Är min lösning för båtelen bra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Är min lösning för båtelen bra?

Inlägg av zwitter »

Jag vill automatisera min båtel så mycket som möjligt. Finns det tillgång till landström så vill jag ladda batterierna automatiskt och finns inte landström så vill jag att solcellerna ska kopplas in. Nedan finns en idéskiss på min lösning:

Bild

Säkringarna S1-S4 är automatsäkringar av olika slag. S2 är mest till för att kunna bryta strömmen till 12V-systemet och S3 och S4 för att skilja ifrån ett eller båda batterierna (BAT1 och BAT2) om man vill det.

LIKR. och SPREG. är en transformator, likriktare och en spänningsregulator för att nå 12V. Möjligen kan jag finna en transformator som efter likrikning och med några efterföljande kondensatorer ger ut en hyfsad 12V DC (om det funkar att endast göra så vill säja).

Solcellen är på ca 40W med en regulator inkl. backdiod.

Batteriladdaren är en vanlig batteriladdare för bil.

1) Utgå från att jag endast kör ett batteri i taget (de är av samma Ah men av olika kondition vilket väl borde betyda att de inte ska köras samtidigt), fungerar den här lösningen?

2) Kan jag på något sätt få en avbrottsfri 12V? R1 är ett vanligt relä som först öppnar och sedan sluter mot nästa pol vid omslag.

3) Kan jag ladda upp de två batteriern samtidigt med denna lösningen via batteriladdaren?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med lämplig batteriladdare behövs inget relä alls, t.ex CTEK laddarna.
Lägg en diod efter likri.Spreg. om det är risk för backström och trimma den för 13,8V efter dioden.
Ingen backström torde gå in i solcellpacketet.
Med relä så är det omöjligt att med din koppling att uppnå DC-UPS.
Med två relän och lite dioder så går det, eller helt utan relä så ÄR det.
Jag antar att S3 och S4 är av typen katastrofskydd, 100A eller så.
Kort sagt strunta i relät det skadar mer än det löser.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Jag tyckte att relät skulle ge en säkerhet, att man bara hade det inkopplat som man för tillfället behövde. Sen så kändes det som att solcellen och batteriladdaren skulle bli "förvirrade" om de var inkopplade samtidigt. Men jag vet inte, det är därför som jag frågar här :)

S3 och S4 är vanliga skenmonterade automatsäkringar med brytare, men de byter jag troligen ut mot vanliga skenmonterade brytare.

Jag ska koppla in en bilstereo till 12V-systemet. Vad kan man anta att denna stereo drar vid en lagom volym?

http://www.sony.se/view/ShowProduct.act ... Tuners#tab
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Hur tänker du göra med skyddsjorden från landelen?
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Jag tänkte nog inte göra något alls med den. Några förslag? Starkström och växelström är inte min grej riktigt.
Skriv svar