Programmeringsspråk du började med?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
grapetonix

Programmeringsspråk du började med?

Inlägg av grapetonix »

Tänkte bara höra, då jag är förvånad över att många verkar ha börjat i högnivåspråk. Visst, är man helt "grön" på digitalteknik kan jag tänka mig att det är lättare.

Själv är jag en sån som tycker att charmen med MCU-programmering är att man känner sig direkt ansluten till "den fogliga" hårdvaran, utan att ha någon kompilator som "automagiskt" genererar kod åt en.

Själv började med MPLAB-assembler och åttapinnarskretsen 12F675. Efter ett par dagars testande och skrivande var jag helt fäst och kunde göra relativt avancerade saker (hade i princip utforskat hela kretsen, allt ifrån A/D till interrupter). Det var sommar och regnade så vad passade bättre? :P

Så, i vilket programspråk började ni (och med vilket märke av processor), och varför?
evert2

Inlägg av evert2 »

....hade inga förkunskaper alls...Första gången jag programmerade MCU var i högskolan. Kretstypen var Motorolas MC68705...kretsen programmerades i dosprogram! Kretsen var inte särskilt häftig men det fina var att programeditor/debugger/simulator var "tokenkel". Den heter SC587.

Varför detta....ja läraren hade haft kursen i så där en 12-15 år åå han ville väl inte lära sig något nytt!
Michel

Inlägg av Michel »

Maskinkod / 6502 / Det var det enda sättet att generera ljud (repetitivt snabbt klick) på en Apple ][ 8)
Maskinkod / Z80 (och basic på en ZX81)
Maskinkod / 6809
Maskinkod + assembler + C / 68HC11
Assembler / PIC
Assembler + C + Basic / 8051
C / MSP430

...och säkert en massa fler jag inte kommer ihåg.
Nåja, man kan inte komma ihåg allt.
:wink:

Med 'maskinkod' avses penna & papper + kopia över cpu-instruktionerna. På pappret var det ju assembler som man sedan översatte till maskinkod.

Det fanns ju inga fina editorer på den tiden (pre-pc).
Den heter SC587
Den enheten byggde / producerade jag på mitt första jobb. :D
Tror jag har en i garderoben någonstans....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har inte börjat med någon mcu alls än :)
Men jag har programmerat basic sen C64 kom.
Och maskinkod dårå. Hackade direkt i minnet.
Får väl se om jag börjar med PIC-basic eller asembler...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Började med Assembler till AVR, känns som detvar rätt väg att gå. Man får ju liksom lite bättre koll på vad som händer.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Har rpecis börjat med en Pic16F84 då den är känd för att vara lätt att programera.
Valde PicBasic då jag tyckte det verkade väldigt logiskt och lätt att lära sig, har gått fort frammåt... Idag då jag gjorde en sekundräknare med två 7segments led displayer så blev det kångel och det räknade försakta, trotts att koden va inställd på exakt en sekund, där va kanske en nackdel med picbasic, vet inte om det är bättre i tex assambler?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag började med AVR som µC och kör med C som språk. Den största anledningen till varför jag valde AVR var just för att AVR-GCC (C-kompilator) fanns. Kan inte tänka mig att programmera en µC i något annat språk än C. *älskar C* :)
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

NSR_Martin skrev:Har rpecis börjat med en Pic16F84 då den är känd för att vara lätt att programera.
Valde PicBasic då jag tyckte det verkade väldigt logiskt och lätt att lära sig, har gått fort frammåt... Idag då jag gjorde en sekundräknare med två 7segments led displayer så blev det kångel och det räknade försakta, trotts att koden va inställd på exakt en sekund, där va kanske en nackdel med picbasic, vet inte om det är bättre i tex assambler?
Låter som att picBASIC's "antagna" frekvens är felinställd.

Du kör väl kretsen på kristall, och inte RC-nät?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jo det stämmer,. jag kör på 4Mhz kristall...

Vet inte om det är felinstält, men när jag i början testade med en lysdiod som va tänd i en minut, sen släkt i en, osv, så stämde det exakt på sekunden hela tiden... Nu växlar jag ju iofs display med 500 mikrosekunder på varje display, kanske kan ha nått med det att göra...

EDIT: Glömde skriva det, anledningen till att jag valde picbasic va även att det liknar ASP väldigt mycket, höll på med det för typ 2 år sedan...
Senast redigerad av NSR_Martin 22 december 2004, 00:23:49, redigerad totalt 1 gång.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag började med motorola i mikroprocessor-kursen vi hade i gymnasiet. Andra året (el-programmet). Sedan när den var avklarad, köpte jag boken
mikrodatorteknik av Lars Bengtsson, och började lära mig PIC under sommarlovet.
som dom flesta blev det 16F84, sedan har jag fastnat på 16F870,
som har det mesta man behöver i lagom volym.
Har bara varit assembler som gällt för mig, än så länge.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag började med Assembler på AVR i gymnasiet (3:e året på elektronik).

Sen fortsatte det hemma på fritiden o några byggen har det blivit under året.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag programmerade Z80 assembler på gymnasiet men när jag tog upp programmering igen så blev det PICBasic för enkelhetens skull.
...fast jag har slängt in ett och annat assembler-kommando där det behövdes, det står ganska bra beskrivet i pic-basic manualen hur man gör.

/d
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Själv så skriver jag Assembler till min lilla 68HC11, & förövrigt så är jag kass på att lära mig språk så jag försöker klamra mig fast i denna MCUn så länge det går.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Pascal i gymnasiet, därefter C++, Assembler och nu C++ igen, allting i kronologisk ordning =) .
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

C++ på datorn, C och asm till AVRen.
Skriv svar