är det möjligt att "pumpa upp" strömmen från e
är det möjligt att "pumpa upp" strömmen från e
Håller på och ska bygga ett switchat nätagg till en mindre dator, nätagget ska vara så litet som möjligt och därför vill ja inte ha en onödigt stor transformator.
jag vill ha ut ca 12v 3A, 5v/3a och 3.3v/1A
själva switchdelen är inget större problem men det är just det med transformatorn.
har kikat lite på ett vanligt atx nätagg och lagt märke till att transformatorn i den var väldigt liten. går det på nått sätt att pumpa upp strömmen från en mindre transformator? läste på nån sida att fördelen med switchade nätagg var just att man kunde använda mindre transformatorer?!?
jag vill ha ut ca 12v 3A, 5v/3a och 3.3v/1A
själva switchdelen är inget större problem men det är just det med transformatorn.
har kikat lite på ett vanligt atx nätagg och lagt märke till att transformatorn i den var väldigt liten. går det på nått sätt att pumpa upp strömmen från en mindre transformator? läste på nån sida att fördelen med switchade nätagg var just att man kunde använda mindre transformatorer?!?
- lord_dubbdäck
- Kontakt:
Elfa:
TOPSwitch®-II PWM-switch
Fabr Power Integrations
Dessa switchar gör det lätt att konstruera switchade nätaggregat eller DC/DC-omvandlare med upp till 90 % verkningsgrad. Denna den andra generationen TOP-switchar har en hel del förbättringar som t ex utökat effektområde. De är i första hand tänkta för flyback-kopplingar men den unika konstruktionen medger även kopplingar som buck, boost eller forward. Switcharna har skyddsfunktion mot övertemperatur och inbyggd strömbegränsning.
Enkel kräver få komponeter. Exempel finns i data bladet....
jag vill dock varna för nätspäningarna....
73-160-11
Och se till att hålla isolations avstånden så du slipper överslag
TOPSwitch®-II PWM-switch
Fabr Power Integrations
Dessa switchar gör det lätt att konstruera switchade nätaggregat eller DC/DC-omvandlare med upp till 90 % verkningsgrad. Denna den andra generationen TOP-switchar har en hel del förbättringar som t ex utökat effektområde. De är i första hand tänkta för flyback-kopplingar men den unika konstruktionen medger även kopplingar som buck, boost eller forward. Switcharna har skyddsfunktion mot övertemperatur och inbyggd strömbegränsning.
Enkel kräver få komponeter. Exempel finns i data bladet....
jag vill dock varna för nätspäningarna....
73-160-11
Och se till att hålla isolations avstånden så du slipper överslag
Kollade in lite snabbt på tillverkrens hemsida och fann följade
http://www.powerint.com/PDFFiles/an18.pdf
Den ska väll reda ut några fråge tecken angånde trafon....
Det finns även ett program på hemsidan men jag har inte testat det...
Eller var det en "vanlig" trafo du tänkte på?
http://www.powerint.com/PDFFiles/an18.pdf
Den ska väll reda ut några fråge tecken angånde trafon....
Det finns även ett program på hemsidan men jag har inte testat det...
Eller var det en "vanlig" trafo du tänkte på?
- lord_dubbdäck
- Kontakt:
Hittade en intresant IC för switchning i en några år gammal elektroniktidning från utlandet.
Kretsen heter LT1373 och klarar att leverera 1,5A. Den har en switchfrekvens på 250KHz. Max inspänning 30V. Det senare kanske är lite lågt. Men den verkade väldigt enkel. Kräver bara en spole och några resistorer och kondingar. 7 komponenter totalt i exemplet i tidningen. Men jag har inte kollat in databladet nått.
Men detta kanske inte är vad du söker?
Kretsen heter LT1373 och klarar att leverera 1,5A. Den har en switchfrekvens på 250KHz. Max inspänning 30V. Det senare kanske är lite lågt. Men den verkade väldigt enkel. Kräver bara en spole och några resistorer och kondingar. 7 komponenter totalt i exemplet i tidningen. Men jag har inte kollat in databladet nått.
Men detta kanske inte är vad du söker?
- EagleSpirit
- Kontakt:
- lord_dubbdäck
- Kontakt:
lindning av trafo..
har kollat på topswitch lösningen och den ser grymt bra ut... har använt deras program för uträkning av lindningar mm..
Har dock aldrig lindat en trafo förut, är det någon som har en bra beskrivning på vad man ska tänka på och hur det går till osv?
Har dock aldrig lindat en trafo förut, är det någon som har en bra beskrivning på vad man ska tänka på och hur det går till osv?
- lord_dubbdäck
- Kontakt: