Problem med IR-mottagare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Elrahir

Problem med IR-mottagare

Inlägg av Elrahir »

Håller på med ett projekt där jag ska överföra data via IR.
Mottagaren är en ELIRM8752, som enbart ska reagera på modulerat IR-ljus på 38kHz.
Mitt problem är att den inte alls enbart reagerar på 38kHz, utan allt IR-ljus. Har kopplat upp den enligt databladet med en 47uF kondensator och nödvändiga resistorer. Mäter utgången med oscilloskopet och får en fin fyrkantsvåg på 250 Hz från lysrörsljus och 100 Hz från en glödlampa. Hur är det ens möjligt att den tar emot detta? Den ska ju enligt databladet ha ett känslighetsområde på ~30-45 kHz och ha "hög immunitet mot omgivande ljus".

Om jag täcker för mottagaren helt så ligger den ju default hög, men vad som är märkligt är att när jag lyser rakt på mottagaren med 38 kHz-ljus så stör detta ut lysrörsljuset och mottagaren lägger sig hög. Inte låg som den borde (?).

Har testat flera olika exemplar av samma modell utan någon skillnad.

Någon som har någon idé?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Skapar du 38kHz med samma spänningskälla?
I så fall finns ju rätt frekvens som störningar, då kan det räcka med IR av *någon* frekvens för att trigga.

Den skall vid konstant 38 kHz ge en puls och sedan gå hög.

Testa att lysa med 38 kHz i pulser.
-----_-_-_-_---------_-_-_-_-_------
Elrahir

Inlägg av Elrahir »

Nej mottagare och sändare är helt skillda. Mottagaren tar alltid emot 240 Hz från lysrören oberoende om sändaren är på eller inte.

Jag har nu lyckats sända signaler med sändaren. 38 kHz-signalen genererar jag i en AVR, denna pulsar jag sedan i 830 Hz (600us pulsbredd) med 50% duty. Denna tas emot och är starkare än bakgrundsljuset. Jag gissar att enda lösningen blir att göra ett digitalt filter och plocka ut det jag vill ha..

Är det någon annan som brukar ha samma problem? Förstår fortfarande inte varför den reagerar på en vanlig glödlampa med så låg frekvens.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Optiskt IR filter?
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Har du provat med att frigöra signal proben från mottagaren, så att det inte är en RF signal från lysröret som oscilloskopet får in.

Jag har annars använt 8601S och den har det inte varit några problem med.
Elrahir

Inlägg av Elrahir »

> blueint:
Optiskt IR-filter? Jag vill ju inte filtrera bort allt IR-ljus, bara ta emot det som är modulerat med en viss frekvens. Går väl inte filtrera ut optiskt? :S

-----------
> Lars:
Nej signalen registreras bara när proben sitter på mottagen. Menar du att det inte har varit några problem med vanliga lampor och lysrör för dig?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Tror blueint menar dagsljusfilter :)
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Nope, har inte haft problem med att mottagaren reagerat på lampor, så har heller aldrig mätt utsignalen med ocsilloskop. Har inte oscilloskopet tillhands nu, annars hade jag kunnat göra en provmätning.

Dagsljus filter kan annars vara en idee att prova, men det borde igentligen inte behövas då mottagaren enligt spec ska ha sånt.
Elrahir

Inlägg av Elrahir »

Precis dagljusfilter är redan inbyggt, men jag testade att klistra över en tunn papperlapp och voila! Det verkar faktiskt räcka för att bli av med störningarna :D
Tack blueint :)
Skriv svar