att få lite mer info. Men gillar det citatet skarpt där som du visade netrunner :)
JohanF

Inlägg av JohanF »

Visst finns dom grejerna på Svebry.

Ringkärnetransformator ska du nog satsa på. Vanligast i audioprylar pga att dom sprider mindre elektromagnetiska störningar än EI-trafos.
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Annars finns det ju kit innehållande LM3886 på www.chipamp.com Jag betällde därifrån för en månad sedan. Paketet kom drygt 1 vecka senare. Dollarn är så låg nu så bara frakten var billigare från Atlanta än det är från Elfa. :)
FarbrorEstland
Kontakt:

Inlägg av FarbrorEstland »

LM3875 är en trevlig krets, men personligen tycker jag att LM3886an låter bättre. Här har ni bilder på ett kort som jag har caddat ihop. 3 st LM3886 i parallel/kort med servo-kretsar för att nolla DC-offseten. Effekten ligger runt 150W i 4ohm och bryggkopplar man 2 moduler så kan man få ut runt 300W. Ska beställa en ny verision med mindre förändringar i veckan.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Själv har jag byggt en hel del kloner av Quad 405 med de tillhörande moddarna. 100W i 8 ohm. Ska bygga in de i mina studiomonitorer så de blir aktiva. Får bli en projekttråd när det blir klart.
Viper

Inlägg av Viper »

Blev själv väldigt intresserad av att bygga en egen förstärkare nu när man fick sett lite av de färdiga resultat som fanns. Speciellt nu när jag börjat jobba på en industri där det finns stor tillgång till cnc maskiner i form av fräsar, svarvar, trådgnistar och vad som kan tänkas behövas för att tillverka ett snyggt chassi, men man behöver ju mer än ett chassi. ;)

Sen ser jag att det är ett par Dynavoice M-65 som du vill driva och det är precis vad jag också vill göra, har tänkt köpa ett par rätt snart men inte kunnat bestämma mig för vilken förstärkare jag vill ha riktigt. Alltid roligare att bygga själv med för den delen.

Är det allt för svårt att ge sig på att bygga en egen förstärkare för en hyfsat grön snubbe på området? Löda kan jag väl till viss del, dock aldrig provat några mindre saker men man kan ju öva på lite gamla kretskort och annat som finns i bra att ha lådan. Antar att dom färdiga kiten man köper kommer med ett färdigt kretskort och sen löder man på komponenterna osv samt lämpliga anslutningar som man vill ha?

Jag skulle vilja snickra ihop en simpel förstärkare som har bara det nödvändigaste liksom och inte allt annat skumt som finns på dom färdiga som går att köpa men ändå få en bra ljudkvalité. Hur är det med in och utgångar på några av de kit som presenterats att bara titta på en bild av ett kretskort säger mig inte så mycket tyvärr. ;)

Skulle vilja ha kanske 2-3 ingångar för ljudkällor, typ datorn, cd/lp-spelare och något mer sen utgångar för att fint kunna koppla in ett par högtalare. Någon som kan hjälpa en gröngöling på rätt spår?

Ursäkta att jag kidnappar din tråd lite såhär Grov. ;)

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det här är nog en av de enklaste försärkarkontruktioner som finns:

Bild

Kör själv en sådan. Antalet komponenter är så få att något kretskort egentligen inte behövs.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Tittade lite på det - inte pjåkigt alls faktiskt för så enkelt steg, dock fuskar national med en A-weigthed THD-N mätning - det gör man bara om man har något att dölja rent prestandamässigt - kort sagt är det fusk att köra med örats känslighetsmask för att polera THD och brussiffrorna nedåt så att det ser bättre ut i databladen...

Men, för en gångs skull så har dom en redovisning av intermodulation på förstärkarstegen - ganska sällsynt...

Här ser man också klass AB-förstärkares handikapp gentemot rena klass A-förstärkare då 0-genomgångsdistorsionen - hur hårt motkopplad den än är, ändå ger högre IMD på låga uteffektnivåer gentemot dom högre effekterna - kanske inte bästa alternativet att mata högskänsliga horn om spelnivåerna för det mesta ligger kring 0.1-25 mW (vardagsspelande)...
Grov

Inlägg av Grov »

Viper skrev:Blev själv väldigt intresserad av att bygga en egen förstärkare nu när man fick sett lite av de färdiga resultat som fanns. Speciellt nu när jag börjat jobba på en industri där det finns stor tillgång till cnc maskiner i form av fräsar, svarvar, trådgnistar och vad som kan tänkas behövas för att tillverka ett snyggt chassi, men man behöver ju mer än ett chassi. ;)

Sen ser jag att det är ett par Dynavoice M-65 som du vill driva och det är precis vad jag också vill göra, har tänkt köpa ett par rätt snart men inte kunnat bestämma mig för vilken förstärkare jag vill ha riktigt. Alltid roligare att bygga själv med för den delen.

Är det allt för svårt att ge sig på att bygga en egen förstärkare för en hyfsat grön snubbe på området? Löda kan jag väl till viss del, dock aldrig provat några mindre saker men man kan ju öva på lite gamla kretskort och annat som finns i bra att ha lådan. Antar att dom färdiga kiten man köper kommer med ett färdigt kretskort och sen löder man på komponenterna osv samt lämpliga anslutningar som man vill ha?

Jag skulle vilja snickra ihop en simpel förstärkare som har bara det nödvändigaste liksom och inte allt annat skumt som finns på dom färdiga som går att köpa men ändå få en bra ljudkvalité. Hur är det med in och utgångar på några av de kit som presenterats att bara titta på en bild av ett kretskort säger mig inte så mycket tyvärr. ;)

Skulle vilja ha kanske 2-3 ingångar för ljudkällor, typ datorn, cd/lp-spelare och något mer sen utgångar för att fint kunna koppla in ett par högtalare. Någon som kan hjälpa en gröngöling på rätt spår?

Ursäkta att jag kidnappar din tråd lite såhär Grov. ;)

Mvh,
Viper
Inga problem, vi får helt enkelt hitta ett bra paket eftersom vi har samma "krav". Kommer nog bli lysande detta. Har inte hunnit kolla så mycket i veckan nu, jäkla massa strul med Volvon :evil:
Viper

Inlägg av Viper »

Ja eftersom vi har samma krav så blir det ju fler briljanta hjärnor som kan hitta fram till lösningen. ;)

Är själv handikappad när det gäller att läsa krets designer och allt sådant men är väl ganska händig när det kommer till att bygga saker och hitta på lösningar på konstruktioner. Gick industri på gymnasiet med riktning mot cnc-operatör samt börjar väl inom någon dag jobba på en höprecisions industri som operatör så tillgång till maskiner osv har jag ju. Har även lite andra lösa kontakter här och var som kan komma till nytta. :)

Men första steget är ju som sagt att hitta ett lämpligt kit eller paket som man vill utgå ifrån och det finns ju en hel del att välja på över allt.
Många timmars googlade blir det med andra ord!

Mvh,
Viper
Skriv svar