Råd om microprocessor?
-
Råd om microprocessor?
Hej!
Jag hade tänkt börja programera microprocessorer men vet inte vad jag ska börja med.
Jag har kollat lite på PIC och hittade den här men vet inte om det bara är skräp.
Finns det någon som har något råd om var jag ska börja?
Jag hade tänkt börja programera microprocessorer men vet inte vad jag ska börja med.
Jag har kollat lite på PIC och hittade den här men vet inte om det bara är skräp.
Finns det någon som har något råd om var jag ska börja?
-
Jag skulle vilja veta vilken processor och programerare jag bör välja men det får inte kosta skjortan.
Kan man koppla en display till Pic-kitet som jag länkade?(exempel på display:LCD 2x20 tecken JHD202A STN gulgrön LED(electrokit.se))
edit: skärm > display
edit2: ecempel på display...
Kan man koppla en display till Pic-kitet som jag länkade?(exempel på display:LCD 2x20 tecken JHD202A STN gulgrön LED(electrokit.se))
edit: skärm > display
edit2: ecempel på display...
Senast redigerad av freddan007 26 april 2008, 21:14:02, redigerad totalt 2 gånger.
Nej, eller oki, inte utan att det gör ont iaf. PICén är för långsam för seriös bildskärmsdrivning - det GÅR, men är svårt och ger inte mycket tid över till annat isf. Vill du ha bekväm bildskärmsdrivning (VGA eller CVBS) så är en propeller, ARM eller DS-pic nivån då det börjar fungera vettigt. Propellern är lite rolig på det viset eftersom den har 8 kärnor så kan man helt lugnt köra med bildskärm eller till och med flera skärmar - lite klent med minne, men ändå vida överlägset många andra lösningar i samma prisklass. Sen att de är lite märkliga att programmera är en annan sak. Vill du lära dig programmera så är det lämligare att köra med något "normalare" som PIC 12,16,18 eller liknande.
-
-
Nu hänger jag inte med...
anledning till att Probe skrev att det var svårt att använda pic med skärm var därfö att jag först frågade om man kunde koppla en skärm till pic:en men sedan ändrade till display.
Är det svårt att använda displayer till Pic processorer och kan man använda grafiska moduler utan att det går i snigelfart?
anledning till att Probe skrev att det var svårt att använda pic med skärm var därfö att jag först frågade om man kunde koppla en skärm till pic:en men sedan ändrade till display.
Är det svårt att använda displayer till Pic processorer och kan man använda grafiska moduler utan att det går i snigelfart?
Skärm eller display, skit samma. Det beror *helt* på vad du menar med det.
Och det framgick inte från början, så vitt jag såg. Nu ser det ut som om du
har varit inne och editerat dina gamla inlägg, om jag inte ser fel !?
> Är det svårt att använda displayer till Pic processorer
Nej ! Inte med med det exempel som du nu har lagt till i ditt tidigare inlägg.
> och kan man använda grafiska moduler utan att det går i snigelfart?
Vad är "snigelfart" ?
Jag vet inte om det framgår, men det är svårt att svara när du inte
är mer konkret än så.
Och det framgick inte från början, så vitt jag såg. Nu ser det ut som om du
har varit inne och editerat dina gamla inlägg, om jag inte ser fel !?
> Är det svårt att använda displayer till Pic processorer
Nej ! Inte med med det exempel som du nu har lagt till i ditt tidigare inlägg.
> och kan man använda grafiska moduler utan att det går i snigelfart?
Vad är "snigelfart" ?
Jag vet inte om det framgår, men det är svårt att svara när du inte
är mer konkret än så.
-
Vad är "mycket långsammare"?
Med ett textmodul tar det 1 skrivcykel att skriva ett tecken, med ett grafisk modul tar det per definition minst 5 gg så många skrivcykler.
Så... visst är det med skrivcyklar med ett grafisk modul men om det går "blixtsnabbt" med ett textmodul går det alltså 5gg långsammare på ett grafisk modul.
Och om "blixtsnabbt"/5 är för långsamt kan bara du bestämma när du inte har bättre definition.
En sak du ska tänka på: Ska du skriva tecken på ett grafisk modul kan du hamna i att du måste göra en teckentabell i processorn, detta tar en hel del minne i anspråk.
Med ett textmodul tar det 1 skrivcykel att skriva ett tecken, med ett grafisk modul tar det per definition minst 5 gg så många skrivcykler.
Så... visst är det med skrivcyklar med ett grafisk modul men om det går "blixtsnabbt" med ett textmodul går det alltså 5gg långsammare på ett grafisk modul.
Och om "blixtsnabbt"/5 är för långsamt kan bara du bestämma när du inte har bättre definition.
En sak du ska tänka på: Ska du skriva tecken på ett grafisk modul kan du hamna i att du måste göra en teckentabell i processorn, detta tar en hel del minne i anspråk.
-
> med ett grafisk modul tar det per definition minst 5 gg så många skrivcykler.
Nej, inte om man har en grafisk display med textgenerator (t.ex T6963C)...
Dessutom är t.ex en grafisk T6963C grafisk controller snabbare
än en HD44780 text-controller i sig (d.v.s varje dataöverföring) så
det är *väldigt* svårt att jämföra hastigheten...
Däremot så är det sannolikt så att *om* man använder en grafisk
kontroller så kommer man att skicka mer data totalt till den, så i praktiken
så drar det kanske mer kraft från processorn. Men det är alltså helt
beroende på vad man gör med displayen.
Nej, inte om man har en grafisk display med textgenerator (t.ex T6963C)...

Dessutom är t.ex en grafisk T6963C grafisk controller snabbare
än en HD44780 text-controller i sig (d.v.s varje dataöverföring) så
det är *väldigt* svårt att jämföra hastigheten...
Däremot så är det sannolikt så att *om* man använder en grafisk
kontroller så kommer man att skicka mer data totalt till den, så i praktiken
så drar det kanske mer kraft från processorn. Men det är alltså helt
beroende på vad man gör med displayen.