Går denna att laga?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sundelin

Går denna att laga?

Inlägg av sundelin »

Har en Mio 168 med trasig "kontakt" kan man få tag i en ny som skulle vara möjlig att löda fast? Eller tror ni denna går att laga?
ursäkta den usla bild kvaliten är tagen med mobil...

Bild
Bild
Senast redigerad av sundelin 20 april 2008, 23:19:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Snälla fixa bilderna.

//Emil
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

om du får lite fokus på dom där bilderna är det säkert lättare att bedöma huruvida saken går att rädda
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser ut som att några av benen på kontakten saknas. Stämmer det?
Isåfall så *går* det att laga, men det är varken kul eller lätt och kräver dessutom lite tur och en stor portion tålamod.

Det man gör är helt enkelt att skala bort den svarta(?) plasten så resten av benet syns och sedan löder en liten koppartråd. Tänk bara på att hög värme och plast sällan fungerar bra ihop. :wink: Jag har provat några gånger på en liknande kontakt (till en mobiltelefon) och lyckats en gång. Det blev inte alls snyggt..

Svårt att se hur kopparbanorna på kretskortet mår, men det finns silverfärg som fungerar ganska bra för att laga trasiga banor. Jag brukar annars föredra att skrapa bort skyddslacken och lägga en tunn koppartråd som löds fast. Den metoden har lyckats varje gång jag har testat. (Har gjort så i bl.a en synth och i en UPS.) Det är väldigt viktigt att man inte har för hög värme och värmer kretskortsbanorna för länge. Då släpper banorna garanterat.

Det ser ut som om kontakten redan har varit lödd på kretskortet en gång.
Varför är den borta nu? Sådan information kan ofta vara en bra ledtråd när det gäller att avgöra om det går att laga.
sundelin

Inlägg av sundelin »

Det saknas ett ben i kontakten. Mmm får väl skaffa nån koppartråd och prova att löda, men det är ju så smått.... Jag kan inte säga varför kontakten är lös, den har varit det sen jag fick tag i den... skulle ha tagit upp den på en gång ist. Ska försöka fixa bättre bilder...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För att bespara tid och jobb på att fixa kontakten men beroende på om det är en flexkabel som skall sättas in i denna kontakt eller liknande så hade jag nog lödad fast kabeln direkt på kretskortet.
Skriv svar