Använda AD-omvandlaren i en gamepad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon

Använda AD-omvandlaren i en gamepad

Inlägg av Agamemnon »

Ska försöka få signalen från mina knappar på ratten i bilen så att jag kan styra vissa funktioner på min bildator. Det finns redan ett program som omvandlar olika XY-data på en joystik till tangentbordstryckningar så detta tänker jag använda. Nu till problemet;

Signalen som kommer från knapparna är en spänning från 0-4,5 volt beroende på vilken knapp som trycks. T ex 0 volt är tutan. Nu har jag köpt en billig gamepad med 2 analoga spakar som jag tänkt använda. Frågan är om man helt enkelt kan ta 0-5 volts signalen från knapparna och koppla in på gamepad'ens X-axis? Kommer den acceptera en främmande 0-5 volts signal? Sen vill jag helst inte att signalen ska påverkas av inkopplingen till gamepad'en allt för mycket heller. Kan ju vara kul om tutan funkar osv.

Tips och lösningar är varmt välkommna!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hänger inte riktigt med på exakt vad du vill göra. Vart ska knapparna kopplas in?

I väntan på lite mer info så får du ett länk-tips. :)
http://pinouts.ru/Inputs/GameportPC_pinout.shtml

edit: Hm, jag förstod kanske helt fel. Ska du koppla in en gamepad till en riktig bil?
Glöm min länk isåfall. :lol:
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

:D Jag var nog lite otydlig. Jag har en SAAB 9-5 som har knappar på ratten för att styra stereon. Nu vill jag styra min bil-pc med knapparna för att kunna ändra volym/låt och switcha mellan musik, navigering, film, internet etc.

Knapparna är kopplade med resistorer i serie till jord på en kabel som i sin tur är kopplad till SID (Saab Info Display). Mäter man på kabeln när den är inkopplad till SID så får man olika volt 0-5 V beroende på knapptryckning. Kopplar man loss kablen får man självklart olika motstånd till jord istället.

Nu vill jag tjuva den här signalen på ett bra sätt så jag kan mata in den i en gamepad på en av de analoga AD ingångarna (styrspakar).
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Du kan ju annars sätta en buffertförstärkare mellan. Jag byggde en gång i tiden ett interface för sådana rattknappar till en PIC. Tanken var att skicka ut IR för att styra en Pioneerstereo. Dock fullföljdes aldrig projektet p.g.a att ägaren sålde bilen.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Jag har funderat på en OP som spänningsföljare, men hur kan jag integrera denna 5 v signal med gamepad'en på ett bra sätt? Antar att jag måste löda loss vridpotten och gå på där.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Hmm. Jag tror vid närmare eftertanke inte att det är så enkelt. Om jag kommer ihåg rätt så är gamepadden RC-kopplad och genererar pulser ut där tiden är beroende av pottens läge/värde. Hade du haft resistanskedjan lös så hade det ju varit perfekt men nu sitter den ihop med SID:en som avkodar knapparna. Kanske en mikrokontroller som läser av spänningen med en A/D och pratar med PC:n?
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Fast på de flesta ställen på nätet står det att gamepads och joysticks brukar använda sig av enkla vridpottar som spänningsdelare med 5V på ena sidan och GND på andra och signal i mitten. Hoppas nu bara min 100 kronors gamepad som kommer på posten är sådan :?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag kanske kommer ihåg fel. Håll oss uppdaterade!
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

En sån här skulle sitta som en smäck! Den trebenta versionen passar rakt i som ersättare för en av vridpottarna. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 011716.htm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jaha? Du har alltså inte förstådd hur den fungerar?

Det är INTE ett "opto-potentiometer"!

Hela LDR'n ändrar motstånd och att man har ett mittuttag ändrar inte det. Den kommer alltså att fungera som 2 st variabla motståndar med en gemensam ledare.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Då har jag nog missförstått funktionen på den. Så här ser iallafall kontrollern ut efter att jag strippat den på allt onödigt:

http://picasaweb.google.co.uk/bilderrr/ ... 1742862946
Skriv svar