Första kretskortet (med nätspänning)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Senast vi fick kollat ett design på SP skulle det vara 5mm avstånd mellan Noll/Fas/Skyddsjord, detta utesluter 5,08mm pitch kopplingsplintar till 230Vac :?

Mellan lågspänningen och 230V skulle det också vara 5mm minimum.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Jag gillar inte layouten på det där relät. Gemensamma kontaktanslutningen ligger i samma ände och mellan anslutningarna för spolen.

Protte
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Elfa nr 37-155-13 är ett bra relä, lång mellan fas och styrning.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Citat från ELFA

"Kontaktmaterialet består av en guldpläterad silverlegering som klarar ett stort belastningsområde. Krypavstånd 8 mm mellan spole och kontakt. Låg effektförbrukning, ca 220 mW. Helt kapslat utförande som klarar maskinlödning och tål de flesta tvättvätskor. Uppfyller VDE-norm. Ritning visar reläet underifrån."

Guldplätterad betyder att kör man väldigt låga strömmar så kommer det att fungera trots att oxiden inte bränns bort. vid höga strömmar så kommer guldet att brännas bort men silveroxiden bränns också bort.

Krypavstånd 8 mm och överslagsspänning 4000 V gör att man klarar livhanken.
Låg effektförbrukning är ju bara bra.

FEME gör också bra relän men de är lite högre men tål ofta högre ström.

Protte
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Tack før all input! Har inte haft tillgång till dator de senaste dagarna (jobbat) och har dærfør inte skrivit i tråden.
Jag tror inte att det ær det relæ som jag har utan bara en med samma pin-konfig. Ska ta och lænka till databladet nær jag kommer hem och kan læsa modellbeteckningen. Relæet ær i alla fall av den typ som någon (Andax?) sålde hær på forumet førrut och Sodjan hade likadana (skrev han i tråden). Jag køpte mina av Sodjan.

Skriver igen lite senare ikvæll. Åter igen; tack før hjælpen! Viktigt att det blir rætt nær man pillar med næt-spænning...

MVH
/Tottish
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Ja, 5 mm minst i isolation - man KAN gå under det (tex avstånd komponentben mot chassie) om man använder riktig högklassig flamsäker isolerfilm mellan chassie och kretskort ( rekomendabelt alltid ändå - har räddat ett och annat liv). Frifräsning för att öka krypavståndet är också en bra lösningför kort som riskerar att bli dammiga.

Se alltid legala krav som ett abolut minimum. Jag designar aldrig med mindre än 8-10 mm isolation om jag inte "måste". inga jordplan på nätspänningsdelen av starströmsbärande kort.

När man är klar med en konstruktion skall man alltid känna att man har överdrivet en aning - då är man på rätt sida. Prototyper och specialprylar man bara använder själv är det lite skit samma med, men skall man lämna iväg det man har konstruerat till "kreti och pleti" så har man inte aning om vad sakerna kommar att utsättas för och då gäller det att ha byggt för säkerhet.

Kanske är jag miljöskadad efter många år i marin och industrimiljö, men har man sett vad saltvatten och kolhaltigt damm kan göra så inser man att det nästa inte går överdriva..... Skit händer....
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Kloka ord probe!

Relæet det rør sig om ær i alla fall Sanyou SRD-S-105D typat før 7A 250VAC.
Hittar inget datablad från tillverkaren men det ska i alla fall gå att googla fram ett datablad på relæer med samma beteckning från andra tillverkare æven om jag inte lyckas med det heller just nu.

Måste sticka, plikten kallar...

MVH
/Tottish
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Då gör vi ett nytt försök då:

Bild

De röda ledningarna är alltså kablar dragna på ovansidan, alltså gör det inget att de korsar varandra och går utanför kortet =).

Har lagt till en till plint för att nät- och 12V inte ska behöva dela på en.
Hela "jordplanet" är avlägsnat och ledningarna är omroutade för större isolationsavstånd.

