Behöver hjälp med solcellsdriven batteriladdare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Fritte

Behöver hjälp med solcellsdriven batteriladdare

Inlägg av Fritte »

Jag skulle vilja bygga en batteriladdare som drivs med solceller.
Jag har sökt en del på nätet men det jag har hittat har bara varit enkla konstruktioner med solceller, diod och batterierna.
Det jag eftersöker är ett skydd för batterierna så laddningen avbryts när dom är fulladdade.
Tanken är att jag ska ha den i stugan där vi inte har någon el och att den ska användas till att ladda ficklampsbatterier mm. Jag vill då kunna sätta batterierna i laddaren när man åker för att sedan nästa helg ha fulladdade batterier igen.

Jag kommer även ha behov av att ladda olika typer av batterier (R06 & R14) så jag antar att jag då får bygga 2 separata laddare då batterierna håller olika mycket ström.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att ta fram ett kopplingsschema för detta batteriskydd. Gärna med någon form av indikator (lysdiod) som indikerar fulladdade batterier.

Hur långt över batterierna bör solcellernas spänning ligga?
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

"Det jag skulle vilja ha hjälp med är att ta fram ett kopplingsschema för detta batteriskydd. "

Att plocka fram ett färdigt fungerande schema för just din applikation tror jag ingen gör utan pröjs...

Men ett litet tips är att man även här använder step-up regulator, finns ett antal kända komponent tillverkare som Linear Technology osv och regleringen av spänningen kan styra med zenerdiod.

Det finns annars färdiga solcellsladdare för batterier på elfa, sök på solcell.
Silva Solar I 69-434-76 396.00
Silva Solar II 69-434-84 792.00
peter555

Inlägg av peter555 »

En shuntregulator fungerar bra för att skydda batteriet.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Lars1970 skrev:Att plocka fram ett färdigt fungerande schema för just din applikation tror jag ingen gör utan pröjs...

...

Det finns annars färdiga solcellsladdare för batterier på elfa, sök på solcell.
Silva Solar I 69-434-76 396.00
Silva Solar II 69-434-84 792.00
Jag hade inte förväntat mig att någon skulle lägga ner en massa tid på att sätta sig och rita ett kopplingsschema. Mina förhoppningar var att någon kanske har ett färdigt schema som han/hon ville dela med sig av eller att det skulle vara enkelt att bygga ett skydd.

Angående laddarna på elfa så laddar Silva Solar I endast AA (R06). Jag behöver även ladda C (R14). Dessutom så är det inte lika roligt att köpa något färdigt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Allt beror ju på vilken sorts celler du ska ladda, hur kraftigt ditt panel är osv.

En vanligt cylindrisk NiMH cell kan laddas med C/10 kontinuerligt men behöver då 14 timmar för att bli fulladdad.

Edit: just det, du kommer nog att fråga vad C är och det är kapaciteten på batteriet, om det.t.ex. är en 1500mAh cell är C = 1,5Ah
Fritte

Inlägg av Fritte »

Tanken är att jag ska ladda NiMH AA-batterier på 1800-2000mAh och C-batterier på 3000mAh.
Solcellerna jag funderar på är dessa.
Fritte

Inlägg av Fritte »

En tanke som slog mig.
Skulle man kunna köpa ensånhäroch modifiera så den även tar C-batterier. Skulle den klara av det?
peter555

Inlägg av peter555 »

Nja, den är inte lämplig.

Den här bör funka bra:

http://www.elecfree.com/electronic/simp ... by-tlc271/
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det är kjell&co:s 44016 så kan den möjligen ladda 1 st NiMh-batteri då spänningen bara är 2 Volt - varav backdioden i serie plockar bort 0.2 - 0.7 Volt beroende på val av diod - och du behöver vart fall 1.55 Volt för att fulladda en NiMh-batteri.

Om det är NiMh-batterier så behöver du knappast ha någon laddningskydd alls om laddströmmen ligger på typ 3-6% av kapaciteten - en backdiod räcker så att den inte laddas ur via solcellen vid mörker.

Om det matas från en central större solpanel med flera ampere kapacitet så kan du använda tex. LM317 och ett motstånd som strömgeneratorkoppling till resp. batteristorlek (glöm inte dioden i serie mot batteriet).

NiMh är närmast omöjliga att avgöra laddstatus på under laddning om man inte snabbladdar med stor ström ala 30 minuter och där går på batteriuppvärmningen och medföljande potentialsänkning som indikator (deltaV-laddning och timer) - då är det bättre med svag konstant ström som laddar kontinuerligt om du vill ha det jämt fulladdat i beredskap.

---

LiOn och blybatterie är däremot annorlunda och där är det spänningsladdnings som gäller. då blir det aktuellt med liknande peter555:s länk när det gäller blybatterier

Skall du ladda LiIon-batterier så är det skitnoga med spänningen på typ 1/100-dels volt över stort temperaturområde och stor inspänningsvariation - där är jag inte säker på om peter555:s länk-lösning är tillräcklig nogrann.

4.10 Volt för 1 st LiIoncell (kan då laddas kontinuerligt eller periodiskt när det fins ström tillgängligt ala solpanel - vid 4.20 Volt laddspänning måste det avbrytas efter max 3 timmar eller under 3% laddström av kapaciteten, vilket som kommer först - och innebär att det måste ha en stadig strömkälla som inte varierar med sol och moln under laddtiden)

blybatterier ställs på 13.6 Volt över polskruvara för en 12-volts block.

Åter igen så måste alla utföras så att ström inte går baklänges genom regulatorn och solpanelen och laddar ur batteriet när det är mörkt ute.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Om jag kopplar en sån panel till ett NiMH så kan batteriet mao. sitta i laddaren i 1-2+ veckor utan att jag behöver vara rädd över att dom ska förstöras?

Var går gränsen för strömmen om jag skulle vilja parralellkoppla några celler för att ladda snabbare? Kan man ladda med t.ex. 600mA utan att batterierna tar skada? Och hur är det med spänningen om jag t.ex. skulle seriekoppla 4 paneler för att ladda 4 batterier i serie? Jag använder ju då fortfarande bara 1 diod vilket gör att varje batteri får högre spänning än om jag bara kör med en panel och ett batteri. För jag antar att även spänningen inte får vara för hög.

Många frågor blir det. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Så länge batteriet laddas spelar spänningen ingen roll, då måste strömmen begränsas. 600 mA bör de klara, bara de inte blir för varma. När de är fulladdade får däremot inte spänningen vara för hög, som sas tidigare klarar NiMH en ström om ca C/10 kontinuerligt.

Fördelen med shuntregulatorn är att batterierna får all ström så länge som batterispänningen inte kommit upp till inställt värde. Därefter tar regulatorn i princip all ström.
Skriv svar