Filmformat hos inspelningsbar digitalbox?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Filmformat hos inspelningsbar digitalbox?

Inlägg av Henry »

Har en digitalbox som har en inspelningsbar hårddisk. Undrar bara kort och gott om inspelningsformatet är någon speciell typ som något krypterat tex eller om det är något vanligt förekommande?

Har inte öppnat upp boxen.. än.. men vad jag förstår borde det vara en helt vanlig hdd i den? Enligt menyer så är det en WD på 40 GB. Hade det då gått att ta ut den från boxen och helt enkelt kopplat den till en dator? Tycker dock det hade verkat för bra för att vara sant.

Någon som sedan vet om det tex hade gått att bara slänga in en större hårddisk i den?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det billigaste blir att använda standard HDD. Så det är knappast troligt att de fördyrat boxen genom att sätta in något annat än standard. Förmodligen IDE eftersom den verkar vara lite äldre, är den nyare är det nog SATA.

Förmodligen kör boxen någon linux variant från minne och använder standard filsystem. Kan aldrig tänka mig att de skulle krångla till det, bara för krånglets skull.

Edit: Ska du byta HDD måste du formatera den med rätt filsystem först.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller med Mindmapper! Filformatet är säkert bara MPEG-strömmen som kommer via antennen mer eller mindre direkt till fil. Har den olika komprimeringsgrader så måste ju förstås någon form av omkodning ske under inspelning. Disken är troligen en vanlig ATA-disk av någon form.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Har sett en del diskussioner på nätet om att både byta HD och att koppla in USB2 direkt till disken för överföring.
Det hade underlättat om du skrivit vilket fabrikat det var på digitalboxen.
Sök på http://www.minhembio.com/
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo att det är en standard HDD gissade jag nog på men tänkte sedan mer att det kanske var något speciellt filsystem just så att man inte skall kunna kopiera över en hel film i HD, som det ju är, till hårddisken på datorn fast iofs så betalar jag ju för filmen..

Så filmen strömmas i MPEG? Det hade jag ingen aning om men jo då lär det ju vara att det sparas som det med för enkelhetens skull.

Hade inte tid att kolla upp något mer igår om detta bara dök upp en tanke om det hela. Skall kolla upp lite mer om detta nu.
Borre

Inlägg av Borre »

Det är väl antingen mpeg-2 eller H.264 (mpeg-4 AVC) som används, åtminstone i marknätet.

Vet att en bekant stoppade i en hårddisk från en digitalbox (eller om det var inspelningsbar dvd) och det fungerade utan problem, filsystemet minns jag inte nu men inget ovanligt. Dock var det filer på disken som behövdes för att den skulle kunna användas i digitalboxen, en nyformaterade disk fungerade inte men kopierade man över filerna gick det fint.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha så det var så pass enkelt, väldigt bra att veta. Har kollat upp den lite mer nu och visst det är MPEG-2 det sparas som. Hårddisken ligger på 40GB men nästan hälften av detta var reserverat utrymme läste jag på en sida, till vad vettefasen men det är ju en hel del och är kanske dessa filer men det är då en jäkla massa utrymme de tar i så fall. Tänkte att en enkel ghost av hårddisken till en större så borde det hela annars vara fixat i ett nafs.

Denna jag har heter DVR6240GL och fick den med ett abonnemang från Boxer. Första gången någonsin jag fått en box som är värd pengarna man betalade till dem. Den är extremt smidig, kan inte förstå att jag kunnat leva utan en inspelningsbar förr.

Tackar för all hjälp! :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Det är oftast en TS (transport stream) vad jag vet. Innuti denna finns en MPEG2-ström. Skulle gissa på att de vanligt FAT32-filsystem med.

VLC kan spela upp detta utan problem.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Min far tecknade sig också för denna box, så jag har känt lite på den.
Jag tror det reserverade utrymmet består i inspelning av den senaste timmen som lagras automatiskt hela tiden. I och för sig en smidig funktion.

Enda felet med denna box är att hårddisken är för liten tycker jag, men det borde gå att avhjälpa genom att sätta i en större. Borde funka att göra en disk clone som du skrev med ghost.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Borde inte hårddisken nötas ganska fort om den hela tiden ligger och sparar den senaste timmen?
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Bra fråga, det lär väl box ägarna märka vartefter.
Man bör nog ta för vana att stänga av boxern om man inte tittar.

Såg nu på Sagems hemsida att det var visst t.o.m. de 2 senaste timmarna den buffrade. Sagem kaller visst funktionen Instant replay.

