Halloj.
Sitter med ett litet projekt där vi har en uProc som läser av en mekanisk linjär sensor via SSI-interface. Nu under tiden som vi utvecklar programvaran i uProccen så kommer vi inte ha någon hårdvarugivare som svarar på SSI-snöret, utan skulle vilja göra någon slags "SSI-emulator", där vi via något smidigt sätt sätter det värdet som SSI-givaren ska ge som svar.
En enkel "värde till SSI-protokoll" -mojäng.
Nå'n som har några ideer på lösning eller några bra tips på firmor som skulle kunn ahjälpa till att ta fram en bra lösning?
Tack på förhand!
Konvertering till SSI-format?
Vet inte hur det är med googlekunskaperna för vissa
http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Sen ... e_protocol
Vilken firma som helst som kan programmera PC program borde fixa det tycker jag. Antar att ni kan köra SSI UART då.
http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Sen ... e_protocol
Vilken firma som helst som kan programmera PC program borde fixa det tycker jag. Antar att ni kan köra SSI UART då.
Hur själva datat ska se ut beror lite på hur sensorn skickar ut det. SSI (Serial Synchronous Interface) pytsar bara ut en bitstream i takt med klockan.
Har du något datablad på sensorn som ni vill emulera?
EDIT: Verkar finnas fler betydelser av SSI. För enkodrar brukar det stå för Serial Synchronous Interface...
Har du något datablad på sensorn som ni vill emulera?
EDIT: Verkar finnas fler betydelser av SSI. För enkodrar brukar det stå för Serial Synchronous Interface...
Heh, ledsen över att jag kanske inte var tydlig nog
Serial Synch. Interface är det jag menade
http://www.rls.si/english/document/AM512BD01.pdf
En länk till en liknande komponent, med samma SSI-implementation.
Det jag kan se så r det egentligen ett sätt att bara skifta ut bitar på ett snöre i takt med att klockpulserna kommer in. Det är lite kinkigt i början när man ska hålla nollan under initiering osv, men annars så är det ju egentligen bara ett skiftregister som man petar ut bitarna från ett o ett.
Så det var väl kanske min första tanke. Dock hade jag funderingar på om nå'n fiffig enkel kontrollerkrets kunde användas för detta kanske? Läsa clockpulsen på en ingång och se till att ändra bittarna på en annan utgång. Då kanske man till och med skulle kunna implementera emulering för flera sensorer på en gågn, samt att ha ett smidigt och enkelt sätt att "programmera" den varteftersom.
Vad tror ni?
Serial Synch. Interface är det jag menade
http://www.rls.si/english/document/AM512BD01.pdf
En länk till en liknande komponent, med samma SSI-implementation.
Det jag kan se så r det egentligen ett sätt att bara skifta ut bitar på ett snöre i takt med att klockpulserna kommer in. Det är lite kinkigt i början när man ska hålla nollan under initiering osv, men annars så är det ju egentligen bara ett skiftregister som man petar ut bitarna från ett o ett.
Så det var väl kanske min första tanke. Dock hade jag funderingar på om nå'n fiffig enkel kontrollerkrets kunde användas för detta kanske? Läsa clockpulsen på en ingång och se till att ändra bittarna på en annan utgång. Då kanske man till och med skulle kunna implementera emulering för flera sensorer på en gågn, samt att ha ett smidigt och enkelt sätt att "programmera" den varteftersom.
Vad tror ni?
Timingen kan väl vara lite problemet om man ska kunna ändra denna.
15us x 2 har man att ge ut ny data,
på 20Mhz så har man t.ex. 300 instruktioner(atmega) / bit då vilket inte borde vara några problem.
För simulera flera sensorer så är det bara att ha flera Selet in som i sin tur bara läser en liten buffer.
För styra vad som ska skickas så kan processorn kopplas ihop med uart (om det inte behöver uppdateras allt för snabbt).
Edit: Var bor du?
15us x 2 har man att ge ut ny data,
på 20Mhz så har man t.ex. 300 instruktioner(atmega) / bit då vilket inte borde vara några problem.
För simulera flera sensorer så är det bara att ha flera Selet in som i sin tur bara läser en liten buffer.
För styra vad som ska skickas så kan processorn kopplas ihop med uart (om det inte behöver uppdateras allt för snabbt).
Edit: Var bor du?