Varning spänning låg!
Varning spänning låg!
Hur gör man om man vill att en PIC skall varna när volten underskrider ett vis värde, PICen skall matas med samma spänning som den mäter!
Om man använder den interna referensen blir det inte så då att när den sjunker så märks inte detta!
Tex. om volten är 4.0VDC så har PICen detta som referens man tar in 4.0VDC på en analog ingång så har man max värde, vilket följer ner ända tills PICen får för låg spänning.
Just nu sitter jag och funderar på om en transistor kan lösa detta för mig, som en spännings fördelare.
Tex. om volten är 4.0VDC så har PICen detta som referens man tar in 4.0VDC på en analog ingång så har man max värde, vilket följer ner ända tills PICen får för låg spänning.
Just nu sitter jag och funderar på om en transistor kan lösa detta för mig, som en spännings fördelare.
Det du beskriver låter inte som en intern referens... om nu inte referensen är högre än matningsspänningen förstås. Det låter snarare som att du har matningsspänningen som referens?
En transistor kan väl fungera hyffsat som spänningsref, men varför inte använda en zenerdiod som sodjan föreslog? Eller kolla om den PIC du använder råkar ha intern referens med lämpligt spänningsfall?
En transistor kan väl fungera hyffsat som spänningsref, men varför inte använda en zenerdiod som sodjan föreslog? Eller kolla om den PIC du använder råkar ha intern referens med lämpligt spänningsfall?
Nu har jag inte hållit på med PICar men på AVR finns, i alla fall på modeller med A/D-omvandlare en inbyggd referens som ska hålla sig någorlunda så länge inte matningsspänningen sjunker under detta värde (fast då har man nog andra problem med programexekveringen...). Då kan man använda A/D-omvandlaren för att räkna ut matningsspänningens värde. Antagligen finns det en liknande funktion i en PIC. Men exakt hur det fungerar där överlåter jag åt andra.
> en 2,5v spänningsref in på vref
Eller, om den akuella modellen har det, den interna Vref istället.
Och sedan köra med en komparator istället för ADC, mycket mindre
overhead och man kan få att interrupt när spänningen sjunker. Ingen
kod behöver köras regelbundet (mer än INIT koden för att sätta upp det)
innan spänningen har sjunkit under gränsen.
Kolla även vilka BOR funktioner den aktuella modellen har.
Eller, om den akuella modellen har det, den interna Vref istället.
Och sedan köra med en komparator istället för ADC, mycket mindre
overhead och man kan få att interrupt när spänningen sjunker. Ingen
kod behöver köras regelbundet (mer än INIT koden för att sätta upp det)
innan spänningen har sjunkit under gränsen.
Kolla även vilka BOR funktioner den aktuella modellen har.
Ok, Jag skall hålla kontroll bland annat på batteri spänning den skall också driva PICen.
När spänningen har sjunkigt till tex. 3,8VDC så skall PICen sända på USART ett meddelande samt jorda en utgång (tända en diod).
Just nu så tänkte jag använda en 16F887, vilket inte är nödvändigt då jag inte kommer att behöva alla I/O på denna jag kommer att behöver 4st analoga ingångar samt 3st digitala utgångar plus Rx/Tx sen eventuellt en ingång (A/D) för batterispänningen samt en utgång digital för varningen lågspänning.
Vilket ger 11st I/O vilket är minimum.
Att jag börjar med 16F887 har med att göra lite då jag är svävande på hur många funktioner den skall hantera, efter som den är modern så borde man kunna banta ner den till en likvärdig senare med mindre ben.
När spänningen har sjunkigt till tex. 3,8VDC så skall PICen sända på USART ett meddelande samt jorda en utgång (tända en diod).
Just nu så tänkte jag använda en 16F887, vilket inte är nödvändigt då jag inte kommer att behöva alla I/O på denna jag kommer att behöver 4st analoga ingångar samt 3st digitala utgångar plus Rx/Tx sen eventuellt en ingång (A/D) för batterispänningen samt en utgång digital för varningen lågspänning.
Vilket ger 11st I/O vilket är minimum.
Att jag börjar med 16F887 har med att göra lite då jag är svävande på hur många funktioner den skall hantera, efter som den är modern så borde man kunna banta ner den till en likvärdig senare med mindre ben.
> Just nu så tänkte jag använda en 16F887...
Det hade varit bra att veta från början, du hade fått bättre svar direkt i
de första inläggen.
> Jag skall hålla kontroll bland annat på batteri spänning
> När spänningen har sjunkigt till tex. 3,8VDC
Betyder det att du enbart behöver få en signal just du spänningen
går under (t.ex) 3.8V ? Eller behöver du faktiskt *mäta* spänningen
också innan den går under trigg-nivån ?