« instant replay » : Automatisk inspelning (buffring) och repris av de senaste 2 timmarna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag tror det reserverade utrymmet består i inspelning av den senaste timmen som lagras automatiskt hela tiden. I och för sig en smidig funktion.

Aha så du har varit i närheten av en. Jo det är väldigt smidigt med att den sparar de 2 sista timmarna hela tiden men detta skall inte ta mer än knappt 7GB i utrymme så det är något annat som tar en väldig massa utrymme.

Då det bara är jag som använder denna så ser jag dock det kvarvarande utrymmet (ca 25GB) som helt ok för är det mycket mer så hinner man inte med att titta på allt skulle jag tro. Dock kan det i vissa fall behövas lite extra om det tex är en film som går men så har man kanske inte utrymme just då och så får man radera något man inte hunnit med att se men det har bara hänt mig en gång. Men tex en 80GB hade räckt och blivit över för min del och dessa har ju blivit så billiga så man nästan får en gratis numera.

Tror inte det kommer att slitas så värst mycket ändå. Ta tex en server hdd som tuggar konstant dygnet runt året om och dessa håller ju länge även om nu dessa kanske är av lite högre kvalitet än en vanlig hårddisk. Däremot så är det 2 års garanti på denna box vilket ju inte är fel men jag stänger dock av boxen ändå när jag sett klart. Har man programmerat in ett program så startar och stänger den av sig av sig själv.

En annan som jag tycker är en väldigt bra är att i den där program tablån, vad den nu heter, om man spelar in ett program i en serie så frågar den om man vill spela in varje program som är i serien. Väldigt smidigt så behöver man inte tänka på det.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Hdd I.M.H.O

Inlägg av Ostboll »

Jag tror inte att en Hdd lider av att du skriver mot samma sektor sporadiskt varje dag. Swapfilen i Windows gör ju det från att du startar datorn för att inte tala om hibernate filen som man använder i en laptop.
Problemet ligger nog i boxen, att den inte kan adressera mer än 40 gig (ehh Chipptrim var ju nödvändigt för Kryss-box V1.0 så jag tror inte att det är så enkelt att bara byta disk. Men om sagem boxen stödjer det .. Kanon .. Men man kan ju koppla in den i en pc och Boota Ghost i den och ghosta disken innan. Ifall dom har gömt nån bootloader på disken. Det skulle förvåna mig mycket att en digital box med 160 gig är 1,5 k billigare än en med 250 av en anledning.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tänkte uppliva denna tråd igen då jag plockat ut hårddisken för någon dag sedan för att se om det var vanligt FAT eller annat känt filsystem och enkla mpeg filer på den så jag kunde testa om det då helt enkelt bara var att byta ut hårddisken mot en större eller tex kopiera över filerna på datorn.

Inte helt oväntat så hittar inte datorn hårddisken överhuvudtaget vid start vilket den alltid gör oavsett vad det är för typ av disk och filsystem som det varit på dem eller tom om de varit riktigt skadade. Typ av disk och storlek och serienummer kommer alltid upp men inte ett enda dugg om denna, det har aldrig varit med om. Utseendemässigt är det dock en helt vanlig 40GB Seagate.

När jag startar datorn normalt så hittas den inte i win ens med några program jag testat med, precis som om den inte ens existerar. Startar jag datorn med en gammal startdiskett, då jag har vissa diskprog som enbart körs i DOS, så precis när DOS skall börja laddas så står det att jag skall koppla bort alla flyttbara hårddiskar och sedan trycka på valfri knapp för att starta om så jag kan inte ens ladda DOS och denna är den enda hårddisk som är inkopplad.. Kopplar jag bort den så fungerar förstås allt som det skall.

Känns som det är allt annat än standard med denna disk..

Tänkte om partitionen kanske var gömd eller vad som men datorn skall hitta hårddisken ändå så något är i görningen. Testade det mesta men behövde den så den är dock monterad igen.

Fick dock en tanke att jag skulle testat att koppla den genom USB då kanske det disksystemet hanterar den annorlunda men jag vill inte ta ut den igen om jag inte med säkerhet vet om det eller om det finns något annat som garanterat fungerar.

Hmm, hittade precis en sida jag inte hittat innan om att Sagem visst använder ett eget format på diskarna.. så mycket för standard grejer, så där sket det sig med andra ord.. suck..
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det är väl inte helt otroligt att boxen kör med någon typ av linux och då är det säkert någon typ av linux-filsystem på den. Boxen bootar säkert från någon inbyggd flash-disk.
Skriv svar