Liten våg. Modda med datoranslutning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Liten våg. Modda med datoranslutning?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har länge sneglat på min lilla våg.
Det vore så smidigt med någon form av koppling till datorn.
Egentligen har jag redan tillräckligt med projekt, men jag kunde inte låta bli att plocka isär den och åtminstone titta lite. :)

En såhär är det:
Bild

Inte mycket på insidan:
Bild

Lastcellen:
Bild

Bild

Kretskortet:
Bild

Andra sidan:
Bild

Sladdarna till vänster (vit och grön) går till batteriet.
Sladdarna märkta S-E-S+E+ går till lastcellen. Spänningsmatningen på röd och svart sladd?
Längst till höger/snett uppåt sitter sladdar till knapparna på framsidan.

Bakom plasten under displayen sitter några ytmonterade IC-kretsar.
Anslutningen till displayen är en såndär tunn randig "gummilist", så jag vill undvika att lyfta på den delen.

Nu lite frågor. :)
Känner någon igen lastcellen eller märket på den?
Jag tror det står "HUA LAN KAI" med mikroskopiskt små bokstäver. Google gav tyvärr inget på det namnet.

Tror ni det skulle fungera att helt enkelt bara löda på sladdar och alltså parallellkoppla ett eget interfacekort med vågens kretskort? Tänker något med hög impedans, t.ex en OP-krets.

I "värsta" fall går det ju iofs att fixa något (brytare eller datorstyrt) som växlar mellan vågens mätning och dator-mätning.

Tanken med den här projekt-idén är förstås att koppla vågen mot en portotabell. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Misstänker wheatstone brygga (4 trådar). För interface info blir det nog till att lyfta på LCDn och fota ett skarpt foto.
Alternativt bygg egen brygga och OP-amp -> A/D -> MCU (AVR/PIC).

Mät dom där fyra trådarna till sensorn med oscilloskåp!
Var köpte du vågen förresten?, pris?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Håller med föregående talare, det troliga är att det är en Wheatstone-brygga med trådtöjningsgivare. E- står troligen för Exitation, och S- för Sense. Signalstorleken på sense brukar vara i storleksordningen några millivolt. Man brukar förstärka differensmätningen från sense med 100-1000ggr. Hoppas att du lyckas hitta signalförstärkaren externt på kortet, annars är det risk för att du stör signalen om du tvingas koppla dit din egna förstärkare. Eller förresten, tänker du behålla den befintliga mikrokontrollern/displayen eller ska allt det bort till fördel för datorn?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

blueint:
Tror att jag köpte vågen på Netto eller Lidl för strax över 100kr eller nåt sånt.

Stinrew:
"tänker du behålla den befintliga mikrokontrollern/displayen eller ska allt det bort till fördel för datorn?"

Jag vill att vågen ska kunna användas fristående utan dator.

Eftersom jag bara har två händer så måste jag löda på små sladdar för att kunna mäta samtidigt som jag trycker på vågen, men till dess kommer en liten tabell på mätningar som är gjorda utan att belasta vågen:

Kod: Markera allt

+----+----+----+----+----------+
| S- | E- | S+ | E+ | Spänning |
+----+----+----+----+----------|
|GND | +  |    |    |  -1V     |
|GND |    | +  |    |   0V     |
|GND |    |    | +  |   1,1V   |
|    |GND | +  |    |   1V     |
|    |GND |    | +  |   2,1V   |
|    |    |GND | +  |   1,1V   |
+----+----+----+----+----------+

Lite mer bilder:
Klicka på dem för att se större och inte lika nedskalade bilder.

Bild

Ledningarna verkar tyvärr gå till det väl dolda chippet i mitten.

Bild

Displayens baksida:
Bild

Någon mer än jag som blir sugen på Bassetts Lakritskonfekt? :)

edit: ehh....
FM24C02 är enligt alldatasheet.com en "4K-Bit Standard 2-Wire Bus Interface Serial EEPROM"
Sån ryslig tur kan jag väl ändå inte ha att man kan läsa av vikten från den? :D

edit 2: Det ska tydligen vara 2K-bit enligt sida 3 i databladet.
Senast redigerad av JimmyAndersson 19 maj 2008, 19:56:27, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Märke ni en annan skum sak? 5 kilo på sensorn men max 3 kilo på utsidan :)

Tyvärr fattar jag inte riktigt hur den fungerar så jag kan inte ge råd i sakfrågan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Precis! :D
När den kommer över 2999g så står det EEEE i displayen. Undrar varför de valde att ha det så.

edit: Hoppsan. Ett kommatecken smög sig in på fel ställe.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

E står för Exetation och S står för signal, Sense och Exetation brukar vara
byglade om det är en 4 tråds givare, på bilden en 6 tråds.

Liten bild med en dat400 och en lastcell inkopplad, lite vad jag jobbar med b.l.a.

