Trip mätare
Trip mätare
Är det någon som har ett schema på en tripmätare?
Dvs, tex pulsräknare från ABSgivare, som presenteras på en display i bilen..
mvh johan
Dvs, tex pulsräknare från ABSgivare, som presenteras på en display i bilen..
mvh johan
Jag byggde något liknande för ett antal år sedan: en 80C196 µC (utgått ur produktion) och "lite" mjukvara.
Hade 10 tripmätare med tid (hh:mm:ss) + längd i meter, visade snitthastighet på varje tripmätare och kunde "frysa" display på varje också.
Hade en ±-knapp som växlade mellan att räkna upp eller ner längder, detta gjorde att körde man fel kunde man (när man vände kärran) trycka på knappen, köra till dit man körde fel och när man sedan körde rätt igen knäppte man på den igen, då hade den räknat bort den felaktiga sträcka men tiden fortgick likaväl.
Det var en väldigt enkel konstruktion: en µC, ett LCD-modul (20x2) och ett ingångssteg för avståndspulserna.
Men då det dessutom var ett större antal funktioner ut över tripmätarna blev programmet "lite avancerat".
Största problemet var trimningen men jag hittade en lösning: Man körde en känd sträcka, under tiden räknade den bara antal pulser, sedan matade man in hur lång sträcka det var och den räknade ut avståndet mellan varje puls med 1/10mm upplösning.
Då jag inte hade så värst många pulser för varje hjulvarv dög den upplösning ganska bra till mig, min 245'a blev senare registreringsbesiktat med den dator som hastighetsmätare, den blev provmätt av SBP och hade en felmarginal på 0,3%... vilket de tyckte var alldeles OK.
Hade 10 tripmätare med tid (hh:mm:ss) + längd i meter, visade snitthastighet på varje tripmätare och kunde "frysa" display på varje också.
Hade en ±-knapp som växlade mellan att räkna upp eller ner längder, detta gjorde att körde man fel kunde man (när man vände kärran) trycka på knappen, köra till dit man körde fel och när man sedan körde rätt igen knäppte man på den igen, då hade den räknat bort den felaktiga sträcka men tiden fortgick likaväl.
Det var en väldigt enkel konstruktion: en µC, ett LCD-modul (20x2) och ett ingångssteg för avståndspulserna.
Men då det dessutom var ett större antal funktioner ut över tripmätarna blev programmet "lite avancerat".
Största problemet var trimningen men jag hittade en lösning: Man körde en känd sträcka, under tiden räknade den bara antal pulser, sedan matade man in hur lång sträcka det var och den räknade ut avståndet mellan varje puls med 1/10mm upplösning.
Då jag inte hade så värst många pulser för varje hjulvarv dög den upplösning ganska bra till mig, min 245'a blev senare registreringsbesiktat med den dator som hastighetsmätare, den blev provmätt av SBP och hade en felmarginal på 0,3%... vilket de tyckte var alldeles OK.
Jag gjorde också en sådan, hastighet + trip.
Tog pulserna i ISO kontakten bakom bilstereon. Vet inte om det är samma som ABS-signalen men den fungerar, runt 50 pulser per hjulvarv om jag minns rätt - så upplösningen är ju rätt bra.
Så rullade jag bilen hundra meter (exakt) och räknade pulser - så fick jag en JÄVLIGT exakt hastighets och trippmätare. (med sommardäcken!
)
Förutom två separata tripmätare hade den finessen att nollställa en räknare varje gång hastigheten var 0 för att sedan frysa den räknaren varje gång mätaren passerade 100knyck - för att sedan ha ett minna för bästa 0-100 tiden!!
Det var innan man var barnfamilj!
Tog pulserna i ISO kontakten bakom bilstereon. Vet inte om det är samma som ABS-signalen men den fungerar, runt 50 pulser per hjulvarv om jag minns rätt - så upplösningen är ju rätt bra.
Så rullade jag bilen hundra meter (exakt) och räknade pulser - så fick jag en JÄVLIGT exakt hastighets och trippmätare. (med sommardäcken!

Förutom två separata tripmätare hade den finessen att nollställa en räknare varje gång hastigheten var 0 för att sedan frysa den räknaren varje gång mätaren passerade 100knyck - för att sedan ha ett minna för bästa 0-100 tiden!!

Det var innan man var barnfamilj!

-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
Jag har nämt det förut. Men sådär funkar en taxameter i en taxibil.
Om ni behöver en bestämmd sträcka att mäta på så snacka med någon firma i närheten som installerar och besiktar taxametrar. Dom SKA ha en av lantmäteriet uppmätt sträcka på 1000m för att kallibrera taxametrarna.
Jag vet vart dom finns i Falköping, Lidköping och Alingsås
På de flesta nyare bilar kan man plocka pulssignalen från stereokontakten.
På iaf Kia kan man ta den från diagnostikuttaget under ratten.
Om ni behöver en bestämmd sträcka att mäta på så snacka med någon firma i närheten som installerar och besiktar taxametrar. Dom SKA ha en av lantmäteriet uppmätt sträcka på 1000m för att kallibrera taxametrarna.
Jag vet vart dom finns i Falköping, Lidköping och Alingsås

