Fråga om Router mm nätverkuttag,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Fråga om Router mm nätverkuttag,

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tjenare.

Jag har lite planer på att löda på 10-20cm kabel från ett modem och en router här ihemmet och sätta dit samma sorts kontakter i andra ändan. nu frågar ajg dock hur mycket förlorar man i styrka mm osv?

eller ska jag sattsa med att kontaktera några nätverkskablar med rj45kontakt och sedan likadant uttag i andra änden som normalt switchar hubbar routrar mm har? problemet blir isf bara attdet är mycket som måste göras i plåtjobb isf.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Inte riktigt hundra på hur du menar, men jag tror inte att löda nätverkskabel är att rekommendera alls. Kan du förklara lite mer vilken typ av koppling du skall göra? plåtjobb på modem/router? eller skall du montera ett nätverksjack på en plåt av nåt slag kanske?

Hur du än gör om det är nätverkskabel är nog det enklaste att kontaktera med rj45. Jag tror du kan få problem med reflektioner och annat hyss om du försöker löda nätverkskabel, det är ganska höga frekvenser som används, och kontakterna är utformade för att skapa så "osynliga" övergångar som möjligt.

Ps. Clas Ohlson har lösa "keystone"-kontakter som du kanske kan göra någon form av fäste för bak på plåten.

/Andreas
peter555

Inlägg av peter555 »

Det beror helt på vad du vill göra, ska du ha 100 m kabel så är varenda dB viktig. Om du endast ska ha 20 cm kabel är det inte så kinkigt utan går bra med i princip vad som helst. Så länge du nöjer dig med 100 mb/s är det ganska liten bandbredd (ca 70 MHz) för 1 Gb/s är bandbredden ca 150 MHz så det är lite kinkigare.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Det hela var igentligen tänkt att jag skulle använt en gammal 19" hubb och haft mitt modem och router innuti den men enbart används hubbens orginal portar som modemets och routens portar.

Kör man 100mbi här hemma ädnå och överfr sällan filer mellan datorerna. men det blir väl små kabelkontakteringar istället och ingen lödning.. ;)
farskost

Inlägg av farskost »

Annars så vet jag av egen erfarenhet att en nätverkskabel med lödskarv på tre ställen och dragen 80-90 meter i industrimiljö kan fungera prima :) så det är nog inte så kinkigt :)
Skriv svar