Om du enbart behöver veta att spänningen har gått under (t.ex) 3.8V
så kör du med den interna Vref och en extern spänning via en spännings
delare (två motstånd) anpassade så att du får en lämplig triggpunkt.
Om du vill spara ström så kan den externa spänningsdelaran drivas
från en I/O pinne, så att den bara drar ström när det behövs, till
"kostnaden" av en extra pinne för det.
Sedan ärt det bara att ha en interrupt rutin (eller om du i alla fall har
en rutin som kopplar in spänningsedlaren så kan det kollas där) som
skickar lämpligt meddelande via USART/RS232. Se bara till att du har
spänning nig för att driva eventuella MAX232 (eller liknande) också...
Det hade varit bra att veta från början, du hade fått bättre svar direkt i
de första inläggen.
> Jag skall hålla kontroll bland annat på batteri spänning
> När spänningen har sjunkigt till tex. 3,8VDC
Betyder det att du enbart behöver få en signal just du spänningen
går under (t.ex) 3.8V ? Eller behöver du faktiskt *mäta* spänningen
också innan den går under trigg-nivån ?
Om du enbart behöver veta att spänningen har gått under (t.ex) 3.8V
så kör du med den interna Vref och en extern spänning via en spännings
delare (två motstånd) anpassade så att du får en lämplig triggpunkt.
Om du vill spara ström så kan den externa spänningsdelaran drivas
från en I/O pinne, så att den bara drar ström när det behövs, till
"kostnaden" av en extra pinne för det.
Sedan ärt det bara att ha en interrupt rutin (eller om du i alla fall har
en rutin som kopplar in spänningsedlaren så kan det kollas där) som
skickar lämpligt meddelande via USART/RS232. Se bara till att du har
spänning nig för att driva eventuella MAX232 (eller liknande) också...
>Det hade varit bra att veta från början, du hade fått bättre svar direkt i
de första inläggen.
Frågan var lite väl generell, hade nog inte funderat tillräckligt själv innan jag la ut den.
Vilket jag inte har gjort än!
Det är riktigt att jag bara egentligen behöver veta när en nivå har passerats.
En extra pinne för externa spänningen skall användas som du föreslog.
Målsättningen är att inte behöva extra batterier för övervakningen etc. men det är möjligt att jag kommer till en punkt att det behövs ett extra batteri i alla fall, efter som jag inte vet vilken minsta spänning elektroniken kräver som jag skall övervaka. Har bara gjort ett antagande att PICen kan drivas med lägre spänninge än elektroniken den skall övervaka. Några tester får utvisa om antagandet är rätt eller inte. Plus att kvarvarande spänning måste klara av att förmedla låg nivå till användaren.
Sen så måste jag också väga in drifttiden som elektroniken minst skall ha, vilket väger tungt om extra batteri eller inte skall finnas.
Jag får börja med lite experiment med en varning på en vis nivå så som du föreslog.
Tackar för svaren!
de första inläggen.
Frågan var lite väl generell, hade nog inte funderat tillräckligt själv innan jag la ut den.
Vilket jag inte har gjort än!
Det är riktigt att jag bara egentligen behöver veta när en nivå har passerats.
En extra pinne för externa spänningen skall användas som du föreslog.
Målsättningen är att inte behöva extra batterier för övervakningen etc. men det är möjligt att jag kommer till en punkt att det behövs ett extra batteri i alla fall, efter som jag inte vet vilken minsta spänning elektroniken kräver som jag skall övervaka. Har bara gjort ett antagande att PICen kan drivas med lägre spänninge än elektroniken den skall övervaka. Några tester får utvisa om antagandet är rätt eller inte. Plus att kvarvarande spänning måste klara av att förmedla låg nivå till användaren.
Sen så måste jag också väga in drifttiden som elektroniken minst skall ha, vilket väger tungt om extra batteri eller inte skall finnas.
Jag får börja med lite experiment med en varning på en vis nivå så som du föreslog.
Tackar för svaren!
> Frågan var lite väl generell,
Jo, men svaret beror till viss del på vilken PIC modell
men tänker använda. Jag har för mig att det finns
någon nyare modell som har en komplett spänningsövervakning
inbyggd utan externa komponenter eller I/O pinnar och med
programerbar nivå för larmet i flera olika nivåer. Men för de flesta
vanliga modeller får man nog göra som har diskuterats i tråden...
Jo, men svaret beror till viss del på vilken PIC modell
men tänker använda. Jag har för mig att det finns
någon nyare modell som har en komplett spänningsövervakning
inbyggd utan externa komponenter eller I/O pinnar och med
programerbar nivå för larmet i flera olika nivåer. Men för de flesta
vanliga modeller får man nog göra som har diskuterats i tråden...