JAL

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
matseng
Kontakt:

JAL

Inlägg av matseng »

Är det någon som har använt JAL eller är en piratkopia av PicBasic(Pro) det som används här när det gäller högnivåspråk på PIC?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har tittat på JAL men jag har faktiskt inte kört det. Jag har en otroligt gammal version av PicBasic (inte pro). Men det funkar!
Ett par polare till mig använder PicC och han säger att jag borde prova...men jag orkar inte lära mig C, har inte tid!

/d
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Måste bara fråga vad högnivåspråk innebär...?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Grovt sagt: Ett språk som inte är ren (eller nån makro-variant av) assembler.

Det finns säkert ett uppsjö språk som man inte kan kalla för högnivå även om dom inte är så låga som assembler, men det är en annan 5'a....
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Rätt många använder PICBasic Pro (eller inte pro), eller PIC Basic Plus eller MBasic... whatever.

Jag har fått uppfattningen att C inte fungerar speciellt bra till PIC, men det är väl bara för att jag inte hittat någon bra kompilator.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

$tiff: Jag tror det beror på dåliga kompilatorer. Ser ingen anledning varför inte C skulle funka mot PICen.... När det funkar fint mot alla andra MCUer

Själv använde jag CSS eller vad den nu heter... Den kosta väll då ca 1000kr.. Funkade fin fint...

Har bara kört BasicStamp Basicen och den funkar väll...

Men i alla jobbprojekt har det varit C för hela slanten... Frågan där är mer RTOS eller inte....
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Lågnivåspråk:
Lågnivåspråk, språk som är väldigt maskinnära t.ex. assembler, binärkod men idag räknas även programspråket C som lågnivå. Lågnivåspråk anses ofta lätta att lära sig men svåra att bemästra då det krävs fler instruktioner än vad ett högnivåspråk kräver för att utföra samma moment. Fördelen med lågnivåspråk är att en erfaren programmerare kan skriva mer kompakta och resurssnåla program än vad som är möjligt med ett högnivåspråk. Nackdelen är att det krävs mer arbetstid att utveckla programmet och i databranschen är detta direkt relaterat med högre kostnader.

Lågnivåspråk används när man programmerar maskinnära och vill utnyttja datorns resurser till ett maximum. Exempel är drivrutiner, datorspel/realtidsgrafik, kryptering eller datakompression.
Källa: susning.nu

Högnivåspråk:

Programmeringsspråk som har vissa likheter med mänskligt språk, vilket innebär att relativt enkla ord och uttryck används för att ange (egentligen) komplicerade processer. Detta till skillnad mot assemblerspråk och maskinspråk som bara innehåller siffror och/eller bokstavsuttryck.

Det första högnivåspråket var Fortran som kom i november 1954, Algol kom 1958 och COBOL år 1959. Utvecklingen pågår fortfarande och det kommer ständigt nya språk.
Källa:Paginas IT-ordbok

Mer info om högnivåspråk:
http://www.it.hik.se/handledning/interm ... de138.html
http://www.levenez.com/lang/
m_josefsson74

Re: JAL

Inlägg av m_josefsson74 »

Tar bort dessa med.
Senast redigerad av m_josefsson74 25 december 2004, 22:41:48, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Blanda in? Jag skrev "...eller är en piratkopia av PicBasic(Pro) det som används här..."

De flesta inlägg här verkar uteslutande handla om PicBasic när det gäller PIC-programmering i något annat än assembler.

Jag har fått en förfrågan om att hålla en introduktionskurs i programmering av mikroprocessorer och funderade på om man skulle kunna använda sig av Jal eftersom PicBasic (som egentligen vore ett ganska naturligt val annars) kostar mellan 800 och 1000 kr.

Tror dock att Jal duger ganska bra, även om det känns lite klumpigt och saknar en hel del kul funktioner som PicBasic(Pro) har.

