Kabeltv-box, SAGEM (DCB 101) från Comhem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Exige

Kabeltv-box, SAGEM (DCB 101) från Comhem

Inlägg av Exige »

Hej!

Jag har över tid ackumulerat på mig två stycken kabeltv-boxar av märket SAGEM (DCB 101) från Comhem. Dessa verkar vara ganska avancerade byggmässigt, med tele-ingång, seriell och parallel-port. Dessutom två scart-kontakter, audio ut och antenn in plus ut, och två kortläsare. Bild finns nedan.

Nu undrar jag lite vad dessa kan tänkas vara värda och/eller vad man kan göra för kul med dom. Det känns ju som om det borde gå att "flasha" om boxen iom. seriell och paralell-port, ungefär som man gör med en router eller liknande. Skulle vara kul om man kan använda boxen till något annat, eller varför inte dekoda de öppna fria kanalerna som finns i luften? :)

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Några kanaler från "luften" lär du inte kunna dekoda, då det är en box för kabel-tv, DVB-C.

Är tveksam till att du kan göra något roligt av den faktiskt.
BJ

Inlägg av BJ »

Jag vet inte vad just den där modellen kan vara värd, men på blocket brukar dom sälja digitallådor för ungefär 500 kronor.
(Mellan 200 och 700 kronor för vanliga utan hårddisk-inspelning.)
Inte så kul om man vill tjäna pengar på sina saker, men det är ju bra om man vill köpa nånting.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nätsladden borde gå att använda till något.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

peter555... : :happy:

Ne men tackar för svaren :) Har kollat inuti den ena boxen nu, lite intressant finns det iaf att kolla på :P
Skriv svar