Optokopplare för signal 5V->24V

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
spaderkung

Optokopplare för signal 5V->24V

Inlägg av spaderkung »

Från TTL-logik vill jag gå till 24V och digital ingång på en PLC. Signalen som skall överföras är binär och ca 100 Hz. Funderar på optokoppplare som matas från respektive sida men jag är inte helt 100 på dimensionering av 24V-sidan.

ELFAs CNY17 (75-355-86) och EL817 (75-390-00) har bägge >30V som max VCE, vilket låter bra för så har jag tänkt använda dem, men den senare listar även 6V som max VEC. Vad menas med detta? [/url]
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Var såg du det?

Den enda parametern med 6V jag såg var max Vr på dioden.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Veco får vara max 6 volt, det innebär att du får inte backspänna utgången mer än 6 volt. Hög backspänning kan du få om du exempelvis driver en spole och glömmer frihjulsdioden.
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Tack för bra svar. Spänningsmässigt ok.

Har funderat på strömmen också och användare som inte sätter sladdarna rätt alla gånger.

Den optokopplare som sitter mot PLC-sidans inkort kan ex kopplas 24V till kollektor och signal (digitalt inkort) på emitter. I detta fall begränsar PLC strömmen till ca 7mA och allt är bra tills användaren i stället kopplar signal till jord och bränner(?) optokopplaren. För optokopplaren EL817 gäller 50mA Icoll och borde kunna skyddas mot ovanstående misstag genom ett seriemoitstond på 480 ohm, men detta bränner en del effekt samt sänker genom spänningsdelning utsignalen tll 20V (ifall de ca 7mA kommer av en inimpedans 3,3k på PLC-kort).

Skulle en Darlington-variant vara lämplig i detta fall? Då kan "transistorn" i optokopplaren öppna en betydligt strömtåligare NPN BC337, som följdaktligen klarar sig med mycket mindre serieresistans.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

20V behöver du inte tveka en sekund på att det tolkas som hög signal på ingången!

PLC tolkar ganska låga spänningar som en hög nivå. Ner mot 10V och ibland så lågt som 7V, har jag varit med om att de tolkar som hög nivå på ingången. Läs i manualen så står nivåerna angivna.

Lösningen med resistorn som begränsar strömmen blir en enkel och bra lösning.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Varför sätter du inte en vanlig transistor
till bas 4.7K resistor, 100k till gnd - signal från ditt 5V system.
Emitter - Gnd
Kollektor, Pull upp till 24V 2-3k ohm.
Från kollektor tar du ut signal till din PLC.
Om du är rädd att PLCN skall bränna ditt 5v system - sätt en
5v Zener mellan GND och signalsidan på 4k7 motståndet till basen.

Finns ingen större anledning att trixa med optokopplare...
Swech
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Lysande. Detta får jag till en inverterara av signalen, vilket är lösbart. Spänningsdelning med PLC får jag testa. Men jag har för mig att det var något mer att tänka på med transistorer, TTL och 24V för att se till så att det inte blir mer än 5V på basen...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

4k7 motståndet mellan din TTL signal och basen på transistorn
fixar så att basen inte får mer än 0.7V

Spänningsdelning på PLC sidan bör inte bli något som helst problem

Skall vara NPN transistor....

Swech
Skriv svar