Första kretskortet (med nätspänning)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tottish

Första kretskortet (med nätspänning)

Inlägg av Tottish »

Bakgrund:
Inleder med att säga att jag inte är det minsta erfaren när det kommer till kretskort-tillverkning. Detta är det andra kretskortet jag lyckats knepa ihop i Eagle. Det förra lyckades jag också framgångsrikt fräsa ut i Lillsyrran och det funkade bra. Mer om det kommer i en tråd i Mekatronik-forumet snart.
Detta är hela min PCB-tillverkningshistoria. =)

Min fråga/dialogöppnande är främst ställd med säkerheten i åtanke.

Här är layouten från Eagle:
Bild
Rutnätet är har 1,27mm delning,

Beskrivning av kretsen:
Detta är ett reläkort som ska styras med 12V-signal utifrån. Det rör sig om en AC-motor(230V 500W)-styrning som ska snurra framåt/bakåt. Det är inte funktionen på kretsen som jag vill ha kommentarer på i första hand utan snarare om isolationsavstånd, ledartjocklek och andra säkerhetsaspekter verkar OK.
De fyra översta och understa Viorna är till kopplingsplintar (skruvterminaler) som jag inte lyckades hitta i Eagle-bibloteket och Vian i mitten är till den långa (röda) jumpern.
De tunna ledarna är matningen till relä-spolarna och de tjocka till nätspänning.

Även detta kort ska fräsas om det nu kan vara intressant...

Tack för er tid!

MVH
/Tottish
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

3.5mm mellan 12V - fas ska det vara. Det är reinforced insulation 230VAC pollution degree 2.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ser ut som du har alldeles för litet avstånd mellan högspänning och andra signaler. Börja med att fräsa bort jordplanet helt och hållet om du kan.

Försök routa högspänningen så långt från annat som möjligt.
LA3PNA
Kontakt:

Inlägg av LA3PNA »

Har du regnet ut hvor mye strøm de banene dine tåler? det ser for meg ut som om de er for smale, 500W er mye.... Ellers er jeg enig i at du bør fjærne jordplanet.
Tottish

Inlägg av Tottish »

rehnmaak:
Ok, tack för det. Men den regeln bryter jag väl inte emot va?
Henrik:
Observera att "jordplanet" inte är ett jordplan utan flyter fritt. Kanske inte är brukligt att göra så men det var ett tilltag med frässtål-sparande i åtanke... Bör det ändras?

MVH
/Tottish
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nja, jag tycker det ser klent ut. Du får summera isolationsavstånden mellan 230->12V.

Kollade standarden igen. Avståndet ska vara 3.0mm upp till 300VAC. Mellan 230->jord ska det vara 1.5mm.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ja, du har rätt. Ser nu att jag inte ens kan använda samma kopplingsplint för 12V/230V då benavståndet inte tillåter det, inte med dessa tilltagna solderpads i alla fall... (EDIT: Om jag inte tar jorden till reläspolarna på pinnen närmast den ensamma 230V!... hmmm)

Tror jag får göra ett nytt försök och skilja spänningarna åt bättre då... Vad tror ni om bredd på ledarna då? Kan ju köpa ett kort med tjockt kopparskikt om det krävs...

MVH
/Tottish

EDIT: Vill ha igång det här snabbt så jag tror jag kör en fuling: styrsignalerna till relä-spolarna får bli jumpers på ovansidan av kortet. Antar att den regeln med 3mm mellan 12V->230V inte gäller om det kommer ett glasfiberlaminat emellan?

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Enligt elfas faktasida ger en ström på 3.2A en temperaturökning på 10 grader om man har en ledningsbredd på 2 mm vid 35 µm koppartjocklek.
Dina 500 W motsvarar väl ca 2.2A och du kör ju med 2.54 mm ledarbredd, så det bör väl inte vara några problem så länge du ser till att isolationsavståndet hålls.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

rehnmaak skrev:Nja, jag tycker det ser klent ut. Du får summera isolationsavstånden mellan 230->12V.

Kollade standarden igen. Avståndet ska vara 3.0mm upp till 300VAC. Mellan 230->jord ska det vara 1.5mm.
Vilken standard är det? Jag har för mig att det ska vara typ 6 eller 8mm creepage för apparater med förstärkt isolering. Det är vad det står i princip alla SMPS-texter jag hittar men det är troligtvis enligt VDE då den visst är den mest restriktiva standarden av dem alla...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

VDE = Verband der Elektrotechnik, Elektronik und Informationstechnik ..?

Iofs tycker jag 3 mm låter rätt tight för personsäkerhet med 230V AC.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

IEC61010

Det är större avstånd för pollution class 3, ända upp till 4.7mm för enkel isolation.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Gäller de där siffrorna för en spänning garanterat aldrig över 300VAC eller är det nästpänning under 300VAC där man ska klara 1500V eller 3000V eller nåt sånt i isolaionsspänning för att vara säker att spikar på nätet inte ska ställa till med några dumheter?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

<300V nätspänning, testspänning 1500VAC och 2400VAC för reinforced. (Vid 1.5mm resp 3.0mm)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

3mm till berörbar metalldel?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

rehnmaak skrev:IEC61010

Det är större avstånd för pollution class 3, ända upp till 4.7mm för enkel isolation.
För ENKEL isolaton, men vi hempulare som är inne och pillar på 12 volten stup i ett ska vi nog använda dubbel och då blir avståndet ca 8 mm

De relän som är inritat har jag erfarenhet att de bara är 2500 V överslagsspänning och det tycker jag är för lite med beröringsbar 12V. Relät finns inte i ELFA men kolla överslagsspänningen och krypavstånd. 4000 V och 8 mm rekommenderas för fortsatt aktivt liv.

Man ska ALDRIG ha jordplan på detta viset när det är nätspänning inblandat, all metall kan leda över nätspänning till den stackar hempularen.

Protte, jag är bara rädda om er.
Skriv svar