PIC programmering i C - Kompilator?
PIC programmering i C - Kompilator?
Hej. Jag har programmerat i ASM i över 1år nu, så det känns som om det är dags att börja med C (uC?).
Men jag har googlat mycket men hittar inget vettigt.. Om jag vill programmera frammförallt 16F och 12F familjerna i C, vad ska jag då ha för kompilator? Om jag fattat det rätt finns det något tillägg för MPLAB? På deras hemsida (microchip) hittade jag inget om 16F familjen och C programmering..
Är det någon som har tipps på en bra tutorial för C programmering (PIC)?
Mvh
Men jag har googlat mycket men hittar inget vettigt.. Om jag vill programmera frammförallt 16F och 12F familjerna i C, vad ska jag då ha för kompilator? Om jag fattat det rätt finns det något tillägg för MPLAB? På deras hemsida (microchip) hittade jag inget om 16F familjen och C programmering..
Är det någon som har tipps på en bra tutorial för C programmering (PIC)?
Mvh
-
- Kontakt:
Om jag inte minns fel så använder du Windows, squiz3r?
Testa då microC fråm mikroElektronika (http://www.mikroe.com).
Kompilatorn kostar pengar (om än inte så mycket) men demoversionen är inte speciellt begränsad och räcker för de flesta hobbyprojekt.
Funkar för både 16F och 18F...
Testa då microC fråm mikroElektronika (http://www.mikroe.com).
Kompilatorn kostar pengar (om än inte så mycket) men demoversionen är inte speciellt begränsad och räcker för de flesta hobbyprojekt.
Funkar för både 16F och 18F...
Att den kan köra med wisp6** låter ju hur bra som hellst! 
Får kolla upp det senare. Du har ingen länk till beskrivning?
Edit: Jag har laddat ner det nu, läst lite i manualen och kollat i programmet. Det verkar vara välldigt enkelt och bra! Programmering i C blir ju jätte lätt! Man behöver inte ens göra någon mjukvaru delay-loop som man ska sitta och testa hundratals ggr (alternativt räkna ut på det mattematiska viset) för att den ska ta rätt tid

Får kolla upp det senare. Du har ingen länk till beskrivning?
Edit: Jag har laddat ner det nu, läst lite i manualen och kollat i programmet. Det verkar vara välldigt enkelt och bra! Programmering i C blir ju jätte lätt! Man behöver inte ens göra någon mjukvaru delay-loop som man ska sitta och testa hundratals ggr (alternativt räkna ut på det mattematiska viset) för att den ska ta rätt tid

- Greve Hamilton
- EF Sponsor
Jo, det är bra, men ibland lönar det sig att inte använda det färdiga biblioteket, man får bättre koll om man gör så mycket som möjligt själv. Men det hela beror på projektet - man får väga för- och nackdelar.squiz3r skrev:Edit: Jag har laddat ner det nu, läst lite i manualen och kollat i programmet. Det verkar vara välldigt enkelt och bra! Programmering i C blir ju jätte lätt! Man behöver inte ens göra någon mjukvaru delay-loop som man ska sitta och testa hundratals ggr (alternativt räkna ut på det mattematiska viset) för att den ska ta rätt tid
Jag har testat lite olika C-kompilatorer, och tycker att mikroC är den bästa hittills. Rekommenderas av mig.
Jag har försökt programmera en PIC nu med ett enkelt program gjort i C som ska tända PORTB. Det går fint att programmera den, men sen händer det inget.. Jag kollade i ASM filen som programmet gör, och där fanns det ingen __CONFIG snutt.. Ska det vara så eller är tanken att man ska ställa in dem på programmeraren? Jag använder XWISP och där kan man inte ställa in det vad jag vet?
Mvh. Daniel
Mvh. Daniel
Icecap: När jag skapade projektet valde jag config bitarna och processorn, så det ska ju inte behövas göras igen(?).
Sodjan: Ok. Jag har läst mycket av dokumentationen och sen skummat igenom resten, och jag kan inte hitta att det står något om detta någonstanns.
Ska gå och fortsätta exprimentera nu..
Mvh
Sodjan: Ok. Jag har läst mycket av dokumentationen och sen skummat igenom resten, och jag kan inte hitta att det står något om detta någonstanns.
Ska gå och fortsätta exprimentera nu..
Mvh