tyvärr kan jag inte bygga upp mitt system på rörelse sensorer mm eftersom det förekommer svalor och inte helt omöjligt att en katt eller något annat djur råkar bli instängt här. Så jag antar att jag måste fokusera mig på andra möjligheter.
Maskinhallen har 3 stora skjutdörrar som måste larmas, borde finnas någon givare som fungerar bra för detta. Ett problem är hur man ska lösa de olika fönster som finns i hallen (4 st) Tips?
EDIT: fast det borde gå bra att ha någon kontakt givare där med som skickar någon signal ifall någon öppnar ett fönster.
jag tänkte sedan ha en PIC som grundenhet i systemet som tar hand om larmning ja all datainsamling mm. men det kommer att bli långa avstånd i hallen eftersom hallen är ca 40 X 15 m, jag har inte riktigt erfarenheten av hur det blir med långa sladdar osv men jag hoppas det går lösa på något sätt?
Vet ni om vart jag kan skaffa någon nummersats(eller vad det nu kallas den mojängen som man knappar in koden på) för att kunna ha för av och på larmning. hade varit roligare att ha något mer annorlunda istället för nummersatsen men kom inte på något roligt.
detta är vad jag har funderat på hittils men jag har även funderat på att utveckla det lite mer sedan men vill begränsa projektet lite i början

tankar, tips och funderingar ?
EDIT: GLÖMDE bort att jag givetvis måste ha någon stor jobbig sirén med :-D