Vid en första snabb anblick såg jaledit ganska trevligt ut. Ska titta lite närmare på det senare.
m_josefsson74

Tar bort dessa med.
Senast redigerad av m_josefsson74 25 december 2004, 22:42:11, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Dumheter. Basic är inte skit. Det är klantiga programmerare som inte kan hantera språket som är skit(dåliga).

En bra programmerare kan åstakomma aldeles utmärkta resultat oavsett om det är C under Linux, VisualBasic på på en Win2K, DotNet på en W2k3, assembler på en Pic eller T-SQL på en databaseburk, Javascript för en browsermiljö (oavsett om det är IE eller Firebird).

Sen finns det ju förståss implementationer av språk som är mer eller mindre bra. Det går ju inte att jämföra Apple ][-basic eller Vic20-basic med VB6 eller VB.Net.

Allt hänger på vad som är lämpligast för uppgiften, och det påverkas av en mängd faktorer, allt från vilka verktyg som finns på plats, tidigare applikationer som ska integreras, vilken miljö som kunden redan jobbar - eller planerar att gå över till, kostnader eller storlekar.

Jag jobbar just nu med att underhålla system skrivna i tiotusentals rader VB6-kod som hanterar miljonstals ekonomiska transaktioner om dagen, och det fungerar aldeles utmärkt. Förmodligen hade systemet fungerat lika bra om det vore skrivet i C eller Java på en Unixplattform.

Att helt rabiat "talibanmässigt" säga Microsoft är skit eller Telia är skit eller Allt annat än Apple är skit eller Basic är skit eller MSN Messenger är skit eller Allt annat än Jabber är skit tyder på att man är ganska inskränkt i sitt tänkande och det inger inte något större förtroende för dom som man kommunicerar med.

Efter att ha programmerat i 30 år vara mer än 20 år proffessionellt i allt från assembler, C, Pascal, Basic, Java, TSQL och tillochmed Cobol så tror jag mig kunna uttala mig sätt så säkert i denna fråga.
m_josefsson74

Tar bort dessa med.
Senast redigerad av m_josefsson74 25 december 2004, 22:42:36, redigerad totalt 1 gång.
m_josefsson74

Tar bort dessa med.
Senast redigerad av m_josefsson74 25 december 2004, 22:42:59, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

[Ska vi bråka lite? Det är alltid kul att ha en verbal duell i ett ämne som man är kompetent i - oavsett utgången. Men låt oss hålla till enbart i den här tråden]

Krya på dig MATSENG
Tack, det är alltid bra att krya på sig. Man kan ju ha några "kryor" liggande i resev till den dagen man behöver dom.

Försök inte att läxa upp mig, vad du gör!!!
Varför inte? Är du allergisk mot att bli uppläxad? Eller rinner alla argumetn av deg som vatten på en gås, så att det inte är någon mening med det hela? :-)

Om du nu har sån programmerings erfarenhet så borde du veta att basic inte är något att ha!!!!
Jag måste erkänna att jag inte har 30 års erfarenhet av programmering, det är i ärlighetens namn bara 28 år. Hur länge har du jobbat inom branchen?

I en jämförelse mellan Delphi och VB så vet du lika bra som jag att Delphi programmet kommer att köras betydligt snabbare än VB programmet!!!
Delphi har jag ingen personlig erfarenhet av, men det är säkert ett bra språk. Borland gör (eller har iallfall tidigare gjort) utmärkta produkter.

Men snabbhet är bara en av flera faktorer i huruvida ett språk är bra (läs lämpligt) eller inte i en given situation. I många fall är hastigheten på processerandet helt ovidkommande, flaskhalsen kan snarare ligga i GDI- (grafik) eller DB- (databas) lagrerna i applikationen för att få slutanvändaren att bli nöjd.

Att Delphi skulle vara snabbare än VB är jag inte beredd att hålla med om, men jag säger inte heller motsatsen. Inte förrän jag provat. Och knappt då är jag villig att uttala mikg i det ena eller det andra. Möjligen för en given specifik kodsnutt.

Men varför skulle det ena vara snabbare än det andra? Båda kompileras ner till native x86-kod. Det var väl länge sedan VB bara kördes som p-kod?

