Tillräcklig transformator för 150W?
Tillräcklig transformator för 150W?
I ett planerat bygge kommer worst case vara 5A på 30V likström (150W). Jag sitter just nu och letar transformatorer, men måste erkänna att jag inte har helkoll på hur man dimensionerar dessa.
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41000407
Jag har tänkt såhär: 150W på likströmsidan ska ge samma effekt på växelströmsidan. 24VAC / 150 = 0.16A, och trafon ovan är dimensionerad till 1.5A så den biten borde vara grön. Men det som förbryllar mig är att den är speccad till 36VA.
Så, frågan lyder: räcker innan nämnda transformator, eller måste jag leta upp något annat?
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41000407
Jag har tänkt såhär: 150W på likströmsidan ska ge samma effekt på växelströmsidan. 24VAC / 150 = 0.16A, och trafon ovan är dimensionerad till 1.5A så den biten borde vara grön. Men det som förbryllar mig är att den är speccad till 36VA.
Så, frågan lyder: räcker innan nämnda transformator, eller måste jag leta upp något annat?
Förstod inte exakt hur du räknat, men försöker förklara. Den där trafon ger allt annat än 5A. För att få ut hur många A du får kör du
____Watt (VA)
A= -------------
______Volt
Där stog det 36VA, 2x12. Då kör vi den genom formeln som att du vill ha 24v.
__36
------ = 1.5
__24
Slutsats: Du bör nog leta vidare
EDIT: Hmm... blev lite osäker, rätt mig?
EDIT:2: Det där borde nog vara korrekt.
____Watt (VA)
A= -------------
______Volt
Där stog det 36VA, 2x12. Då kör vi den genom formeln som att du vill ha 24v.
__36
------ = 1.5
__24
Slutsats: Du bör nog leta vidare
EDIT: Hmm... blev lite osäker, rätt mig?
EDIT:2: Det där borde nog vara korrekt.
Senast redigerad av slaeshjag 18 april 2008, 18:22:30, redigerad totalt 1 gång.
För det första, en transformator har inte en växel- och en likströmssida. Det är alltid växelström på alla sidor av en transformator 
Primär- och sekundärsida talar man däremot om.
Specifikationen på tranformatorn hos Electrokit anger ju maximala strömmen på sekundärsidan till 1500mA (1,5A). Du behöver inte räkna baklänges på något sätt, allt står i klartext. Det är ju lätt att kontrollera också: 2*12*1,5 = 36VA.
Primär- och sekundärsida talar man däremot om.
Specifikationen på tranformatorn hos Electrokit anger ju maximala strömmen på sekundärsidan till 1500mA (1,5A). Du behöver inte räkna baklänges på något sätt, allt står i klartext. Det är ju lätt att kontrollera också: 2*12*1,5 = 36VA.
Tack för korrektionerna. Hjärnan är inte som den ska på fredagar, därför blir en del saker upp och ner...
En sån här borde alltså, om jag fattat rätt, duga: http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41000238 ?
Är det någon skillnad på ringkärnetrafos och vanliga chassitrafos mer än utseendet?
386 spänn är förresten rätt saftigt, så jag får nog se till att skissa projektet ordentligt innan jag börjar handla. Kan bli rätt dyrt annars.
Är det någon skillnad på ringkärnetrafos och vanliga chassitrafos mer än utseendet?
386 spänn är förresten rätt saftigt, så jag får nog se till att skissa projektet ordentligt innan jag börjar handla. Kan bli rätt dyrt annars.
Japp, den bör fungera. Om du tänkt ligga på max belastnig under längre tider (kontinuerligt) så skadar det inte att gå upp en storlek till men annars ska det fungera.
Rent praktiskt tror jag inte det är någon skillnad på en ringkärna och en E-kärna. Jag tror ringkärnan är något effektivare och att den har rätt mycket högre start-ström men inget av det spelar antagligen någon roll för dig.
Rent praktiskt tror jag inte det är någon skillnad på en ringkärna och en E-kärna. Jag tror ringkärnan är något effektivare och att den har rätt mycket högre start-ström men inget av det spelar antagligen någon roll för dig.
Nej den är för liten. En likriktarkoppling med kondensator på utgången drar c:a 1.8 ggr så många A RMS på växelströmssidan som strömmen den ger ut. För 5A likström ut behövs en transformator som kan ge c:a 9A. Vad ska den vara till? Med 24V sekundärspänning så får man väl någonting mellan 28-35V beroende på hur hård lasten är.bos skrev:Tack för korrektionerna. Hjärnan är inte som den ska på fredagar, därför blir en del saker upp och ner...En sån här borde alltså, om jag fattat rätt, duga: http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41000238 ?
Varför tror du att "alla" konstruktioner idag är primärswitchade? Jo, trafos för lite effekt är dyra, tunga och drar tomgångseffekt..... Innom en alltför långt avlägsen framtid så kommer vanliga linjära nätaggregat att vara förbjudna att tillverka till och med just med tanken på att de inte lever upp till och aldrig kommer att leva upp till kommande krav på standby förbrukning. Enda lösningen är att primärswitcha, även för lägre effekter.
Ett variabelt (3-30V / 0-5A) spänningsaggregat. Jag har ett hembyggt just nu av samma typ, men som bara pallar att ge 1A. Det är sällan jag använder högre spänning än 15V, men ska man bygga något man ska använda så är det min åsikt att man får tänka lite på sikt. Nån gång i framtiden kan jag ju behöva plocka 4A på 25V, eller så, och då är det dumt att inte orka ge kräm.kimmen skrev:Vad ska den vara till?