Bild
Senast redigerad av tompa74 19 maj 2008, 21:52:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Din bild verkar inte vilja visas?
Möjligen att det beror på att det är ett "å" i filnamnet..

Byglade = ihopkopplade?
Dvs att S+ och E+ är ihopkopplade, likaså S- och E- ?

Det verkar inte vara så om man följer banorna på mitt kretskort.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Precis som tompa säger så är S signal och E exetition
Vanligt vis brukar lastceller vara av typen 2mV/V eller 3mV/V

Detta betyder att matar du den med 1V på e+ och e- så får du tillbaka 2 (eller 3) mV vid full last I detta fall 5 kg och signalen är linjär över hela cellens arbetsområde. Att cellen är en 5kg är inget konstigt, man brukar ha större cell än vågens kapacitet.

Jimmy, är du säker på att din tabel stämmer? Tycker 1,1V på signalen verkar mycket om du har en exe spänning på 2,1V ? :humm:

Hoppas det hjälper lite...
(jobbade tidigare som tekniker på detta företag)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jimmy, kan du inte lägga på lite "skrot" för att få olika vikter på cellen och sedan mäta spänningarna? Då kan du ju få ett bättre uppskattning om utspänningen från cellen och därmed också härleda vilka stift som du sedan bör koplpla en intrumentförstärkare->uc till.

EDIT: Gjordes lite mer läsbart
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om FM24C02 är det enda "vettiga" chippet på kortet så prova att koppla "2-Wire bus" till PCn. Kolla upp spänningsnivå!

Om det inte fungerar så verkar det enklast att byta hela kortet än att klura ut vad som är vad. En bonus är att nästa våg kan använda samma kort osv.. ;)
BJ

Inlägg av BJ »

Kan inte den lilla kretsen vara ett kalibrerminne?
I så fall finns det nog bara lite tal där för att rätta till små fel som kanske finns.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter troligt

Hur bra precision får man med 1% metalfil motstånd brygga + Inbyggd A/D i en AVR eller PIC ..?
Jämfört med befintlig konstruktion.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Så, fixade bilden, hoppas det klarnar lite :-)

/ Tompa
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jodå. :)

När jag kopplar in oscilloskop-probarna till S- och S+ så får jag en förändring när jag lägger något på lastcellen, så det verkar mycket riktigt vara dit jag ska koppla min förstärkare.

Hur mycket det ändras är lite svårt att svara på. Med oscilloskopet inställt på 1mV/ruta så ser man ganska mycket störningar. Kroppen fungerar ju som en antenn/kondensator och fångar upp det mesta i rummet. Det blev riktigt svårmätt med skrivbordslampan tänd och monitorn igång. :D

Så ett filter är ett måste innan jag kan få en bild av hur mycket signalen måste förstärkas innan den tar steget in i .. nånting. Kanske en PIC för att skicka signalen vidare till datorn. Noggrannheten är inte så enorm viktig. Vågens display visar tre decimaler (frågan är hur exakt), men jag nöjer mig med om jag kan få en decimals noggrannhet. Vågens display får fungera som kallibreringsenhet. :)

Hm vänta nu... En PIC med 10bit A/D... Det ger väl ca 2,9g/bit om maxvikten ska vara 3kg? En 16bit A/D ger då ca 46mg/bit (i en perfekt värld..) Då kan man rent av gå upp till 5kg maxvikt och ändå få 76mg/bit.

Hur hög noggrannhet tror ni uppskattningsvis att man kan förvänta sig av en välbyggd förstärkare, A/D-omvandlare (av en kvalité som en vanlig dödlig har råd med) och en PIC ?

När man mäter på lödpunkterna från lastcellen så visar vågens display ganska fel (upp till 1kg ungefär) så någon form av switch blir ett måste.

Anahka1975:
"är du säker på att din tabel stämmer? Tycker 1,1V på signalen verkar mycket om du har en exe spänning på 2,1V ?"

Jag har trippelkollat och det stämmer. Men 1,1V fick jag ju bara när jag mätte mellan S och E. Mäter jag mellan S- och S+ så får jag värden i mV-området. Som sagt, svårt att se exakt pga störningarna.

Perfekt att det finns en forum-medlem som har jobbat på Mettler Toledo när man frågar om sånt här. :D

Tack för all hjälp allihop! :tumupp:
Nu hänger jag med på vad som är vad på lastcellens anslutningar.
Den här tråden är mest för att få lite mer input inför mät-modd-projektet som kommer startas när väskdatorn och racket är klar. Går jag vidare nu så kommer det sluta med att jag ägnar all tid till detta och låter de andra projekten vila. Så det är nog bäst att jag skruvar ihop vågen igen så länge. Men jag diskuterar gärna olika lösningar ändå. :)
Skriv svar