Köra bilen på hembränt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Köra bilen på hembränt?

Inlägg av chille »

Läse en artikel i Aftonbladet (Länk) angående att köra bilen på hembränt. Men vad jag förstog det av den där artikeln så går det altså inte att köra bilen på vanligt hembränt, utan man måste ha den där mirakelmaskinen?

Vad är det isof som gör att man inte bara kan ta skattefria dunken och tanka bilen? Enligt artikel så måste man avskilja vattnet från etanolen, men är det verkligen så jobbigt och viktigt?

Någon som vet om det är möjligt att tillverka eget bränsle och tanka bilen på, och vad det skulle kosta per liter?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det är väl för mycket vatten i vanlig HB, det är väl bara ett membran för separera vattet från alkoholen.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Men är det verkligen någon raketforskarteknik att avskilja vattnet då? Helt omöjligt kan det ju knappast vara?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Nä, antagligen så är det bara göra tillräckligt små hål som vatten kommer igenom men ej alkohol, ungefär som goretex.

Sedan gillar ju inte svenska staten hembränningsapparater.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Men vad storebror säger är ju en annan femma, i värsta fall får man väl flytta upp på månen eller nått. Då kan man ju alltid köra rymdraketen på etanol :lol:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det är väl kulturen här som ställer till det, i tyskland så är det finsmakare som gör hembränt. Vanlig alkohol är så billig så det inte är lönt att göra hemma.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Micke_s skrev:Det är väl för mycket vatten i vanlig HB, det är väl bara ett membran för separera vattet från alkoholen.
Det beror ju på hur bra destillationen är. Är den bra tror jag inte att det är några problem att komma upp i närmare 96% (vilket är ungefär den renaste etanolen man kan göra utan att ha vakuum).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu var det väl så att den tekniken var mer enerigeffektiv än destillering. Vatten vill man nog inte ha så mycket i spriten om man ska köra på den. Och det är inte helt lätt att separera.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inga problem att köra med hembränt, även om man bör upp i % på den

i sydamerika så kan dom sämsta sorterna etanol ha haft 20% vatten och det funkar på gamla bilar, hur det är med moderna bilar vet jag icke
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

När man inte ska dricka spriten så är det ju inte lika illa om man får med träsprit... hmm... biltema skulle återkalla en massa med T-röd, kanske kan man köpa den billigt och köra bilen på?
bearing

Inlägg av bearing »

att det ar mycket vatten i branslet ar nog bara bra om det ska vara i en turbobil eller bil med hog kompression. (om det ar mojligt att mappa om for det nya branslet.) det har gjorts experiment med 50% vatten och 50% bransle som visade pa effektokning om motorn staldes in pa knackgransen. vatteninsprutning anvands ju for att kunna hoja effekten pa motorer med vattenfritt bransle.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det jag störde mest var att man i samma andetag ansåg sig a löst energikrisen med detta - och nästa sekund så skulle man använda ren socker för att processa fram spriten - och var finns den billiga sockret för att få fram den låga literpriset som anges??.

Sverige odlar idag ca 400000 ton sockerbetor per år och dom har i genomsnitt 16% sockehalt, det går åt 17 gram socker per 1% alkohol vilket ger att sockerbetan ger 9% alkohol jäst och klar

0.09 * 400000000 kilo ger 36000 ton etanol eller i volym ca 40000 kubikmeter

Dela det med 1500 liter för en bil som går genomsnitt 1500 mil/år (1 liter metanol/mil) så räcker det till 24000 bilars bränsleförsörjning på ett år och alla får vara utan socket till kaffet och bullarna.

om vi skall försörja 2.5 miljoner bilar med etanol (vet inte hur många aktiva fordon vi har i sverige) så måste betodlingen utökas med en faktor 100 ggr mot dagens odling.

potatis har snarlik spritandel som sockerbetan och produktionen per hektar ungefär samma - så det hjälper inte att byta gröda heller mer än rätt gröda för rätt jordmån - dessutom hör just potatis och betodligen till de mest gift och energiintensiva odlingsgrödorna i sverige.

processverkningsgrad på att jäsa spanmål är ca 61% (resten sitter i skal och proteiner etc.) och med nuvarande tillväxt på åkrarna så får man ca 0.4 liter etanol eller ca 0.3 liter dieselersättning per m^2 och år - så illa är det!

Att åka en jobbresa med 4 liter bensin motsvarar energimässigt i etanol ca 13 m^2 odlingsbar mark och mat för minst 20 personer för en dag...

Observera att även om jag räknar med flera % osäkerhetsmariginaler på volym eller viktprocent, energiinnehåll och processverkningsgrad etc. så löser inte några justeringar upp och ned av procentsatserna problemet i stort på något sätt...

Och det är skrev jag redan om i mitten av 2005 - när folk i skåne började bygga om flispannor till dito för spannmålseldning för att det var billigare per kWh än eldning med träflis (jag har fortfarande moraliska problem när man börja elda något som är avsedd vara mat) - och nu börja vi stå in för fakta och konsekvens av detta med dyrare mat då allt större odlingsarealer nu används för motorbränsletillverkning - påhejade av statliga subventioner i olika länder just för att visa att 'politiker' gör något för miljön och lindrar kritiken att de inte har gjort något, trots att det är kontraproduktivt och försätter dom fattigaste i ännu sämre situation med nu uppenbar svältrisk...

kommer ihåg både i TV-program och litteratur i början på 70-talet där man allvarligt övervägde hur man skulle göra mat direkt av olja då det var mer livsmedelskris i världen på den tiden är vad det är nu, än så länge...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra xxargs.
Jag har stött på en uppgift som säger att om svenskarna skulle köra sina bilar på egenproducerad etanol skulle vi kunna ha max 40 000 bilar rullande i Sverige. Va fasen vi skulle äta är en annan fråga.

Etanolen är en återvändsgränd. Det man försöker är att undkomma den enda lösningen, bränslesnåla bilar, vilket också innebär bilar med låga motoreffekter. Och det vill ju inen ha ... :(
J10

Inlägg av J10 »

netrunner: Var det inte i det närmaste ren metanol i dom dunkarna?
Att köra på metanol innebär en del problem, främst att metanolen det reagerar med aluminiumoxid. Dom flesta moderna motorer idag är väl av aluminium?
Efter ett tag har man ingen motor kvar. :)

Jag har sett att det finns en hel den entusiaster i USA som sökt tillstånd och byggt egen destillationsutrustning och dom kör sina bilar direkt på det utan någon mer behandling av bränslet. Renheten efter destilleringen landar på runt 95% enligt dom flesta jag läst om. Men då utan någon separering av restprodukter som man brukar ha när spritens ändamål är att drickas.
Dom jäser mäsk av alla möjliga saker, gammal frukt, gammal juice, sirap och rester av spannmålsproduktion, kort och gott allt som kan tänkas innahålla någon form av jäsbart socker.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

jag har för mig att jag läst om någon svensk process under utveckling där en svamp(?) bröt ner kolhydrater i skogsavfall och liknande till sockerarter som spritkulturen kunde käka.

Hoppas det går bra!
Skriv svar