Borg RGB Led Kub

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
sysshad

Borg RGB Led Kub

Inlägg av sysshad »

Som en liten hyllning till startrek's ras Borg, så har en snubbe byggt en hyffsat snygg rgb kub lampa :)
Har inhandlat nu en packe RGB leds från en på forumet och tänkte göra ett försök på min egna variant :)

URL: http://www.youtube.com/watch?v=4MGKhFIujM4
Tänkte höra om ni hade någon bra insikt på hans genomförande...

En 5*5*5=125 RGB Leds med 3pinnar vardera, ger ju 375 anslutningar vilket är en hel del. Och han verkar ha löst det med FPGA och en Atmega MCU.
Jag har börjat blivit mer och mer bekant med Atmel och gillar dess användning och jag har hållt på lite med en fpga (som elfa säljer 73-881-01) och programmerat dom i Xilinx så jag har lite humm om utvecklingsmiljön så dom kommer jag nog använda...

Min första tanke är väl att han styr dom i XYZ , det borde ge 3st X, Y och Z om man skall täcka RGB. Totalt 9st 5bitars styrvektorer (45 i/o ?)
Det blir nog himla advancerat att pilla ihop koden och få till lite flashiga effekter sedan :p. Och i hans projekt verkar det som han PWM styr det hela också (eller om han bara har efterlys med en konding) ....Det kanske är väldigt svårt också eller vad tror ni :))
Nåja skall fundera vidare på det hela - nån dag ska jag bygga en sådan,

Sedan att använda limstavar som ljusdiffusator är en kanon idé - jag byggde en klocka med limstavar förut, blev grymt snyggt :=)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Mest troligt matriskopplat, med en FPGA hinner man lätt multiplexa så man även får några stegs PWM på varje pixel.
Användarvisningsbild
sysshad

Inlägg av sysshad »

Hmm då borde det väl bli gemensam PWM kontroll på alla LED's eller tar jag miste.
Iaf håller på och skissar på det hela - kanske kommer det upp på pågående projektsidan något framöver :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nja, med en FPGA kan du ju faktist köra parallellt på riktigt, så du kan i princip ha en PWM till varje färg i varje pixel. Men så många kablar orkar du nog inte dra. För en 5x5x5 kan du t.ex. koppla 5x5-matriser (RGB) och multiplexera dessa, sedan styr du fem sådana matriser parallellt. Mer än 25 st LED hade jag inte velat multiplexera på detta viset, sen börjar det bli för liten ljusstyrka eller för hög pulsström.
JonasB

Inlägg av JonasB »

Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Det är ju så jävla ballt!

Om någon gör en byggsats (eftersom jag inte har en sportslig chans att koda FPGA eller PWM:a då jag inte besitter kunskaperna) och en "idiots-guide" hur man bygger ihop den så är jag villig att betala en slant =D .
Användarvisningsbild
sysshad

Inlägg av sysshad »

Tack för tipsen, det där var inte dumt alls, charlieplexing med mera :)
Vi får se i sommar om jag får ihop det. Just nu är det inte så mycket tid över.
Är heller inte så hemma på FPGA och PWM, men har jag bestämt mig för nått så ska det gå :D
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

PWM kan göras grisenkelt i en FPGA. Kolla här t.ex:

http://www.fpga4fun.com/PWM_DAC.html

Bara att hoppa över DAC-delen och använda PWM:en... :)
Skriv svar