Jag behöver så att jag har 2 motagare och en sändare över RS232.
Jag vill då alltså mata 1 sänd signal så den sänder till 2st motagare men bara prata tillbaks från ena motagaren.
Då hade jag tänkte då göra något sånt här, men funkar det?
Funkar så bra så...
En fulvariant som oxå funkar är att bara parallellkoppla mottagarna efter MAX kretsen, alltså koppla bägge mottagarna till pin 14...
Jag har gjort en liten "mellanplugg" som jag använder till att tjuvlyssna på seriekommunikation: en DSUB9 hane och en hona, dessa 2 är fullkopplat. Sedan har jag en liten omkopplare också som kan växlas mellan pinne 2 och 3, det valda signal går då till ytterligare en DSUB9 hona fast då bara på ingången till serieporten.
Då kan ett program kommunicera med vad-det-nu-kommunicerar-med och ett terminalprogram kan "sniffa" på kommunikationen.
Jag har en liknande sak som Icecap. En 2m seriekabel med två DSUB-kontakter i varje ände. I ena änden så finns en hona och en hane kopplade parallellt med en kort stump (10cm) kabel. I den långa kabeln går pin 2 o 3 från DSUB:arna vidare till andra änden. Där är GND och TX-resp RX utdragna till varsin DSUB. Första änden kopplas alltså emellan där man vill lyssna och i andra änden får man ut båda signalerna att lyssna på.
Till detta har jag ett program som kan lyssna i "dump-mode" (hex plus ASCII). Programmet kan även skicka ut strängar och tecken om man kopplat TX. Mycket användbart!