Bygga bra mikrofon till videokonferens av mikrofonelement?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Bygga bra mikrofon till videokonferens av mikrofonelement?

Inlägg av netrunner »

Jag förösker få min PC att fungera som en videokonferens, allt funkar bra så länge man har headset på sig. Tyvärr gör det att fler inte kan delta och så ser det lite trist ut.

Så testar jag lite andra mikrofoner till PC:en och alla är jättedålig. Som bäst kan dom taupp ljud 5cm bort och då med "max" på allt. Byta PC kan jag inte göra. Har testa med ett USB-ljudkort och får samma problem.

Jag funderar lite på någon form av bättre mikrofon och en förstärkare för att göra "line-in" av det. Ljudkvalite har ingen betydelse, det är bara tal som det gäller. Man ska kunna sitta en bra bit ifrån och höra när man talar normalt, i allafall 3m. Omgivingen får anses helt tyst i övrigt. Här är lite olika saker jag inte förstår:

1. Tittar på Elfa:s olika mikrofonelement.

Denna är stor och allmänt maffig. Men är den bra för mig?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 013813.htm

Denna har sjukt hög utsignal 80mV/pa. Men är det bra för mig?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =12391.htm

2. Någon form av förstärkare till dessa då:

Transistor:
http://www.kjell.com/?item=87601&path=

OP-förstärkare
http://www.kjell.com/?item=87712&path=

Hela kitet?
http://www.kjell.com/?item=87748&path=

Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

En mikrofon som är riktad tror jag är det första du ska leta efter. Kardioid eller njure som det heter. En rundtagande kommer att ta in allt skräp de andra inte vill höra såsom datorfläktar osv. Så jag tror att den stora från elfa kan fungera mycket bra. Tänk på ifall du ska montera den i nån hållare att den måste ha luft bakifrån kapseln för att bibehålla sin karakteristik. Om du vill bygga en preamp själv så är analog devices SSM 2165 nog en bra utgångspunkt. De hade en äldre ssm 2017 men jag vet inte ifall den går att få tag på.
Efter detta så är placeringen av mikrofonen det enda viktiga.
/Jon
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag såg för några år sedan en mikrofon speciellt utvecklad för att ta upp tal framför datorer på den tiden det var riktigt hett med "free speech" program (kommer inte ihåg vad dom kallades). Ni vet sådana program som man kunde diktera brev och styra kommandon med, tror Philips hade ett som blev poulärt...

Mikrofonen såg ut ungefär som en center högtalare gör till många hemmabion och den lades ovanpå skärmen (krävde en CRT-skärm men såna använde man ju förr :wink: ) Den skulle vara extremt bra på att sortera bort oönskade bakgrundsljud så att "dikteringen" blev så bra som möjligt, en vanlig mick är ju aldeles för okänslig eller tar upp alldeles för mycket skräp för att kunna fungera bra... Problemet är att jag inte kan komma ihåg vilket fabrikat det var, tror inte det var något som man hör allt för ofta. Undrar om den inte fanns i någon gammal M3-tidning :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En mikrofon som sorterar bort skräp finns inte. Vad man kan göra är att filtrera bort det som är oväsentlig för tal typ bas och diskant och sätta in en gate som kopplar bort mikrofonen om det är "tyst" dvs fläktbruset är lägre än gaten.

Ett 5 kronors (eller var det 17 kr) kondensatormikrofonelement från ELFA monterat i en baffel (20 cm i dia skiva av något hårt (jag använder plexi)) förbättrar riktverkan och skärmar av ljud bakifrån. Sedan en TDA 7052 som förstärker 40db så är man nästan uppe på linjenivå och ska inte ha några problem att kunna hålla ett avstånd på 2 m till mikrofonen.

MEN klarar ditt datorprogram av att sköta en dubbelriktad kommunikation med mikrofon och högtalare i båda ändar??

Om förstärkningen går över 1.0 runt i slingan så blir det rundgång. Med en (avancerad) signalprocessor (ingen (standard)PC i hela världen hinner med) så går det att höja ljudet över 1 i slingan utan att det tjuter.

Det finns en risk att ditt system begränsar ljudnivån för att det inte ska gå runt, jag vet inte men det är bara att prova.

Om du är snäll så ska jag se om det finns kvar någon av den gamla mikrofonmodellen så kanske jag kan donera, en ny kostar 600 + ett statligt tillägg.

Signalprocessorn finns färdig från Konftel (www.konftel.com)

Protte
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tack för alla svar!

- Bakrundsljud är ingen fara. Det kommer att vara ganska tyst.

- I och med att det bara ska vara en person som kan prata åt gången så kommer datorn att stänga av högtalare eller mikrofon beroende på. Halv duplex eller vad det heter.

- Riktverkan går inte! Jag måste kunna gå runt i rumet och tex skriva på en writeboard. Kan jag ha en "kardioid" och låta den stå på ett bord och peka mot taket? Eller hjälper det att jag kan ju ha två för stereo!?

Tjohhho!!!! SSM 2165 ok, den eller kanske SSM2166 ska jag ha.

- En sak jag fortfarande inte fattar är varför det är så stor variation på känsligheten "mV/pa". Kommer det inte att göra en dramatisk förändring på kretsen i övrigt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är mest förstärkningen man behöver ändra beroende på hur stor känslighet mikrofonelementet har.

Den mest lämpliga mikrofontypen i ditt fall är en rundtagande. På andra plats kommer kardioid. Att rikta mikrofonen uppåt fungerar oftast inte så bra. Häng hellre upp mikrofonen i taket. Då slipper man problemet med att ljudet försvinner då och då, som annars är ett vanligt fenomen när man vänder ryggen mot en mikrofon. T.ex när du skriver på whiteboard'en. Desutom behöver man inte tänka på att placera eventuella andra deltagare framför en stående mikrofons upptagningsområde. Om de/den som pratar går omkring på en yta större än ca 20-25 kvadratmeter så vore det inte helt fel med två mikrofoner.

Om du däremot skulle stå i princip stilla så hade jag föreslagit Prototypens tips. Man får som sagt mer riktverkan med en baffel, men det blir ändå inte "spikrakt", så man kan gå omkring ändå. Dessutom ger baffeln en naturlig förstärkning av ljudet. Nackdelen med den metoden är som sagt när (för det händer alltid..) någon vänder ryggen mot mikrofonen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jimmy, det märks att du har hållit på med ljud, mina mikrofoner hänger normalt från taket och skivan fungerar som taksänkning och man får in mera ljud i mikrofonen tack vare baffeln.

Protte
Skriv svar