Val av nya Li-Ion-celler (protected/unprotected) för laptop
Val av nya Li-Ion-celler (protected/unprotected) för laptop
Jag ska byta celler i mitt gamla laptopbatteri som har lite kass prestanda. Det är åtta stycker Li-Ion celler i packet. Vardera batterierna verkar vara specade till 2200mAh 3,7V. Om jag har förstått det rätt är det 18650-celler. De verkar vara vanliga i laptops.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1283
Jag köpte tre st av dessa för att testa om de gick in i packet. Det blev lite tajt i och med att dessa batterier är nån mm längre beroende på att det sitter en skyddskrets i botten på dem. Den egentliga anledningen till att köpte dem var att jag trodde att det var lödöron på dem. Men det var det inte. Det går en ledare från positiva polen ned till skyddskretsen i botten. Visst, det blev kanske lite lättare att löda på dem, men det är inga "riktiga" lödöron.
Samma batteri finns lite billigare utan skyddskretsen.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1213
Jag funderar på om jag kan få problem med dubbla skyddskretsar. Det sitter ju redan en skyddskrets i själva batteripacket. Samtidigt undrar jag hur känsliga de är för värme från lödningen. Jag skulle kunna köpa de lite dyrare batterierna med skyddskretsar, plocka bort skyddskretsen men spara anslutningarna för att löda på.
edit: ytterligare en sak att fundera på är om det sitter nån slags minneskrets i kontrollern. behöver den resetas eller resettar den automatiskt när den tappar strömmen? hittar chippen bq29310pw och bq8011dbt på kontrollerkortet.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1283
Jag köpte tre st av dessa för att testa om de gick in i packet. Det blev lite tajt i och med att dessa batterier är nån mm längre beroende på att det sitter en skyddskrets i botten på dem. Den egentliga anledningen till att köpte dem var att jag trodde att det var lödöron på dem. Men det var det inte. Det går en ledare från positiva polen ned till skyddskretsen i botten. Visst, det blev kanske lite lättare att löda på dem, men det är inga "riktiga" lödöron.
Samma batteri finns lite billigare utan skyddskretsen.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1213
Jag funderar på om jag kan få problem med dubbla skyddskretsar. Det sitter ju redan en skyddskrets i själva batteripacket. Samtidigt undrar jag hur känsliga de är för värme från lödningen. Jag skulle kunna köpa de lite dyrare batterierna med skyddskretsar, plocka bort skyddskretsen men spara anslutningarna för att löda på.
edit: ytterligare en sak att fundera på är om det sitter nån slags minneskrets i kontrollern. behöver den resetas eller resettar den automatiskt när den tappar strömmen? hittar chippen bq29310pw och bq8011dbt på kontrollerkortet.
Har undersökt lite mera. Främst genom att sätta kontrollern utan celler i laptopen. Med RMclock rapporterar att fully charged capacity är ganska långt under designed charge capacity.
Med andra ord måste kontrollern resettas på något sätt. Det verkar vara ett betydligt större problem än cellerna =o(
edit: efter ytterligare lite googlande så har jag kommit fram till att det finns ett program som heter Smart Battery Workshop. Det använder en Philips Standard I2C Parallel Port Adapter för att ansluta till batterikontrollern. Har någon byggt en sådan, den verkar inte så sjukt knepig. Ska bege mig ut på nätet för att hitta nåt schema.
Med andra ord måste kontrollern resettas på något sätt. Det verkar vara ett betydligt större problem än cellerna =o(
edit: efter ytterligare lite googlande så har jag kommit fram till att det finns ett program som heter Smart Battery Workshop. Det använder en Philips Standard I2C Parallel Port Adapter för att ansluta till batterikontrollern. Har någon byggt en sådan, den verkar inte så sjukt knepig. Ska bege mig ut på nätet för att hitta nåt schema.
Det finns en uppsjö med tips om du Googlar på t ex battery reset laptop, allt ifrån att man bootar med OpenFirmware och kör reset-nvram samt reset-all, till att köra helt slut på batteriet och sedan ladda upp det fullt upprepade gånger. Söker du mer specificerat på din laptopmodell så kanske du kan få något riktigt bra tips.
Ja, fast minnet i kontrollerkretsen minns ändå hur många Wh som cellerna beräknas kunna hålla.
Vad jag inte vet är om cut off (ett li-ion-batteripack klipper strömmen innan cellerna är så tomma att de blir så instabila att de kan börja brinna) är baserat på spänning eller på en beräknade effekten (Wh) som finns kvar i batterierna. Är den baserad på spänning kan det hjälpa att byta celler utan att kunna nollställa kontrollern. Då får jag fel siffror i hur mycket det är kvar i batteriet och så, men det gör inte så mkt. Är det däremot baserat på kvarvarande Wh så kommer det inte göra någon skillnad om jag byter cellerna. Kontrollern kommer ändå klippa strömmen när den tror att cellerna är på väg att bli tömda.
Vad jag inte vet är om cut off (ett li-ion-batteripack klipper strömmen innan cellerna är så tomma att de blir så instabila att de kan börja brinna) är baserat på spänning eller på en beräknade effekten (Wh) som finns kvar i batterierna. Är den baserad på spänning kan det hjälpa att byta celler utan att kunna nollställa kontrollern. Då får jag fel siffror i hur mycket det är kvar i batteriet och så, men det gör inte så mkt. Är det däremot baserat på kvarvarande Wh så kommer det inte göra någon skillnad om jag byter cellerna. Kontrollern kommer ändå klippa strömmen när den tror att cellerna är på väg att bli tömda.
Vad gäller laddare för Li-ion batterier (som jag har haft erfarenhet av vls) är att alla laddar med koll på spänningen, beräknad använd kapacitet är aldels för osäker och dessutom skulle jag tro mer avancerad. Alla tillverkare av laddkretsar vet säkerligen att laddspänningen för Li-ion är väldigt känslig och att spänningen aldrig får gå över 4.2V så jag tvivlar på att de vågar göra något annat. Personligen är jag nog rätt säker på att laddningen kollar spänningen medan kapacitans systemet fungerar efter vad den gamla packen var så mätaren för kvarvarande effekt kanske inte fungerar som den skall. Jag hade förstås dock själv hållit ett väldigt noga öga på spänningen första gången jag kört packet normalt.
