Köpt 1,5 ton träfräs som ska byggas om, tips tack!!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Ja, det är aldrig fel på ändlägesgivare speciellt inte när dom redan sitter där.

Sen vilken sorts givare det är spelar inte så stor roll.
Terho

Inlägg av Terho »

Okej :) Plockar bort dom men har dom kvar i en låda då om de nu är så viktigt tihi :lol:

Meeeeen ska jag sattsa på 20 mm kulskruvar med 5 i stegning? el vad?

La juh upp bilderna för att få svar på de :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Om du räknar med att du kan få ut tio Newtonmeter från motorerna så får du en bordkraft på 12,5kN med 5mm stigning och 3,1kN med 20mm stigning. Med en verkningsgrad på 80% får du kvar runt 10kN resp. 2,5kN. När man fräser i trä så är inte 10m/min en helt ovanlig matningshastighet.

Eftersom du har stora motorer så vill de inte så gärna snurra jättefort, därför är 5mm stigning lite väl lite, samtidigt känns 20mm stigning lite väl mycket utan utväxling, men det kan nog gå, trä är lättfräst. Jag skulle ha valt 20mm ifall det var mellan dem två. Annars har solectro 15mm stigning vill jag minnas.
Terho

Inlägg av Terho »

Men om jag vill köra lite aluminium då och då med är 20mm stigning för mycket då?
H.O

Inlägg av H.O »

Som Fräsen säger, till trä - gå på 20mm stigning. Funderar du på att köra aluminium också så kanske 10mm stigning är bättre om du inte skall ha någon utväxling mellan motor och skruv annars blir nog upplösning lite väl liten.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag håller med H.O och fräsen, 20mm stigning är inte fel på en sån här maskin med rejäla motorer för att fräsa i huvudsak trä.
Terho

Inlägg av Terho »

Då har jag lite mer info :)

Ska fundera på ditt erbjudande Meduza :D
Terho

Inlägg av Terho »

20000 lånat på banken för att få igång "Hubbe" Den har fått ett namn med he he :wink: Jag pratade med Solectro och frågade vad som är bäst för mig och dom frågade om vad de var för typ av maskin och vad jag skulle göra och jag fick snabbt svaret 5 mm stegring så du får en bra upplösning och ska du köra snabbare så gör en utväxling.... Sen frågade jag om Gecko driver och han sa att han har inget emot dom men när dom testade förut så vart motorerna ovanligt varma om motorn var uppåt de drivern max klarade av.... Så nu vart man nere på tanke noll igen.

3 st bearbetade klara stavar där skulle kosta mig runt 10000 kr + moms och de är för tok gör mycket....

Så jag funderar starkt på att beställa ifrån http://www.motioncontrolproducts.co.uk ca 13000 med frakt och i det är de obearbetade kulskruvar med allt med och en kompis till mig kan bearbeta dom på jobbet sen är de värsta servo kitet.

Känns som de blir billigare tankerna på motorernaws styrka och drivstegens kvalitet.

Men som sagt vill jagt höra åsikter av er? han på solectro är han helt ute i skogen och cyklar el? ska jag beställa från England el ska jag söka vidare och försöka få tag på prylar i sverige?

Nu är jag fundersam he he pengarna har jag på torsdag i handen och då ska de helst beställas.

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tycker tvärtemot, högre stigning och vill du ha högre upplösning gör en utväxling, mest för att träfräsning i en så stabil maskin kan uppnå sådana hastigheter så att du inte kommer klara dig utan en utväxling med 5mm stigning och stora stegmotorer.

Sen så skulle jag ändå välja Gecko, mest för att det finns en så stor användarbas och bra support direkt från geckodrive, så det är lätt att få hjälp om något krånglar.
Användarvisningsbild
dbss

Inlägg av dbss »

kolla här
http://www.rollco.se/p56.asp
ring å få pris de brukar vara bra att ha med att göra och ligga bra i pris.
Terho

Inlägg av Terho »

Så 20 i stigning är rekomenderat än.... Fler som håller med?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Motorer SKA bli varma, annars är de överdimensionerade eller alldeles för dåligt drivna. De kan bli så vara att du knappt kan ta på dem innan det är någon fara.

Att börja växla UT för att få en skruv med 5mm stigning köra fortare låter helt galet. Dessutom försöker man undvika höga rotationshastigheter eftersom du får ett tröghetsmoment som måste överbyggas och bromsas vid rörelse.

Gubben på solectro verkar bara vilja sälja saker till dig.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vid 20mm stigning krävs det 500-1000 rpm för att komma upp i 10-20 meter per minut (inte helt ovanligt om man ska fräsa trä), dessa rpm är rätt lagom för lite större stegisar, vid 5mm stigning krävs det det fyrdubbla, vilket är alldeles för höga rotationshastigheter både för stora stegmotorer och lite väl mycket för långa kulskruvar...
H.O

Inlägg av H.O »

Känns som jag upprepar mig själv här men ska du bara köra trä, gå på 20mm. Räknar du med att köra aluminium (om det går med maskinen i övrigt) så hade JAG gått ner på 10mm stigning för att få lite bättre upplösning.

Angående Gecko så är dom ruskigt bra och otroligt prisvärda, speciellt med tanke på dagens dollarkurs MEN ska du ha så stora motorer som du tittar på på MotionControlProducts så behövs det hög spänning för att få bra fart på dom. Gecko klarar "bara" upp till 80VDC MAX medans MSD2278 klarar betydligt högre. Men glöm inte att du i princip måste ha en transformator emellan vägguttaget och drivsteget eftersom det är 220VAC MAX.
gustav t

Inlägg av gustav t »

Meduza skrev:Vid 20mm stigning krävs det 500-1000 rpm för att komma upp i 10-20 meter per minut (inte helt ovanligt om man ska fräsa trä)...
Vad har du för maskin och vad fräser du i 20000mm/min?? Tycker det låter onödigt mycket.

/gurra
Skriv svar