12VDC till 380VDC samt 230VAC till 380VDC hur gör jag bäst

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marten_rose

12VDC till 380VDC samt 230VAC till 380VDC hur gör jag bäst

Inlägg av marten_rose »

Hejsan, detta är min första post i detta forum och det är en allmän förfrågan / förhoppning om att någon vill ta sig an och hjälpa mig med rent praktiska tips på hur jag bäst skall lyckas konstruera en annordning för att ladda up en kondensatorbank för fotoblixtar som skall kunna laddas av antingen nätström eller från ett bilbatteri.

Jag ger en kortfattat beskrivning av vad jag behöver hjälp med först så att Du kan avgöra om du kan / vill hjälpa mig / läsa vidare.

Jag vill:
Höja spänningen från ett 12V DC batteri till 380VDC
Höja spänningen från 230VAC till 380VDC
Koppla in en dimmer som låter mig styra utspänningen mellan 200-380VDC.
Att anordningen blir så liten och lätt som möjligt.
Att den går att löda ihop hemma för inte allt för mycket pengar.

Min tanke för nätspänningsdelen var att likrikta och dubblera spänningen till 620VDC och sedan strypa den med hjälp av en dimmer baserad på zenerdioder eller annat lämpligt till mellan 200VDC och 380VDC

När det gäller batteridriften så crklar mina ideér kring att växelrikta (så sinusformat som möjligt men endast mellan 0 och +12V) för att sedan dubblera spänningen från 5ggr för att få till ca 380V. Altenativt växelrikta och transformera upp till 380V och sedan likrikta. Utspänningen skall sedan strypas av samma dimmer som för nätdelen.

Jag vill minnas att jag lärt mig nånstans att det inte är så svårt att dubblera "vanlig" likriktad växelspänning med hjälp av kondensatorer och dioder utan att blanda in dyra och framförallt tunga transformatorer. Och min tanke är att det borde gå att göra samma sak med batteridriften också fasst fem gånger i rad.

Att använda en transformator kanske jag inte kommer ifrån på batterisidan men det blir rätt så dyrt och framförallt tungt med tanke på att det är fråga om typ 2000VA,

Specar hittills:
Kondensatorbank med 400V kondingar på totalt 22500 uF.
Laddade med 380V ger de en total energi på 1600J.
I serie med kondingarna sitter strömhindrande resistor på 75 ohm vilket ger en tidskonstant på ca 1,7S och en ström på 5A.
5A på 380V sidan ger ca 160A på 12V sidan så det krävs ganska kraftiga komponenter.
Vid kontinuerlig drift blir medeleffekten ungefär 1000VA, men väldigt sällan kommer blixtarna att köras så hårt.

Om Du vänliga själ som har läst igenom hela denna långa post kan hjälpa mig med principskissar och förklaringar på hur mina kretsar borde se ut (och vad de riktiga benämningarna för dem är) samt vilka komponenter jag borde använda mig av (eller peka till andra internetsidor där svar på mina frågor finns) blir jag evigt tacksam.

Med vänliga hälsningar
Mårten Rosengren
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Likriktare + Boost-converter
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

några funderingar
hur lång tild kan du acceptera för uppladdning till max effekt vid 12v drift?

glöm dimmer, du ska ha någon form av avstängning av laddningen av kondensatorer vid rätt spänning

på 230v volts delen kan du ha en spänningsdubblare
men jag hadde gjort som så att där hadde jag delat upp det i två olika lägen
upp till ca 320v kommer du med ren likriktning av 230v, där är det inga problem

kan du ha det som grundläge gör du det enkelt för dig

att komma högre skulle jag försöka hitta en en lagom trafo som är sparkopplad och höjer spänningen dom sista volten

gör man det lite aktivt så tar man upp till 320v som vanligt och tar dom sista volten via trafon, så behöver man inte så stor trafo

annvänd en aktiv strömbegränsning istället för ett motstånd, det tjänar du mycket tid på

12v delen, en switchad 12/400v är smidigast
dock svår att få till för den som inte byggt någon

skulle du kunna tänka dig längre uppladdningstider kanske man kan ta några av dom färdiga switch ic och bygga modulvis
exempelvis simpleswitcharna
man kan parallellkoppla ett antal
marten_rose

Inlägg av marten_rose »

Hej, mitt internet har varit nere så jag har inte kunnat svara tidigare men tack så mycket för era svar.

