Eagle: Problem med backannotate mm.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
rca

Eagle: Problem med backannotate mm.

Inlägg av rca »

Har precis skaffat Eagle.

Har lite problem "komponenterna" är på plats men !

Har ingen aning hur man auto routar(heter det så), det lilla jag får fram ser helt sjukt ut :-)

Har skrivit ut en manual Crash course till Eagle 4 men finns det ingen bättre helst på svenska ?

Men största problemet just nu är.

Får felmeddelande när jag försöker "routa" själv Can't backannotate this operation
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har du sett den här sidan? Det finns mycket bra guider där. :)

"Har ingen aning hur man auto routar(heter det så)"

Vad det heter beror lite på vad du vill göra. Det finns en funktion som heter just "Autoroute". Den används ifall man vill låta Eagle routa kortet själv. Det som händer då är att programmet drar "kretskortsbanorna" själv enligt inställningarna man gör. Dessa kan vara t.ex hur stort/litet mellanrum som ska tillåtas mellan banorna, om de ska gå lodrät, vågrät eller tillåtas gå åt vilket håll som helst.

Autoroutern fungerar bäst på flerlagerskort. Det går att använda den när man bara har kretskortsbanor på ena sidan av kortet, men då lyckas sällan Eagle särskillt bra. Dvs den klarar inte att hitta vägar för alla kretskortsbanor.

För att starta autoroutern så trycker man på:
Bild

Testa guiden jag länkade till. Det kanske ger en ledtråd till varför du får felmeddelandet. Annars får du gärna berätta mer exakt vad du gjort innan du fått det meddelandet.

Om du har möjlighet så kan du gärna lägga upp bilder på hur du gör.

Eagle kan vara lite knepigt i början, men när man kommer på hur det fungerar så är det hur kul som helst.

Lycka till! :)
bos
Kontakt:

Re: Eagel Hjälp...

Inlägg av bos »

rca skrev:Får felmeddelande när jag försöker "routa" själv Can't backannotate this operation
Det felmeddelandet får man (bland annat) då man trycker delete på en kopparbana, när man egentligen vill göra "ripup" på den. Kan det vara det som du gör fel på?
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Nej Jag skulle koppla banorna manuelt (efter att försökt Autorout'a), men det verkade som det hängde kvar något "skit" som fick det att strula..

Har börjat om på ny kula och problemet försvann.

Men jag har lite svår att känna mig hemma i Eagle, men det kommer, än så länge ritar jag bara på kortet "direkt".

Men hur gör man för att få möjlighet att utveckla större kort, det blev trångt ganska fort. :-( (samt kör bara enkelsidigt)...

fick pressa ihopp allt, men är man ovan så kanske man använder mer platts än nödvändigt ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror instället att man inte har vant sig vid hur man kan placera komponenter för att slippa routa långa banor. Dvs längden och antalet banor gör att man knappt får plats med komponenterna.

"Men hur gör man för att få möjlighet att utveckla större kort"

Då köper man Eagle. :) Light-versionen är begränsad till två lager och 100 x 80 mm.

Om jag får platsbrist så delar jag upp projektet på två kretskort. Notera att Light-versionens schemar-ritarläge bara kan generera ett kretskort per schema, så man får helt enkelt göra två schema-filer och sätta t.ex stiftlister eller en flatkabel mellan korten.

Varför ritar du på kortet direkt? Då går du miste om många fördelar med Eagle.

För att få lite tips så kan du lägga upp eagle-filerna eller en bild på schema och kretslayout. Jag brukar göra så ibland. Det är alltid nyttigt att få input så man ser sitt arbete "från andra håll".

PS: Att börja om från början gör aldrig att man får reda på varför ett fel uppstod. :wink:

edit: Jag ändrade lite i din rubrik. "Eagel Hjälp..." gav ingen direkt ledtråd till vad tråden handlade om.
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Nej jag ritar inte på själva kortet utan i det fönster som man kan redigera kortet, fick inte det andra att funka med komponentplacering mm.
Användarvisningsbild
rca

EAGLE utskrifter.

Inlägg av rca »

Börjar att få stil på korten, använder bara "board" ännu.

Om man vill skriva ut flera kopior av kortet på samma OH-film, dvs. Går det att fylla ett 10x15cm laminat med tex. 6st kopior av ritningen och få den utskriven ?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

iom att du bara använder *board* så bör du enklast kunna kopiera ditt kort och klistra det antal du vill ha och den placeringen du vill ha dom.
Annars finns det en ulp som är för just detta som heter panelize.ulp
Skriv svar