Ja, då var man 15st bluetooth-moduler (class 2) rikare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag var ju tvungen att skria in nr från visa kortet :? utan det kunde inte jag gå vidare...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, och så fyller du antingen inte i någonting eller så kryssar du i att du inte har ett kreditkort. Fungerade utmärkt för mig iaf och det är inget krav på kreditkort :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Registration is free. However, the email address you entered, adis1987@gmail.com, requires a credit or debit card to confirm your identity.
----------------------------------------
Enter an email address from one of the following:

Internet Service Provider (AOL, EarthLink, etc.)
Company
School
Organization

If you don't have this type of email, please place your credit card or debit card on file instead.

Jahopp, fast idag så såg det annerlunda ut :? fan att dom ska krongla till det så jävla mycket!
sprawl

Inlägg av sprawl »

Hur har du tänkt att betala för grejerna då?

:)

Du får se till att skaffa en ordentlig, icke gratismail så fungerar det nog bättre.

/Andreas
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag tänkte kontakta säljaren bara, inte betala genom den där sidan eller nå... Så om någon har hans email är jag tacksam för den 8)
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Adis, ifall du ännu inte fått tag på honom så är företagets hemsida här: http://www.rocktechnology.com/

Ni som har beställt, hur bra går det att löda anslutningarna till modulen? Någorlunda bra eller helt omöjligt? ;)

Sen måste jag erkänna att om följande fråga har jag fuskat lite med RTFM, men kanske någon har ett snabbt bra svar? :)
Jag tänker ha bluetooth-modulen som en trådlös serieport till en laptop som har inbyggd bluetooth. Måste jag då ha t.ex. en PIC mellan bluetooth-modulen och det som skall styras via serieporten? Det som jag tror att man måste ha PIC:en till är att initialisera bluetooth-modulen (skicka HCI kommandon). Har jag rätt eller fel?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har en 1mm spets och ganska tunn tråd. Det var busenkelt att löda på tråden då det redan är tenn på lödöarna så man slipper applicera det.

AsmN: Japp du har rätt, serieporten på modulen skickar bara HCI eller liknande. Det är dock inte _omöjligt_ att programmera om µC:n som sitter direkt på modulen, men jag tror inte det är värt besväret med tanke på att ingen har källkoden till den.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag ska handla av honom inom kort. Om någon är på ett samköp så PMa mig med hur många ni vill ha.

Ni har till tisdag klockan 20:00 på er.
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

chille skrev: AsmN: Japp du har rätt, serieporten på modulen skickar bara HCI eller liknande. Det är dock inte _omöjligt_ att programmera om µC:n som sitter direkt på modulen, men jag tror inte det är värt besväret med tanke på att ingen har källkoden till den.
Så där preliminärt efter att ha läst flera dokument verkar det vara ett ganska omfattande protokoll som behövs för att kommunicera med en mikrocontroller. På länken som fanns här tidigare fanns ju en del kod, men har någon hittat nåt bra för PIC?

Chille: Kan du sätta på servern där du har filerna om bluetooth? Connection refused...

btw, hur länge räckte det innan du fick modulerna från USA?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Efter att ha implemeterat hela Tandröta (Bluetooth) till en CR16 processor har jag lite svårt att se hur man ska få plats med alla de lager över HCI i en PIC... Det är ju inte bara HCI som ska implementeras om man vill ha en implementation som fungerar mot tex en mobiltelefon som handsfree

Och då ses Handsfree som en av de enklare applikationerna att implementera... Men skiter man i de övre lagrena och använder modulerna som rena point to point så kan man nog klara sig med en rå HCI.. Fast då är det ju frågan om man inte lika bra kan köra på typ Kjell & Co Radiomoduler och få lite plats för applikationsprogramvaran också...

Och NEJ jag kan tyvärr inte dela med mig av källkoden, tror inte firman som lagt ner några manår på den blivit direkt glad då. DOCK hade Axis i alla fall tidigare en stack från HCI och uppåt som var fritt tillgänglig. Skulle inte tro att den ens har en chans att få plats i en PIC.

Och på frågan om man kan lödda in enheten med trådar direkt på BGA bollarna så är svaret JA, gäller bara att ha en liten fin löddkolv. Fast IOF går det ju att bygga PCMCIA kort för hand med...
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Koden som PatrikB har här tidigare sätter den upp en "connection" till en master och kan skicka data till och från mastern? T.ex. för en enkel robotstyrning...

Att implementera allt är säkert svårt om inte omöjligt till en PIC, men till de projekt som man vanligen bygger räcker det med en liten del eller behöver man en stor del av stacken...? Tänkte bara, inte kan ju alla som har beställt efter modulerna ha beställt om det räcker flera månader att göra fungerande kod... *confused* :?:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag blev mer förvirrad av att läsa ditt svar. :wink:
Typiskt att det ska vara så rackars svårt att styra en blåtands-modul.
Jag själv har inte riktigt fått grepp om det hela.
Efter att läst Bluetooth v1 dokumentationen ; http://www.elektrona.se/public/dokument ... s_Book.pdf

Så blev jag ännu mer förvirrad.

Är det någon som har lite mer lättöverskådlig dokumentation, än det?
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

hehe, jo jag tänkte samma sak när jag kollade igenom specifikationerna ;)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Johan.o : Hoppas det inte var mitt svar du vart förvirrad av :)

Skulle man göra det mer lättöverskådligt skulle det inte vara BlueTooth längre... :)

AsmN:
Visst skulle man kunna använda bara HCI och skicka lite rå data och säga att man använder Bluetooth för att styra roboton...
Så gjorde man i de tidigaste Bluetooth enheterna för att visa hur fint det
var...

Det man visa var hur fruktansvärt mekigt och överflexibelt protokollen är så att det tar evigheter och kräver "enorma" CPUer för att kunna implementera det fullt ut. Men det såg ju fint ut på mässan....

Visst är tanken bakom Bluetooth fin, tyvärr ser jag det som alldeles för plats/cpu krävande för att man ska implementera det i småprylar... Visst idagsläget är CPUerna snabbare än när det var nytt och coolt för 4-5 år sen.. men idag är det istället den låga bitraten (max 756 kbit + ljudkanaler (2*64kbit??) som talar mot Bluetooth. (Och det faktumet att Elicsson lagt ner hele sin bluetooth utvecklingsavdelning)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Tur man inte köpte på sig mer än 20 moduler.
Men dom är fina att titta på iaf :D

Fast jag tänker mig nog mest bara skicka lite data mellan två moduler.
Är det mycket krabb att slänga på kryptering på HCI rådata?
Skriv svar