På de flesta nyare bilar kan man plocka pulssignalen från stereokontakten.
På iaf Kia kan man ta den från diagnostikuttaget under ratten.
- jonnorberg
- Inlägg: 850
- Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
- Ort: Årsta
Jag har haft lite ideer på en automagisk körjournal. Den skulle kunna använda sig av dessa pulser. Har tänkt att den igentligen skall ha 2 knappar, en för privat körning och en för jobbkörning. Man skall närsomhelst under körningen kunna trycka på knappen ifall man glömt det. Och sedan då och då tömma minnet till datorn via usb och lägga in i excel eller dyl för att få det hela på papper. Dock så kommer ju problemet med FRÅN och TILL. Men det får jag fundera på. Men detta är ju hur som helst en bra utgångspunkt.
/Jon
/Jon
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
- Ort: Borlänge
- jonnorberg
- Inlägg: 850
- Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
- Ort: Årsta
jojje81: som du förstår finns det ett antal lösningar. I essens består de av att ta en lämplig mikroprocessor, koppla till ett LCD-modul + lite betjäningsknappar och sedan koppla pulserna in till en ingång som kan reagerar på dom, t.ex. en interrupt-ingång.
Det finns många scheman på nätet över hur man kopplar ett LCD-modul till en µC, det är inte så svårt att hitta någon om pulserna och hur man "fångar in" dom och en knappsats klarar du nog utan större problem.
Det svåra i projekten är mjukvaran.
Jag löste min räkning vid att addera antalet 1/10mm till en variabel, när den sedan kom upp till 10000 eller över räknade jag upp alla aktiva räknare med 1m och subtraherade 10000 från denna meter-räknare.
Detta gjorde att min upplösning var på 1m med riktig bra noggrannhet och belastningen på µC'n var inte alls speciell hög.
Sedan är resten upp till dig, vilka funktioner, hur utläsningen ska se ut osv.
Det finns många scheman på nätet över hur man kopplar ett LCD-modul till en µC, det är inte så svårt att hitta någon om pulserna och hur man "fångar in" dom och en knappsats klarar du nog utan större problem.
Det svåra i projekten är mjukvaran.
Jag löste min räkning vid att addera antalet 1/10mm till en variabel, när den sedan kom upp till 10000 eller över räknade jag upp alla aktiva räknare med 1m och subtraherade 10000 från denna meter-räknare.
Detta gjorde att min upplösning var på 1m med riktig bra noggrannhet och belastningen på µC'n var inte alls speciell hög.
Sedan är resten upp till dig, vilka funktioner, hur utläsningen ska se ut osv.
Hmm får man väcka så här gamla trådar?
Får väl se om jag får något svar, tänkte göra en enkel trippmätare till tjänstemoppen men vet inte var jag kan få pulser ifrån. Det är en flakmoppe från 70-talet, Sachs tror jag, ni vet en sån där grön som man kör in i grannens staket med första gången man provar.
Till bil kan man tydligen ta ifrån stereokontakten har ni skrivit. Efter detta projekt ska jag nog installera något liknande i min bil också, vad är det för stereosladd som ger pulser då?
Och moppen då, finns det något bra ställe redan eller måste jag sätta en sensor i ekern och i så fall vad lämpar sig bra..?
Får väl se om jag får något svar, tänkte göra en enkel trippmätare till tjänstemoppen men vet inte var jag kan få pulser ifrån. Det är en flakmoppe från 70-talet, Sachs tror jag, ni vet en sån där grön som man kör in i grannens staket med första gången man provar.

Till bil kan man tydligen ta ifrån stereokontakten har ni skrivit. Efter detta projekt ska jag nog installera något liknande i min bil också, vad är det för stereosladd som ger pulser då?
Och moppen då, finns det något bra ställe redan eller måste jag sätta en sensor i ekern och i så fall vad lämpar sig bra..?
Om du går på en bilskrot och hittar en Volvo B19/21/23 finns det en sensor på motorblocket som avkänner ett par piggar på baksidan av svänghjulet.
Denna sensor har inbyggd magnet och spole, alltså ska det bara monteras en bit plattjärn som kommer förbi vid rätt tillfälle.
Fördelen med en magnetisk sensor är att den inte kan förlora kontakten pga. smuts.
Man kan självklart montera en magnet på hjulet och ta ett reed-relä eller en spole som avkänning.
Denna sensor har inbyggd magnet och spole, alltså ska det bara monteras en bit plattjärn som kommer förbi vid rätt tillfälle.
Fördelen med en magnetisk sensor är att den inte kan förlora kontakten pga. smuts.
Man kan självklart montera en magnet på hjulet och ta ett reed-relä eller en spole som avkänning.
aha, jag har aldrig använt spolar, är det samma sak som en drossel? Är det någon speciell typ då eller går det bra med vilken som helst så jag bara behöver bry mig om utformningen och välja den som passar bäst till mina ändamål..?
och för nyfikenhets skull, skulle man kunna ha en pytteliten magnet eller måste den vara relativt stor
EDIT: vad är ett reed relä förresten, jag gissar att det skickar vidare en matningsström när en magnet passerar, eller
och för nyfikenhets skull, skulle man kunna ha en pytteliten magnet eller måste den vara relativt stor
EDIT: vad är ett reed relä förresten, jag gissar att det skickar vidare en matningsström när en magnet passerar, eller

Reedrelä kallas även tungelement, sök på google...
Använder man spole ska magnetens STYRKA dimensioneras enl. spolens värden. Bäst är att ta en spole med många varv, då kan magneten vara svagare. Självklart behövs någon form av förstärknings/digitaliseringsfunktion för att ta emot pulserna.
Men ska du göra det enkelt tar du en cykeldator, de är billiga, bra och hänger ofta med till 99km/t.
Använder man spole ska magnetens STYRKA dimensioneras enl. spolens värden. Bäst är att ta en spole med många varv, då kan magneten vara svagare. Självklart behövs någon form av förstärknings/digitaliseringsfunktion för att ta emot pulserna.
Men ska du göra det enkelt tar du en cykeldator, de är billiga, bra och hänger ofta med till 99km/t.