Maskinfärg vid renovering ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
pix

Maskinfärg vid renovering ?

Inlägg av pix »

Jag har nyligen fått tag på en mycket gedigen pelarborrmaskin.
Det är en industrimaskin från ca 60-70-tal
Allt funkar perfekt förutom att den visuellt är repad och ful på några ställen, så jag tänkte plocka ner den, smörja upp och justera in allt. Och när jag ändå har chansen, passa på att måla om den.
Men vilken typ av färg är det bäst att använda.
Vill helst inte sprutlacka, då det skulle bli ett jättejobb med maskning mm
Ändå vill jag ha en blank fin yta, tålig mot repor, och slag samt tålig mot skärvätskor mm
Maskinen är i gediget stål, fast med 40års ingrodd olja som först måste avlägsnas.
Är Hammarlack (Biltemas eller orginal) är det ett bra alternativ ?
/Pix
salle

Inlägg av salle »

Tror att Biltemas lack kan bli lite svår att få tag i nere i Botswana..... :lol:
Satsa hellre på något inhemskt märke så att du slipper frakt och eventuell tull.

Salle
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

undvik biltemas hammarlack, sämre djävlva färg får man leta efter
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jasså, på vilket sätt då?
Målade i slutet av förra sommaren en båtvagn röd med biltemas hammarlack, nu har det ju iofs bara gått ett drygt halvår, men den ser än så länge nymålad ut.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Hammarlack är ju ett märke du kan köpa i vanlig färgaffär annars, duger nog fint.

Jag målade ett motorblock med mekonomens "motorfärg", med pensel. Blev positivt överraskad över resultatet och hur blankt det blev.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Riktig Hammarlack är svår att slå. Sitter bra och mekanisk slitstark.

Beckers Metallackfärg har jag inte mycket över för, visserligen såg den burken annorlunda ut. Följde alla instruktioner men den lossnar lätt och var mjuk som tusan. Kommer man emot med en nagel så har man en stor repa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

grym skrev:undvik biltemas hammarlack, sämre djävlva färg får man leta efter
Det är inte svårt. Biltemas hobbyfärg är mycker sämre. Hammarlacken är många gånger bättre. Jag har inte hört så mycket skit om den. Dt är väl dessutom ett skyddat varumärke. så det borde vara samma som den vanliga hammarlacken.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jämfört med riktig hammarlack är den usel

det ena klagomålet kanske inte gör så mycket, jag gjorde ett labbrack för några år sedan och målade och torkade den i garaget, lät den stå där en vecka och hadde luftväxling och värme samt värmde upp den extre några gånger
när jag tog in den så luktade den för djävligt och mycket, var tvungen att sätta en stor plastpåse över hela och ansluta den till ventilationen i flera veckor innan det luktade så att man kunde sova i samma rum
det tog flera månader innan det luktade så lite att inte kände det i det hörn den stod i

men att den samtidigt hårdnade så långsamt att fötter gav märken i färgen efter dom där veckorna i luktkaränternen är allvarligare

dom två sista labbracken torkade snyggt och smidigt på två dygn och inga problem, då med riktig hammarlack
Khaki

Inlägg av Khaki »

Biltema har många käcka och prisvärda produkter, dit hör dock inte deras färgsortiment som mest tycks bestå av lösningsmedel. Det kan man givetvis använda ändå om resultatet inte är så viktigt men om man lägger ner en jä-a massa jobb på att bygga/renovera någonting så är det väl dumsnålt att spara några kronor på att använda en budget-färg.

Ett registrerat varumärke ägs av den som registrerat det och kan då inte användas av andra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä vad jag menade är att det är samma färg. Biltema har en massa prylar som säljs under annat namn i andra affärer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är inte samma färg, luktar klart annurlunda och har olika egenskaper
probe

Inlägg av probe »

<REKLAM>
Med Hammerite Hammarlack kan du måla direkt på rost. Den stoppar effektivt rostbildning och ger en slagtålig yta som stöter bort vatten och smuts. Du behöver inte vänta på att saker skall börja rosta för att använda Hammerite, det bästa skyddet får du när du använder Hammerite på ny metall. Du får en vacker emaljliknande högblank yta med inbyggt rostskydd, en yta som står sig i många år!</REKLAM>

Tyvärr så är den bäst - biltemas är lite bättre än helt kass.

Däremot så det gäller att måla maskindelar om man inte just vill ha hammarlack så sök runt på motorforum rörande motorfärg - tror att det finns fler som är duktiga på maskinfärg på dessa forum än bland elektroniknördarna här ;)
Skriv svar