Är ett vanligt switchat nätaggregat isolerat mellan sidorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
miklon

Är ett vanligt switchat nätaggregat isolerat mellan sidorn

Inlägg av miklon »

Med vanligt menar jag t.ex. ett sådant här:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=6459.htm
eller
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =11670.htm

Och med isolerad menar jag om sekundärsidan (DC-sidan) är jordrelaterad, eller om potentialen är flytande mot jord?

I Omrons datablad finns ett kopplingsschema, men jag förstår i ärlighetens namn inte riktigt hur jag ska tolka det. Finns det någonstans där man kan läsa mer om hur ett sånt nätagg fungerar?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det står också att det inte får seriekopplas. så antagligen är sekundär jord och skydds jord samman kopplade på något vis. Gissar att det är så på det första också
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om inte annat så brukar det finnas en avstörningskondensator mellan primär och sekundärsidan. (via jord?)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är olika mellan olika sorter och borde stå i databladet. Annars får man nog fråga säljaren/tillverkaren om det inte gör det.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Får inte seriekopplas kan även betyda att aggregatet inte är skyddat mot omvänd polaritet om det ena aggregatet går över strömgränsen eller förlorar nätspänning.

Switchat kan även vara instabilt om man stör med ett annat agg som switchar med nästan samma frekvens.

Protte
xxargs

Inlägg av xxargs »

Isolerade switchade nätaggregat brukar nästan alltid ha friflytande DC-utgångar med angiven spänningstålighet mellan primär och sekundärsida. 'special-aggregat' som tex. PC-nätaggregat kanske man har kopplad DC-nolla till chassie-nolla redan internt för att skapa en gemensam jordpotential gentemot kretskort etc. - men i normala fall är det något som konstruktören beslutar själv vid inkopplingen hur det skall göras.

Bara för att det är galvaniskt skillt betyder inte att det inte fins någon kapacitiv koppling mellan primär och sekundärsida - den kan tom. vara ganska stor och det viktiga i sammanhanget (förutom att läckströmmen inte får vara för hög) är att den är balanserad (dvs. samma värde) både på DC-utgångens minus(jord) och plusutgång relativ primärsidans olika ledare - annar riskera man att få jordslingor den vägen.

Det är ofta den kapacitiva obalansen i mellan primär och sekundärlindningen i ljudutrustning som gör att man får brum när man kopplar ihop flera olika apparater trots att dessa är dubbelisolerade och att man får olika 'verkan' beroende på hur man vänder stickpropparna i eluttagen och det hela ser ganska 'magiskt' ut och med tillhörand framväxt 'tillbehörsmarknad'...
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Ok, vi ska se om jag förstår det här rätt nu...

Friflytande nolla är alltså regel snarare än undantag och den kapacitiva kopplingen mellan sidorna har inte med det att göra?

Hur vet man om den kapacitiva kopplingen är balanserad? Jag har plöjt några datablad, men hittar inget som verkar handla om det. Vad är en ok läckström? Under "Leakage current" står typiskt 0,3-0,5 mA angivet, är det ok?
Skriv svar