Hej allesammans.
Detta blir mitt första inlägg i detta forumet, och självklart är det frågor.
Är helt ny på sånt här, sånär på assemblekodning, och behöver lite specifik hjälp. Vet att det finns inlägg precis nedanför, men då jag varken vet vad en stk500 är, eller kristaller och 6-pin, 10-pin... tänkte jag att jag kanske kunde få lite specialhjälp?
Jag tänkte börja göra några lätta prylar med en AVR tiny. En enhet som genererar klickljud i en viss frekvens, samt en uppsättning dioder som varierar ljusstyrka lite då och då. Inga häftiga grejjer, men misstänker att jag bara kommer behöva följande:
Lödkolv
Klipptång
sladdar
d/a-omvandlare
avr tiny
(högtalare och dioder)
samt en programmerare
Men det jag inte förstår är att om jag köper en avr-programmerare och en avr tiny.. är det bara att koppla in avr-programmeraren i datorn och sen? Ska man koppla med sladdar? eller sätta processorn på något ställe i programmeraren?.
Behöver jag speciella plattor att bygga på?
Jag ska köpa allt nytt, tänkte gå till ELFA o köpa allt där...
Så tips på prylar så som lödkolv och liknande uppskattas.
/Magnusson
Ansluta programmerare
- jonnorberg
Vi har en lödkolvstråd här. Kika i den så har du massa olika att välja på och olika inköpsställen.
Tänger kan du nog köpa på samma ställe då ELFAs är hyffsat dyra, dock så följer pris-kvalitet.
AVR stödjer ISP (in circuit programming). Så du ansluter din programmerare direkt till kretsen på labbplattan.
Det säljs labbplattor på forumet här billigt.
Jag föreslår att du laddar ner databladet för ATtiny och kikar på det för att få en uppfattning om vad du skall göra. Kika runt på forumet så kommer du hitta många svar.
Tänger kan du nog köpa på samma ställe då ELFAs är hyffsat dyra, dock så följer pris-kvalitet.
AVR stödjer ISP (in circuit programming). Så du ansluter din programmerare direkt till kretsen på labbplattan.
Det säljs labbplattor på forumet här billigt.
Jag föreslår att du laddar ner databladet för ATtiny och kikar på det för att få en uppfattning om vad du skall göra. Kika runt på forumet så kommer du hitta många svar.
Elfa, lawicel har programmerare för AVR. finns på EBAY också.
Jag skulle rekomendera AVR dragon för få debugwire. Trevligt att kunna programmera och debugga över reset pinnen på en tiny.
När det gäller AVR så finns avr-gcc också om man inte vill hoppa på allt på en gång, finns gott om exempel.
Attiny45 är trevlig, snabba PWM:er för den delen.
istället för D/A kan du använda PWM:en med lågpassfilter efter.
attiny2313 är billig, lämpligt för blinande lysdioder osv. Lämpligt stor på 20pinnar, 17 I/O
Lödkolv: temperaturreglerad i prisklassen 5-600kr brukar vara vettigt.
Klipptång: Elfa:s 140kr tång, orange. En bra tång är bra att ha,resten kan komma från biltema, clasohlsson osv.
Kjell & co är vettigt att kolla på
de har kablar, lödtenn, lödkolv och verktyg för skapliga priser.
Behöver jag speciella plattor att bygga på?: t.ex. kjell 36253
STK500 är bra om du vill veta att allt fungerar som det ska, utan att stå och svära att det är glapp eller så.
Edit: denna kanske är intressant också http://cgi.ebay.com/AVR-ATMEGA16-Dem2-D ... dZViewItem
Jag skulle rekomendera AVR dragon för få debugwire. Trevligt att kunna programmera och debugga över reset pinnen på en tiny.
När det gäller AVR så finns avr-gcc också om man inte vill hoppa på allt på en gång, finns gott om exempel.
Attiny45 är trevlig, snabba PWM:er för den delen.
istället för D/A kan du använda PWM:en med lågpassfilter efter.
attiny2313 är billig, lämpligt för blinande lysdioder osv. Lämpligt stor på 20pinnar, 17 I/O
Lödkolv: temperaturreglerad i prisklassen 5-600kr brukar vara vettigt.
Klipptång: Elfa:s 140kr tång, orange. En bra tång är bra att ha,resten kan komma från biltema, clasohlsson osv.
Kjell & co är vettigt att kolla på
de har kablar, lödtenn, lödkolv och verktyg för skapliga priser.
Behöver jag speciella plattor att bygga på?: t.ex. kjell 36253
STK500 är bra om du vill veta att allt fungerar som det ska, utan att stå och svära att det är glapp eller så.
Edit: denna kanske är intressant också http://cgi.ebay.com/AVR-ATMEGA16-Dem2-D ... dZViewItem