Tips för Plexifräsning önskas

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish

Tips för Plexifräsning önskas

Inlägg av Tottish »

Då var det dags för lite plexi-fräsning. Har dock ett ganska begränsat lager hemma så jag tänkte fråga här först så att jag inte får kassera alltför mycket material.

Det jag vill veta är väl riktvärden för att fräsa i en CNC-fräs av modell Lillasyster.
Tänkte fräsa med 3mm "Jojjefräs" och 0.7mm PCB fräs för diverse detaljer.
Tips/gissningar på matningshastighet samt varvtalsinställning mottages tacksamt.
Hur är det med skyddsplasten? Ska man ta av den innan man fräser? Känns som att den lätt kladdar fast annars...

En till sak: Det går inte att komma åt och kyla under fräsningen då fräsen bor i en låda som "måste" vara stängd när Kressen viner igång.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

3mm "Jojjefräs" Är en av dom bättre fräsarna att köra med, dock inte till just plexi, då skall det vara enskärs, enligt mig.

Kylning är nära ett måste, prova att pensla på T-sprit innan du kör igång.

Jag kör ju med kylning så det blir kanske inte relevanta värden men 600 mm/min i matning och 15000 rpm med 0,8 mm djup har jag som riktvärden och med en 2,5 mm enskärs fräs.
Tottish

Inlägg av Tottish »

OK, det var ju tråkigt att höra. Hur gör du med skyddsplasten? Åker av innan fräsning va?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vågar man ha T-sprit till kylning? Plexi har ju ibland en viss tendens att kunna spricka efter att ha råkat ut för T-sprit efter en liten tid. hur är det annars med vanligt vatten?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Skyddsplasten tar jag av på "frässidan" och låter den vara kvar på undersidan.
Istället för T-sprit kan man ta vatten som man blandat med lite diskmedel, om man nu är rädd för sprickbildningar.
Som vanligt när det gäller fräsning får man prova sig fram lite till det som passar en bäst, och blir bra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vatten, och nån droppe såpa för att fixa utspänningen är mycket bättre än t-röd. Lite sämre kylningsförmåga, men vill man undvika sprickor så...
Använd aldrig någon form av alkohol eller andra lösningsmedel på plexi.

[edit] Jahaja. Den här gången lyckades du svara först. :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jag kör dimkylning med vatten när jag fräser plexi i min lillasyrra, fungerar utmärkt!
probe

Inlägg av probe »

Med enskärsfräsar så går det bra att köra utan kylning också så länge man inte matar för snabbt och snurrar idiotfort. Går med tvåskärsfräsar också och vill man slippa kladda så kyler man med tryckluft - skitar ner lite, men fungerar bra utan kladd.

EDIT. Skyddsplasen har jag aldrig tagit av i förväg, den går bra att fjäsa igenom utan problem
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Är det inte snabb matning man vill ha?
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ja, nu blev jag lite konfunderad också. Provade lite igår man det blev bara skit. Har några gravyrsticklar (enskärs) hemma som jag provade med men efter lite fräsning var de för varma för att kunna göra något snyggt.
Körde med kanske 15000 rpm och 300mm/min i matningshastighet tror jag det var. Slaskade på lite såp-vatten innan jag körde igång men det blev ändå inte bra.

Kanske ska sänka rotations-hastigheten till minsta möjliga (ca 10000 tror jag) och köra samma matningshastighet...
Blir nog nåt test till idag, Om det inte fungerar tillfredsställande så lägger jag projektet på is tills jag fixat en "balja".

Meduza:
Är du inte nervös att hålla på med dim-kylning i en maskin som trots allt är gjord i MDF under sin lackade hinna? Är det "safe" att anta att vattnet inte tränger igenom?

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Mycket lättare att ta av skyddsplasten före den är uppdelad i massa smådelar. Vad gör den för nytta om den är kvar?

Har man "näsa" för att få samma djup på hela plattan, då kan jag förstå att den bör sitta kvar, men...

Edit:
Gör/skaffa en liten propeller som du sätter längst opp på borren/fräsen/gravyrstickeln, så att den blåser neråt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tottish: jag kör med ett wasteboard i mdf liggande ovanpå bordet, visst blir det lite blött och sväller lite om man tar i för mycket med kylningen, men man får låta torka och planfräsa igen då och då (en av anledningarna till detta är att min lillasyrras bord slog sig lite under målningen och jag var mitt i monteringen innan jag insåg det, så det är inte helt plant)

Så ja, det är safe att anta att inte vattnet tränger igenom, den lilla vattenmängden ska igenom ca 10mm MDF innan den ens kommer till själva lillasyrrans konstruktion :)

Jag kör dessutom med en rätt sparsam dimkylning, efter en fräsning så är det bara en liten vattenpöl, inte så att hela maskinen är dränkt...
Tottish

Inlägg av Tottish »

OK, tack för klargörandet. Tror nog att jag tar och kör på dimkylning (i framtiden) jag med isf. Smidigare än en balja som jag tänkt mig tidigare.

Lite OT:
Vad tror ni om att köra som Meduza skrev men med ett "bord på bordet" i plast istället för MDF? Detta borde inte slå sig vid väta. Kan det bli problem att planfräsa kanske?

MVH
/Tottish
probe

Inlägg av probe »

jojje ibland fastnar det lite "ludd" på fräspinnen och har man kvar skyddplasen så repas inte plexin under. Gör inte lite repor något så kvittar det väl, men den skyddar faktist lite om man låter den sitta kvar..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, det har du nog helt rätt i.

MEN, jag skaffade sån där fräsplast med olika färger man fräser igenom. Där glömde jag ta bort skyddsfilmen. Den smälte å kladdade fast på fräsen och stelnade, så frässpåret blev dubbelt så stort i stället. Funkade inte alls. Plexi uppför sig kanske inte likadant, hmm...
Skriv svar