Tips på bok/sida för att lära sig felsöka kretskort?
Tips på bok/sida för att lära sig felsöka kretskort?
Ja som rubriken säger, har ni någe tips på böcker eller hemsidor som beskriver hur man går tillväga för att felsöka kretskort? Jag har grundkunskaper i el redan..
Erfarenhet är det som gäller och det kommer med åren... Men som riktlinje brukar jag säga kolla alla spänningar först, saknas någon spänning försök koppla bort lasten. Kommer då spänning finns en kortis i lasten, kommer ingen spänning är det fel i nätdelen... En mycket förenklad beskrivning som inte heller fungerar vid felsökning i switchade nätdelar eftersom dom är återkopplade och behöver lasten för att starta
Tror denna fråga varit uppe ett antal gånger tidigare också, nu är inte sökfunktionen den bästa i forumet men prova att söka lite i forumet...
/PeterH

Tror denna fråga varit uppe ett antal gånger tidigare också, nu är inte sökfunktionen den bästa i forumet men prova att söka lite i forumet...
/PeterH
Som ovanstående skriver, jag tror inte det finns någon snabbkurs i hur man letar fel på kretskort. Speciellt om man inte har schemat tillgängligt är det mycket svårt, även om man har mycket erfarenhet.
Nätdelar brukar vara konstruerade väldigt lika för det mesta. Det finns ett antal typer varav flyback och half-bridge är det vanligaste skulle jag säga. Dessa brukar ha några standard fel, likriktardioderna på utgången och switchtransistorn. Om switchtransistorn är paj brukar det bero på något annat är paj också oftast snubberkretsarna.
Nätdelar brukar vara konstruerade väldigt lika för det mesta. Det finns ett antal typer varav flyback och half-bridge är det vanligaste skulle jag säga. Dessa brukar ha några standard fel, likriktardioderna på utgången och switchtransistorn. Om switchtransistorn är paj brukar det bero på något annat är paj också oftast snubberkretsarna.
Klart det finns böcker som ger en liten insikt vad man grundläggande gör
som felsökare.
Att bli en duktig felsökare kan man nog däremot inte enbart läsa sig till ,
inte vad jag hart hört/sett/varit med om iafa. Men det inser du nog säkert själv.
Tålamod, ha ett öppet sinne, och oftast är det ett lättare fel än man tror.
Så upplever jag det.
Har tyvärr dock inget konkret tips på bok om felsökning.
Lycka till!
/ Tompa
som felsökare.
Att bli en duktig felsökare kan man nog däremot inte enbart läsa sig till ,
inte vad jag hart hört/sett/varit med om iafa. Men det inser du nog säkert själv.
Tålamod, ha ett öppet sinne, och oftast är det ett lättare fel än man tror.
Så upplever jag det.
Har tyvärr dock inget konkret tips på bok om felsökning.
Lycka till!
/ Tompa