Kan inte påstå att jag förstått allt i alla inlägg som kommit som svar men jag kan säga att det hela kommer sitta inmonterat i en plastlåda avsedd för nät-spänning.
Lådan är stöttålig och vattensäker ("stänk-tät") och kommer sitta monterad i taket där ingen har någon bra chans att fingra på den.

Och Reläerna är som sagt inte de som står på bilden men har samma benavstånd och heter Sanyou SRD-S-105D typade för 7A 250VAC.


Vad säger ni nu? Safe enough?

MVH
/Tottish
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

prototypen skrev:
rehnmaak skrev:IEC61010

Det är större avstånd för pollution class 3, ända upp till 4.7mm för enkel isolation.
För ENKEL isolaton, men vi hempulare som är inne och pillar på 12 volten stup i ett ska vi nog använda dubbel och då blir avståndet ca 8 mm

De relän som är inritat har jag erfarenhet att de bara är 2500 V överslagsspänning och det tycker jag är för lite med beröringsbar 12V. Relät finns inte i ELFA men kolla överslagsspänningen och krypavstånd. 4000 V och 8 mm rekommenderas för fortsatt aktivt liv.

Man ska ALDRIG ha jordplan på detta viset när det är nätspänning inblandat, all metall kan leda över nätspänning till den stackar hempularen.

Protte, jag är bara rädda om er.
Jag skrev inte att man SKA ha enkel isolation utan att avståndet var ända upp till 4.7mm. Nu tycker jag nog att klass 3 är är lite väl överdrivet. Klass 2 duger utmärkt och på mönster kort så räcker det med 1.5 resp 3.0mm.

Hittade förövrigt ett par kalkylatorer här:
http://www.creepage.com/

och här:
http://elps.tramse.net/kryp.html
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Här blir det lite byggtråd mest för att höra vad ni tror om säkerheten på det här.

Tyckte jag kom på något smart. Jag tänkte att om man drar (som i förra layouten) alla 12V-signaler på ovansidan i form av kablar så kan man ju helt enkelt låta bli att dra dessa benen på reläerna genom PCBn och bara klippa av dem för att endast låta de med 230V sticka ner genom kortet.

Sagt och gjort så här blev det:

Kortet utfräst och oxidskikt och koppar-rester bortslipade:
Bild

Reläer och deras signalledningar ihoplödda med deras dedikerade kopplingsplint, Signal-ben bortklippta:
Bild

Allt på plats, inte jätterakt och fint men det var lätt tillräckligt genomstick på alla relä-benen (och signal-plinten) för att man skulle komma åt att löda:
Bild

Bild

Detta lilla trick ger ett närmsta luftavstånd mellan signal och nät-spänning på undersidan om PCB på drygt 10mm och på ovansidan mellan reläbenen knappt 6mm. Tanken är att sedan avskilja reläspole-matningen med optokopplare med så långt "intärnt isolationsavstånd" som möjligt.
Knapparna som sedan ska användas till att styra de här reläerna (via µC) kommer också dom vara väl inkapslade utan vidrörbara metalldelar.

Vad säger ni? Vågar jag montera upp en sådan här anordning (med ovanstående kort som hjärta) på en plats där kreti och pleti kan fingra på den? Bara på knappsatsen då, inte på kortet förstås då detta sitter väl inkapslat uppe i ett betongtak med 7 meter takhöjd.

Kan väl tillägga att det sitter jordfelsbrytare installerad på platsen där detta ska hängas upp även om en sådan här design förstås aldrig ska förlita sig på jordfgelsbrytaren.

Isolationsavstånd mellan fas och nolla på 5mm som Icecap skriver om kommer jag inte upp i med dessa plintar men varför är det så viktigt? Brandsäkerhet? Borde jag göra om kortet så att löd-öarna på kopplingsplintarna blir mindre/avlånga för att maximera avståndet?

Nu släpper jag ordet fritt!
Tack!

MVH
/Tottish

EDIT: Stavfel...
Skriv svar