Om du läst "drakboken" eller annan bok om kompilatorteori, eller tittat liet närmare på hur en kompilator fungerar så ser du att källkoden oftast först översätts till en språkoberoende intermediär-kod där olika optimeringar av koden sker. Sedan så översätts det ner till assembler där ytterligare optimerningar kan ske. På så sätt man man genom att i praktiken bara byta ut parsern i en Fortran-kompilator få den att kompilera Basic eller Pascal och generera i stort sett lika bra kod. Så det är inte allt givet att basic är långsamare än något annat.

Dessutom så hänger mycket av hastigheten på hur väl libraryrna är skrivna. Och allra mest hänger hastigheten på programmerarens kompetens när det gäller att välja rätt algoritmer. Man kan förmodligen skriva en quicksort-modul i ett interpreterande språk som Bash (en av Unixvärldens motsvarigher till command.com) som är snabbare än bubblesort skriven i Delphi.

Det har egentligen inget med språket att göra.

Sen tycker jag det är lågt av dig att jämföra mig med en taliban, bara för att vi är av olika åsikt!!
Du jämför alltså mig med dom som flög planen i USA för några år sen, bara för att vi är av olika åsikt??????????????
Inte konstigt det är krig ute i världen!!!!!!!!

Kräver en ursäkt för detta person angrepp!!!!!!! Eftersom jag aldrig kritiserat dig som person!!!

Jag har inte jämför dig med en taliban, jag jämförde kategoriska rabiata uttalanden om saker med en talibansk hållning. Jag använde tillochmed citat-tecken runt ordet för att visa på tveksamheten i en direkt jämförelse.

-

Men hur som helst. Kan du tala om varför Basic är skit (med 4 st utropstecken bakom)? Om det bara är snabbheten så borde i logikens namn Delphi vara lika mycket skit eftersom det förmodligen finns andra språk som är snabbare - välskriven assembler är ju ett av dom.

Eller?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

m_josefsson74 skrev:Målet för oss som håller på med pic borde ju vara assambler eller C, så varför lära sig basic då????

Då tycker jag något Pascalliknande språk som JAL passar bättre (halva vägen till C) samt att man kan implementera assambler i koden åxå!!
Dom flesta uttryck i JAL liknar C mycket!!!

Däriemot BASIC har en helt annan uppbyggnad som inte alls stämmer med ovanstående tanke!!

Det är så jag menar synd att du misstolkade mig innan

Fredshälsnigar i talibanlägret
Michaël
Det är ju ett bra mål. Inte nödvändigtsvis det enda målet men dock ett mål. För många som vill göra enklare saker duger picbasic eller jal aldeles utmärkt. I andra sammanhang (proffesionella eller för dom som vill ha en större utmaning) så är ju asm eller C en lämpligare plattform att stå på. Fast det behovet har minskat lite i dag med tanke på prestandan och tillgängligt utrymme i dagens billiga hårdvara.

Ska man lära absoluta nybörjare lite om enklare programering ska det vara en så låg tröskel som möjligt. Och där är basic ett lämpligt språk tycker jag. Däremot så skulle jag aldrig använda basic som första-språk i en programmeringsutbildning på gymnasie eller högskolenivå. Där är det nog lämpligare att traggla sig igenom grunderna i ett riktigt OO-språk från början och lära sig att tänka på "rätt" sätt på en gång.

Jämför man nybörjaregenskaperna mellan Jal och Picnbasic verkar dom ganska lika, även om Jal är en smula struligare med alla inkludefiler som ska väljas ut så fort man ska göra något mer avancerat än istort sett a=a+1. Men det är smällar som man får ta för att slippa slänga ut 1000 kr.

Sett ur en "icke-nybörjar"-vinkel så är ju Jal trevligt på så sätt att språket om libraryrna har en aktivt communiy som utvecklar det hela vidare, och behöver hjälp med det. Har man själv då tillräckligt många aktiva hjärnceller och lite tid över man man ju göra en insats.
Skriv svar