STM32 Primer på ingående..

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
overclocked

STM32 Primer på ingående..

Inlägg av overclocked »

Jag hittade en referens till STM32 Primer här på forumet och efter att ha kollat upp den lite så beställde jag den via Elfa. Blir roligt att labba med framöver!! Mellan FPGA/C-kompilator hackandet som man sitter medannars.. :-)

Är det någon som har en Primer och kan ge lite tips? Jag kommer att köra den under 32-bit Windows Vista. Jag är van både assembler, C/C++ programmering och har även labbat med hembyggd programmering av Tiny13 tidigare så de mest grundläggande kommer nog att fungera bra.

Nån som har några roliga länkar kring STM32, projektlänkar, moddlänkar? Annat?
Den mest grundläggande länken är ju STM's egna:
STM32 Circle

Där finns det många roliga projekt att utgå ifrån.

Det finns ju en del grejor man vill modda på den t.ex. batteri-laddningen+ nya batterier, minska bruset i VCC-delen, kanske koppla in ett micro-SD via SPI..

Kanske t.o.m. kasta in en liten FPGA för utöka labbmöjligheterna, har nån Xilinx Spartan-II liggandes.. Skulle ju vara lite coolt.. och sedan även kunna lämna över FPGA-laddandet till SW på STM32..
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

hmm, jag vill också ha tid med detdär! :hacker:
Matte

Inlägg av Matte »

Jag har en men har inte hunnit göra så mycket med den än. Själv har jag bara labbat lite i circle-os och gjort en enkel styrning för en RGB- ljusslinga. Dock funderar jag starkt på att bygga EKG modden som finns på stm32circle sidan.

PS. Tror att projekt tävlingen kommer igen så kan vara ide att börja fundera på rolig applikation redan nu :-)
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Någon som hittat något fler forum för STM32?
STM32 Circle är ju inte så aktivt.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Jag har också en men jag har inte gjort nått. Ni får gärna visa upp vad ni har gjort.

Jag har dessutom hört att processorn ska vara ganska bra men på vilket sätt?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Pris, strömsnålheten och funktionerna är trevliga.
en STM32 kostar ju inte mycket mer än vad en AVR gör på elfa. t.ex.
Matte

Inlägg av Matte »

Som MickeS skriver lite högre pris men mycket bättre prestanda, 90Mips och 128k flash räcker ganska långt så det är bara låta fantasin sätta gränsen. RTos, MP3 dekod, BLDC kontroll kanske?

www.STM32circle.com finns ett antal spel och projekt som är plug and play (30sekunders instalation med bat fil) kan juh vara en kul början.

Kan tyvärr inte svara för aktiviteterna på forumet, dock vet jag att det sitter ett gäng där som är riktigt duktiga och kan hjälpa med eventuella frågor.
overclocked

Kort första rapport..

Inlägg av overclocked »

Jag har fått den och provat dom första grejorna.

Bara att koppla in och starta. Rolig pryl!

Jag har provat att ladda ner lite olika program. Antingen kör man CircleOS i botten och laddar ner och lägger in sina favoriter eller så kör man något av de få andra fristående projekten som då "tar över" hela apparaten.

MEd CIrcleOS, får man plats med upp till 5-6 projekt åtminstone samtidigt som man sedan väljer mellan i menyn under Applications.

Jag har provat en de enkla spel som finns: Schack,Pacman,Breakout,Canyon och lite andra.. roligt men väldigt enkla så klart!

Mandelbrot-programmet är roligt och visar både på att det finns lite fart i den lilla rackarn och att grafiken är helt OK med sina 128*128*65k färger.

Sedan har jag också provat 3 av dom olika USB-device projekten som finns på hemsidan. Fungerar guld. Både att få den att fungera som en Joystick i Vista/XP via accelerometern, att köra den som mus (fungerar MEN ingen knapp??) och köra den som virtuell-COM-port där den kan kommunicera med PC:n. Joystick-funktionen kopplade jag även till min egen enkla 3d-motor och kan på så sätt rotera objektet på skärmen via Primern! Bra demovärde!!

Jag har också provat att bygga, programmera och debugga C/C++-program från den Ride7-miljö som hänger med. Det verkar fungera riktigt bra och miljön medger både: Breakpoints, Single-step, Watches (ev. enkel Profiling-flaskhalsletning) och ser riktigt snygg ut. Dessutom kan man se både C-koden och assembler-koden och även programmera båda och blanda med lite pul vad jag förstått..

Jag har inte hittat något annat forum vilket är synd på en sån liten godbit, men det kanske dyker upp.

Jag funderar själv på att skriva något roligt till den, jag har bara inte bestämt vad än.. Jag har en lång lista med möjliga projekt och det lutar nog åt att integrera ett micro-SD och porta en MOD-Player eftersom jag tycker det är roligt med ljud.

Lycka till alla STM-primer hackare och dela gärna med er av roliga projekt.
Matte

Inlägg av Matte »

Tänkte bara meddela att STM32 familjen nu är utökad till mer Flash(512k) RAM(64k) och nya pereferier som DAC, 3xADC, dubbel DMA, SDIO, I2S, fler timers, External memory interface mm.
M.O.B. i L.

Inlägg av M.O.B. i L. »

Det skulle finnas något projekt för STM32 Primer där man kan "köra den som virtuell-COM-port där den kan kommunicera med PC:n". Vad heter detta projekt?

Jag har provat projekten med USB som hårddisk och som joystick och de fungerade bra även om jag manuellt fick ändra något USB-ID i joystickprojektet.
Matte

Inlägg av Matte »

M.O.B.I.L: Tror inte det finns något sånt demo byggt speciellt för primern men de ska finnas ett demo till STM32an som medföljer USB-libbet som finns gratis på st's hemsida.
M.O.B. i L.

Inlägg av M.O.B. i L. »

Jag sökte i forumet på www.stm32circle.com och hittade PrimerVirtualCom 1.1 och hittade det senare bland projekten. Det funkar bra både i Windows (Vista med Tera Term) och Linux (Kubuntu 8.04 med PicoCom). Det var bra att du nämnde det annars hade jag nog inte vetat vad jag skulle söka på. Jag har nu studerat källkoden och tänkte använda det som utgångspunkt för egna program.
Skriv svar