Hej!
Installerade Ubuntu 8.04 härom kvällen, mest för att testa det lite.
Har mest kört Fedora och RH5 förut.
Dock, jag lyckades inte sätta upp några olika raid konfigurationer när jag gjorde installationen.
Det är väldigt enkelt att skapa soft-raids när man installerar Fedora, men så fungerade det inte i Ubuntu.
Hur gör man där?
I partitioneraren så hittar jag inte valet att skapa partitioner som man sätter ihop till olika raid typer.
-- Jonas
Ubuntu och raid
Ok, jag försökte läsa mig till, på Ubuntu webben, vad skillnaden är.
Men jag tror inte jag förstår hur det skulle hjälpa mig, jag hittade bara info om att man ska använda alternate skivan när man uppgraderar en maskin som inte har internet access.
jag vill ju installera en maskin från scratch, som har internet.
Men jag tror inte jag förstår hur det skulle hjälpa mig, jag hittade bara info om att man ska använda alternate skivan när man uppgraderar en maskin som inte har internet access.
jag vill ju installera en maskin från scratch, som har internet.
"Desktop"-skivan är ungefär; Stoppa i, starta, kör. Inget för den avancerade användaren, t.ex. den som vill sätta upp RAID.
Använd Alternate-skivan. Det gör jag alltid oavsett. Inget grafiskt lullull vid installation, och man får alla "powerfeatures" tillgängligt såsom LVM, RAID och kryptering av partitioner.
Är man van Linuxanvändare; kör *alltid* Alternate.
Använd Alternate-skivan. Det gör jag alltid oavsett. Inget grafiskt lullull vid installation, och man får alla "powerfeatures" tillgängligt såsom LVM, RAID och kryptering av partitioner.
Är man van Linuxanvändare; kör *alltid* Alternate.