Reglerbar uppladdning av kondensator, kommentera mitt schema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marten_rose

Reglerbar uppladdning av kondensator, kommentera mitt schema

Inlägg av marten_rose »

Hej! Jag skall ladda upp en kondensatorbank till en valbar spänning på mellan 100 och 650V utifrån en vanlig växelströmskälla.

Jag har gjort ett enkelt principschema, som jag skulle uppskatta om någon med mer erfarenhet skulle villja kolla på. Jag har inte valt ut några komponenter eller räknat ut några värden ännu, det enda jag vill få konfirmerat är att logiken fungerar.

Själva poängen med kretsen är att den skall ladda upp kondingarna till en reglerbar spänning, och att de skall dumpas på energi om man vrider ner spänningen efter att de är uppladdade.

Det jag är mest fundersam på är om IC-kretsarna, komparatorerna, fungerar som jag tänkt mig att de skall fungera. DVS att de ger en nolla om det inte är någon spänningsskillnad eller om spänningsskillnaden är negativ och ger en etta om spänningsskilnaden är positiv. Jag har aldrig använt komparatorer förut.

Här är schemat:
Bild

Jag är tacksam för alla komentarer.
//
Mårten
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Schemat är hemskt suddigt och svårtytt hos mig.
marten_rose

Bätre bild här.

Inlägg av marten_rose »

Ja, man blir ju ganska begränsad av den lite udda regeln med en maxbredd på 700pixlar, men här är en länk till mitt google webalbum som jag dedikerat till detta projekt och där finns en version av schemat i lite bättre upplösning.

http://picasaweb.google.com.au/marten.r ... 9640338450

Mvh
Mårten
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du inte behöver galvanisk isolation borde du kunna använda en PFC-krets.

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... da4862.pdf
Skriv svar