Avståndssensor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Rackan

Avståndssensor

Inlägg av Rackan »

Hallå!

Jag håller på med ett arbete i skolan där jag ska försöka styra fokuseringen i en kamera. Jag tänkte därför försöka använda mig av en någon typ av avståndsmätare så att jag vet hur jag ska ställa in fokuserings linsen. Kraven jag har är att modulen måste vara relativt liten och bör nog klara avstånd på upp till iallafall 5 meter.

En IR avståndsmätare är väl inte att tänka på, då de inte klarar dessa avstånd, och dessutom ger de väl olika signaler för olika föremål som reflekterar olika mycket ljus. Jag har inte heller hittat någon laseravståndsmätare som passar, de blir så väldigt stora på dessa avstånd. Då återstår väl bara ultraljud...

Vad tycker ni att jag ska använda? Är det någon som har ett förslag på en färdig ultraljudsmodul som klarar dessa avstånd, eller har ni något förslag på någon annan typ av sensor?

Hittade denna:
http://www.hobbytronik.se/product_info. ... cts_id/149
är det någon som har erfarenhet av den?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag blev lite nyfiken och hittade följande:

http://electronics.howstuffworks.com/autofocus.htm
Rackan

Inlägg av Rackan »

Japp, det står mycket nyttigt där. Jag tänkte försöka göra en kontinuerlig autofokus, som hela tiden håller objektet i fokus, och därför behöver jag en avståndsmätare så att kameran vet åt vilket håll den ska flytta linsen om objektet flyttar sig. Den vanligaste lösningen i kompaktkameror är annars bildanalys, att försöka maximera kontrasten i bilden. Problemet med denna lösning om man ska göra en kontinuerlig autofokus är att kameran inte vet åt vilket håll objektet har rört sig om den tappar fokus... Har disskuterat det här lite i en annan tråd tidigare:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =autofokus
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Hej!

Jag tänkte försöka hinna med att få igång min avståndssensor (EZ-0 eller var det en EZ-1 :humm:) till helgen. Om det är något speciellt som du vill veta kan jag passa på att prova åt dig. Jag tänker utnyttja den analoga signalen.

/Jonas
Rackan

Inlägg av Rackan »

Tjenare Jonas!

Är det LV varianten av sensorn du har? Jag tänkte beställa in EZ-1:an någon gång nästa vecka, väntar bara på klartecken att det är ok... Jag planerar att använda den seriella signalen.

Jag har inget specifikt jag undrar över, men du får gärna skriva en kommentar efter ditt test och säga vad du tycker om den, hur robust den verkar och hur räckvidden är... Kanske du hinner testa den seriella utgången :wink:
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Det är LV varianten som jag har. Ska se om jag hinner prova den seriella utgången för dig. Återkommer efter helgen, förhoppningvis med lite resultat.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jag hann aldrig prova något men den är iallafall ihoplödd. Sorry! Kanske till nästa helg.
Rackan

Inlägg av Rackan »

Nu har jag beställt hem sensorn och provat den.
Den fungerar alldeles utmärkt! Jag kopplar in den seriellt till matlab och läser av avståndet och kan sedan styra fokusmotorn. Avstånder får jag direkt i tum. Inga konstigheter, så nu kan jag på ett väldigt enkelt och snabbt sätt fokusera på bara någon halv sekund! Sensorn är förvånansvärt stabil och jag får inga konstiga mätvärden alls.. önskar dock att sensorn hade något smalare strålbredd..
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Kul att du fått det fungera! Nu väntar vi på projekttråden ;)
probe

Inlägg av probe »

Har du testat med MaxSonar®-EZ2 istället? Den är väl lite smalare tror jag.

Var har du köpt sensorn? Lawicell har bara EZ1 tyvärr...
Rackan

Inlägg av Rackan »

Nä, jag har inte provat EZ2:an tyvärr. Det finns en EZ3 som verkar ännu mer intressant med ännu smalare strålbredd, men jag har tyvärr inte hittat någon svensk återförsäljare för dom.. EZ1:an köpte jag från hobbytronik.

Tyvärr har jag skrivit på ett sekretess avtal för mitt ex-jobb, så jag får inte talar om vad jag sysslar med :tyst: Men jag får återkomma när det är klart och rapporten är publicerad så kan jag beskriva projektet :P
Skriv svar