Funderingar kring elgräsklippare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Funderingar kring elgräsklippare.

Inlägg av orvar-e »

Jo, jag surfade runt och letade lite på elmoppeder för ett tag sedan. Då kunde jag se att vissa modeller kan man åken rätt rejäl bit med lätt över 40 km och då tänker jag på dom lite billigare (och begagnade).
Min fundering är hur mycket en elmoppe batteri kan väga? Om man kan ha ett sådant batteri att driva elklipparen och kanske även ta motorn från en elmoppe. Hur mycket effekt kan det behövas för att klippa en 50-60 cm bredsträng med lagom långt gräs. Och hur många rpm behövs för att klippa gräset?

Hur som helst på papperet så verkar det ju kunna gå jätte bra med ett moppebatteri att ha som kraftkälla. Men dom batteriern kanske är tunga som tusan.
Någon som vet?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du kan i princip använda vilken typ och storlek på batteriet som helst. Det som är skillnad är att ju mindre batteri du använder desto mindre kapacitet har det vilket gör att det inte klarar av att ge ifrån sig ström under en lika lång tid som ett större batteri kan.

Sedan kan andra faktorer spela in vilket batteri som är bäst lämpat hos tex en EU-moped som att det tex skall klara av att ge ifrån sig en hög ström under en kortare tid som tex när startmotorn används. För det behövs det en viss storlek på det så man kan ha startmotorn igång under ett antal sekunder istället mot tex kanske bara 1 sek om batteriet hade varit alldeles för litet.

Hur mycket effekt det krävs för att klippa det du nämner eller varvtal vet jag ej men du kan kanske ta en vanlig eldriven gräsklippare som referens då det nog säkert skulle kunna gå att hitta info om detta på nätet om hur mycket dessa använder och vilket varvtal de har.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Mja ..... fick inte riktigt svar på min fråga. Jag tänkte snuva en eldriven mopped på sitt batteri. Och då är det lite intressant att veta den fysiska storleken och framför allt vikten på ett sådant batteri. Kapaciteten borde ju räcka till, men det vet jag så klart inte. Jag menar hur kul är det att ha ett batteri som väger 50 -60 kg + ram och andra grejjor, det blir ju ett monster till gräsklippare som tuggar i sig vinbärsbuskarna utan att tveka .......... :D
Vart kan man få tag i batterier till en eldriven moped? tycker det verkar hopplöst att få tag på.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok, vet inte storleken på eldrivna mopeders batterier men såg faktiskt en så sent som i förra veckan swicha förbi. Vet inte var batteriet på den förvarades men det var dock inget ställe som var stort eller så men beroende på batterityp så behöver det inte ta så mycket plats.

Då detta såg ut att vara en väldigt ny modell så gissar jag på att det kan ha varit Li-jon batterier då dessa inte väger så speciellt mycket men har en bra kapacitet i förhållande till sin storlek men kostar dock en del.

Har däremot testat en eldriven cykel av lite äldre modell där batteripaketet var bakom sadeln längs med hela ramen och hela cykeln vägde uppskattningsvis runt en 50 - 60 kg pga av detta batteri. Det var med stor sannolikhet dock bly-syra batterier som ju väger en hel del pga deras stora innehåll av bly.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i stort sätt, glöm det , om du inte har väldigt liten gräsmatta

har den snikigaste varianten av stigas åkgräsklippare,(den kommer in genom en 80cm dörr), den har en 6 eller var det 8 hästars motor och den orkar knappt med om det är lite mera gräs

4kw från batterier under minst 1 timma, på ett ungefär 4 st 12v 100Ah batterier för en timmas klippning

ge det det dubbla för lite längre tid, högre effekt och att man inte ska köra batterierna tomma, det blir tungt

en moped behöver betydligt mindre effekt
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

du kan konsten att slakta ideér muhaaa!.... men jag inser samtidigt att du (kan) nog ha rätt. En bränsledriven gräsklippar motor brukar ligga på runt 4 - 6 kusar. Att klippa lite gräs att det ska vara så jobbigt. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vanliga klippare med batteridrift finns och funkar bra. Man kna få ta gräsmattan i två omgångar. Om man inte har en gräsmatta i modern storlek.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

För att klippa 40+ cm gräs krävs (tydligen) 3-4 Hk eller 2-3 KW.

Men en grästrimmer med en lätt snabbt roterande tråd har kanske 300-400 W i effekt. http://www.rusta.se/grastrimmer__el____ ... 01027.html

Kanske skulle fundera på att koppla in något liknande? En tråd på 10 cm som sitter fast i El-moppemotorn (den borde vara på ett par hundra watt iaf). Sen göra någon mekanik så denna trådförsedda motor (som med utväxling gör ?!? 5000-7000 rpm ?!?) sveper över en 40 cm skena eller en platta som roterar horisontelt och på så sätt täcker ca 50 cm klippbredd.

Vet inte vad det är för batteri i moppen, men kanske 12 V och 7,2 Ah?

Ett liknande på biltema väger 2.7 kg. Och skulle kunna driva en 300 W motor i ca 15 minuter. Ett bilbatteri väger gissningsvis ca 20 kg. Och har kanske 60 Ah och ger en klipptid på över 2 timmar (teoretiskt :roll: ) Detta är med max effekt naturligtvis, antar att när man fått upp farten på moppen så klarar man sig att köra på mindre effekt, och tillverkaren kan hävda att man kan köra si och så länge/långt med den. I grässklipparen är det naturligtvis max effekt som gäller...

Husqvarnas Automover (eller vad den heter) har jag för mig har en liten trimmertråd som klipper (inga 40 cm). Men vill man gå med klipparen vill man kanske att den ska ta mer än 5 cm i stöten :-)

Det blev en del kansken ovan, men det ger förhoppningsvis upphov til en helt galet skön klippare :-) Sen är det bara göra den autonom ;-)
peter555

Inlägg av peter555 »

De små elmoppemotorerna brukar vara på 1500 W, de med lite mer pulver runt 4 kW.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om gräsklipparen är automatisk så spelar det inte så stor roll hur mycket den tar per omgång. ;)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Det vore trevligt att ha en automatisk, men det är inget måste, flickvännen för sköta det där med klippa gräset. Då är alla nöjda, (iaf jag).... :lol: .

Den där länken som du Rossen skickade sådan klippare skulle man ha miljövänlig till 1000. Lär nog inte orka bygga nått, men man kan ju fundera.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Kan vara bra att veta att det fanns batteridrivna åkklippare modell traktor med klippaggregatet under redan på 70-talet.I USA,förstås!Två knivar med en motor för varje kniv och en(eller två-minns inte riktigt) separat motor för driften.Ganska enkel elektronik.Har en test av en sådan i en tidning.Testaren ger den godkänt.
Skriv svar