Bygga adapter till PICprogrammerare PDIP till SSOP / TQFP

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
wolfheat

Bygga adapter till PICprogrammerare PDIP till SSOP / TQFP

Inlägg av wolfheat »

Hade tänkt att börja programmera PICar som inte är av PDIP-typ. Har för tillfället en JDM-programmerare.

Med den kan jag programmera de flesta PDIP:ar som jag önskar, men skulle vilja bygga en adapter så att den klarar av att programmera även tex "PIC16F628A-I/SS" och "PIC16F877A-I/PT" det är package av typ 20-pin SSOP samt 44-pin TQFP.

Någon som byggt en sån/sådana adapter/adaptrar eller har några tips.

Hittade några färdiga man kan köpa, men de kostar ofta massor. Ibland över 200$. Skulle vilja komma ned under 50-lappen.

Wellon hade en del olika adaptrar
http://www.willem.org/nleprom/index.php?cPath=37
typ såna här
BildBild

Det borde gå att göra en enkel variant av såna.

Man kanske kan bygga en ifrån en sån här. "Breakout boards" denna för SSOP20 kostar $3.95
Bild
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Har du funderat över in-circuit serial programming?

http://www.jdm.homepage.dk/icsp.htm
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Det kanske är helt klart enklast att lösa det på det sättet. Har aldrig programerat via in-circuit förut. Testade en gång med fick det inte att funka, så jag gick tillbaka till att flytta PICen varje gång istället.

Finns det nån risk att komponenter/kopplingar jag har på den färdiga PCBn krockar med In-circuit programmeringen. Något jag bör tänka extra på. Av någon anledning så vägrade ju in-circuit programmeringen att funka.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> så jag gick tillbaka till att flytta PICen varje gång istället.

Väldigt dåligt alternativ om du ska köra SMD.

> Finns det nån risk att komponenter/kopplingar jag har på den färdiga PCBn krockar med In-circuit programmeringen.

Ja, men det är inte unikt för SMD.

Se t.ex: http://www.embedinc.com/picprg/icsp.htm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

wolgheat: "Testade en gång med fick det inte att funka, så jag gick tillbaka till att flytta PICen varje gång istället"

Med vilken programmeringsenhet testade du? Om det är en JDM förstår jag dina problem...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har caddat fram en sådan för PIC18F252 i SOIC-kapsel. Denna är dock ICSP, inte för att fungera som adapter till en programmerare. Den låsbara chiphållaren för 28-pin SOIC hittade jag på Digikey. Hållaren i sig är hålmonterad.

Denna udda lösning är för att kunna förprogrammera PIC'en med bootloader innan den moteras i värdsystemet (Mini-Minimig).

Artikelnumret hos Digikey är 3M5059-ND.
Skriv svar