mini rör-pre-amp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hylsan

mini rör-pre-amp

Inlägg av Hylsan »

Tjenis!
Tänkte höra om det fanns nån som visste nått om små förförstärkare som använder rör??

Kan säga att det ska kopplas till en mp3-spelare, som sedan ska gå vidare till en annan förstärkare.

Vellman har en del byggsatser men de är lite för stora, behöver bara förstärka från kanske 20mV till 1-2V (kanske inte går med en liten förstärkare??)

Tips emottages tacksamt.
/Hylsan
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

En liten indikation kanske ?

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/wlc100.html

Edit: Ujda, hamna i fel post! Ursäkta mig, bortse från länken.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Borde inte vara en allt för stor uppgift. Det handlar om ett enkelt spänningsförstärkande steg med gain på 100. Ett GK (Gemensam Katod)-steg byggt runt en ECC81/ECC83 är det enklaste. Då kan du klämma in en stereoversion i ett rör (ECC81/83 är dubbeltrioder). Räkna dock med att det inte blir så litet då du behöver en spänningsmatning kring 300 V, vilket gör att det blir lite klumpigt även om du lyckas bygga själva gain-steget kompakt.

Är storlek det primära skulle jag köra med MOSFET, då dessa påminner en hel del om rör i arbetssätt utan att man behöver krångla med höga spänningar. Men rör har sin tjusning, så har man inga problem med de höga anodspänningarna är det bara att köra på. Sök på "Common Cathode" på Google så lär du hitta en hel del schematips och designexempel.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

ok, jag kanske får nöja mig med en enklare variant. Tänkte inte på spänningen.

Ok, tanken var igentligen att göra en "flashig" installation i bilen, och då är det pilligt att fibbla till 300V. Hade tänkte på nått sätt ha två mono-rör på var sin sida om mp3-spelaren som lyste så vackert :)

Ska kolla lite på mosfetar, är det krångligt att knåpa ihop en sån annars?

Hur är denna? kan det vara nått att få bra ljud ur?
http://www.electrokit.se/?gclid=COaVssS ... 1QodhGbFoQ

/Hylsan
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det är inge svårt egentligen, men det kan nog vara lite pilligt att få det att bli annat än ögongodis, rör är mikrofoniska och håller i regel inte så bra i bilar. finns nog få fördelar med rör i bilen förutom att det är snyggt faktiskt
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Är det för bilbruk skulle jag gå på OP-förstärkare. Enklare kan det inte bli och på köpet kan du få det väldigt kompakt och robust. En enkel spänningsförstärkare i stereo kräver åtta passiva komponenter, en dubbel OP och en lämplig spänningskälla, helst dubbel.

Rör är som sagt snygga men ganska opraktiska. Det du skulle kunna göra för att få till utseendet är att leta rätt på ett par begagnade rör (spelar ingen roll vilka, bara glöden fungerar) och montera bredvid mp3-hållaren som du tänkte. Koppla in glödspänningen (6.3V/12.6V) så rören lyser. Själva förstärkaren bygger du med halvledare...
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Bygg ett litet försteg med en NE5532. Billigt, få komponenter och ganska enkelt att bygga. Knåpade ihop ett och blev imponerad av ljudkvaliten, står sig bra jämfört med mitt Rotel försteg som kostade nära 3000kr (för många år sedan). Mycket lite brus och distortion, bra ljud helt enkelt. Den går också lite djupare i basen (ialla fall den här konstruktionen) vilket inte är någon direkt nackdel när det gäller ljud i bil.

Har provat med både dubbel och enkel 12 volts spänning, enkel ger lägre förstärkning men den låter fortfarande bra. Går ju också relativt enkelt att bygga ut med bas och diskantkontrol. Jag har kört försteget mellan en Technics cd-spelare och ett Rotel 2x60w slutsteg och ljudnivån har räckt mer än väl. Vet inte om förstärkningen räcker med mp3-spelare och bilslutsteg men det går ju att kräma ur mer ur NE5532: an.
Skriv svar