Gkod från Lazycam...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik

Gkod från Lazycam...

Inlägg av sweFredrik »

Hej!

Blev utsatt för något av en "plötsligt-så-händer-det" Triss upplevelse förra veckan. Hittade en begagnad liten Solectro portalfräs på blocket. Den blev min i fredags och har börjat test lite.

Dagens problem är så här:
G kod för en bokstav är genererad i LazyCam. Inställningar på själva "cuttet" är: Rapids:5,0 Cut start:0,00 Cut depth:3,0 och Cuts per pass: 0,5. Har även testat att ändra CanCycle från NoCycle till G83(deep).

Det som händer är att fräsen börjar med att gå upp till z=3,0 (samma som cut depth) och kör sedan sitt varv, och stannar. Ändrar jag Cut depth till 1,0 så ställer den sig på 1 direkt och kör sedan.
Jag tycker att den borde ställa sig på 0, alt. 0,5 och sedan köra om programmet till den när 3,0 mm.

Gkoden ser ut så här där den börjar bete sig underligt:

N35 Z=0,1
N40 Z=1,00 F5,0
N45 x5,85 F300

Någon som fattar detta?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Du har inte glömt att placera ut minus tecknet på lämpliga ställen?.
Senast redigerad av Fagge 28 april 2008, 13:43:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Du har glömt det viktigaste. BILDER på nyförvärvet!!!!! :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag håller med Fagge. Alla Z-värden ska väl vara minus. Lite beroende på vart din Nolla är, men jag kör alltid 0 uppepå materialet, sen blir allt annat minus.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Ja så kan det ju vara, blev kanske lite lurad av bilden i Lazycam. Men om den innan gick direkt upp till ex +3 som var satt till skärdjupet. Om jag sätter minus, kommer den inte då börja med att gå ner till -3, och det blir ju inte så bra. Ingen som vet varför den inte repeterar cykeln?

Bilder utlovas inom kort :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Släng upp en bild på inställningsfönstret. G83 är en borrcykel, så den borde inte ha någon relevans här.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

tror det löste sig nu. hittade en kryssruta som hette "climbing mill" den kryssade jag ur samt la till lite - tecken. Men endast - tecken funka inte.

Ingen som vet någon som möjligen har en Post processor till Pro/enginner? Eller vet om man kan välja någon av de som hänger med för att det skall funka med Mach?
Användarvisningsbild
JonasCh

Inlägg av JonasCh »

Tjena Fredrik,

Grattis till fräsen.Fick du den till ett bra pris? Vilken modell?
Jag har ingen postprocessor till ProE färdig men jag kan skriva en. Bara skicka mig en liten beskrivning hur gkoden ser ut till Solectron.

Är det någon annan förresten som behöver en pp till proE så bara dra iväg ett mail till mig så fixar jag en. Skulle nog vilja se några bilder på era hobbymaskiner innan så jag inte sitter och gör postprocessorer till kommersiella maskiner gratis :)

Att Lazycam beter sig lite underligt är inte konstigt, det är en kasst budgetprogram, kör ProE istället.
När det gäller minustecken etc så är det som nämnts tidigare beroende på var du placerar nollan. Det skall inte alls alltid vara negativt, utan kan vara precis som du definerar det.Med det sagt så placerar ofta operatörer den i toppen på referensdetaljen. Själv lägger jag den oftast på toppen av arbetsstycket i första uppspänningen och i botten av ref detaljen i andra. Fler uppspänningar kan resultera i nollan så gott som vartsomhelst.

Du har mail förresten.

mvh/Jonas
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet!
Användarvisningsbild
JonasCh

Inlägg av JonasCh »

tackar :D
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Jag startar en ny tråd istället.... Fräsande tjuvstart får den heta :)
Skriv svar