Laddtid så snabbt som möjligt, helst under 2 sek (kanske 3).

"Glöm dimmer"
Absolut jag lyckades kollade upp hur en sån fungerar och insåg att den inte styr spänningen utan mer mängden energi per tid, (?).

"12v delen, en switchad 12/400v"
vad är en switchad 12/400, förklaring länk?

"använd aktiv strömbegränsning"
Hur fungerar det, kan jag bygga själv, förklaring/länk?.

När det gäller dubblering av spänningen så lyckades jag komma fram till vad det var för krets jag tänkte på, se schemat nedan, och jag insåg också att det endast fungerar för växelspäning en gång.

Kommentera gärna mitt schema som jag i all hast skissade ihop, spänningsbegränsningen sker med hjälp av en Zenerdiod, och jag kan säga ärligt att jag jag inte riktigt lyckats lista ut hur den fungerar, jag snodde den biten från ett annat schema på en hemmagjord blixt.

Bild

Än en gång tack för alla svar
//Mårten
marten_rose

Inlägg av marten_rose »

Jag är lite osäker på om bilden visas som den skall (syns inte för mig nu iallfall) så jag länkar än till den en än gång.

Bild

Och om den inte syns så borde det gå att komma till bilden via denna länken. http://picasaweb.google.com.au/marten.r ... emaBlixten

Det är alltså en principskiss som jag tagit fram med mycket hjälp från att ha tittat på andra liknande projekt. Den är ju principiellt ganska simpel men det är det jag föredrar, minimerar antalet möjliga fel och misstag.

Jag googlade lite efter switchade DC-DC konverterare och insåg väl så smått att det kanske är lika bra att gå transformatorvägen, som ju också blir en sorts switchad converter. Eller är det klara fördelar med de andra metoderna?

Jag kommer nog villja linda en egen transformator för att spara lite pengar och kunna kontrollera storleken bättre. Jag kan teorierna bakom en transformator men vad är det för fallgropar jag skall passa mig för och hur mycket värmeutveckling (dvs hur stor resistans ) kan jag tillåte i själva transformatorn när jag designar den tex?

Det jag fortfarande är nyfiken på är hur jag kan implimentera aktiv strömbegränsning. Jag kan tänka mig att jag låter T2 i mitt shcema styra strömmen m.h.a. PWM-switchning eller?

Om någon skulle villja förklara eller peka på en bättre förklaring av hur spänningsbegränsningen m.h.a zenerdioden fungerar så skulle jag bli glad, jag gillar inte att vara halvsäker på saker och ting.

Om jag skulle strunta i att dubbla spänningen och sedan kapa den med Zenerdioden, och istället ta de sista volten med ytterligare en transformator så har jag förstått att jag kan jag räkna på strömmen genom den som (380-320)/R, dvs mycket mindre, men jag är fortfarande inte övertygad om varför jag inte vill gå via spänningsdubbleringen. övertyga mig ;=)

Tack än en gång för svar
Mvh
Mårten
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag svarar på det sista.
Varje gång du omvandlar tappar du effekt.
Stoppar du in 12V, 10A dvs 120W och vill omvandla till 24V så om du har en idealisk omvandlare får du max 5A dvs 24V * 5A = 120W. En transformator är betydligt mycket effektivare än en dubblare, dessutom så kan du med tranformatorn få en omvandling med vilken faktor som helst.

Att bromsa med en zenerdiod bränner effekt och zenerdioder med höga effekter är inte kostnadseffektiva. Detta speciellt vid höga spänningar, brukar man få göra egna "klippkretsar i stället för zenerdioder.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara kollar en annan sak, har du blixtröret för dom effekterna?

annars har jag en 3.5kj modell, oanvännd

jag kommer istället satsa på två mindre på 150j
Skriv svar