Hur börjar jag enklast med C för AVR?
Hur börjar jag enklast med C för AVR?
Hej.
Jag har programmerat först PIC och sedan AVR i rätt många år nu känns det som. Alltid i assembler, då jag inte behärskar något högnivåspråk.
Nu är det inget större problem att programmera i assembler eftersom det är enkelt och överskådligt, men många programexempel jag springer på är skrivna i C...
Så om jag vill ta steget själv, och lära mig programmera i C - har ni några tips? Om ... bra nybörjarkodexempel, gratiskompilatorer etc.
Jag har STK500.
Tack!
Jag har programmerat först PIC och sedan AVR i rätt många år nu känns det som. Alltid i assembler, då jag inte behärskar något högnivåspråk.
Nu är det inget större problem att programmera i assembler eftersom det är enkelt och överskådligt, men många programexempel jag springer på är skrivna i C...
Så om jag vill ta steget själv, och lära mig programmera i C - har ni några tips? Om ... bra nybörjarkodexempel, gratiskompilatorer etc.
Jag har STK500.
Tack!
-
- EF Sponsor
Re: Hur börjar jag enklast med C för AVR?
Jag rekommenderar att du först lär dig programspråket C innan du hoppar in i C för mikroprocessorer. The C programming Language (oftast förkortad "K&R") är ett självklart val i detta fall.laban12 skrev:Så om jag vill ta steget själv, och lära mig programmera i C - har ni några tips?
Börja där.