Jag vill bygga en radiostyrd "robot" med två drivhjul "a la robotwars". Jag vill gärna använda mig av återkoppling via enkoder. Tanken är alltså att controllern skall ta imot signalerna från mottagaren, mixa de två kanalerna "fram-back" och "höger-vänster" så att inte varje hjul behöver "spakas" separat (tankstyle). Min idé är att mottagarsignalerna skall styra avläsningen av en tabell. Denna tabell skall innehålla "börvärden" för hur snabbt hjulen skall snurra. Tanken är då att regleringen av hjulhastigheterna skall ske genom inkremering och dekremering (ökning och minskning) av pulsbredden på pwm-signalen till h-bryggorna.
HELST så vill jag att om ena motorn inte kan uppnå efterfrågad hastighet, utan bara kan uppnå tex 70% av denna hastighet - så skall detta ske även på den ANDRA motorn så att proportionalitet uppnås detta bör medföra divisionberäkningar vilket jag antar är ett tungt för en microcontroller. Detta ser jag mest som en önskvärd "bonusfunktion".
Frågan är slutligen vilken (eller vilka) microcontroller(s) kan/bör jag använda för denna applikation.

Edit (tillägg):
Jag antar att det krävs MÅNGA timers för att det skall funka.
En ELLER 2 (?) går väl åt till PWM-signalerna, en eller två till signalerna från radiomottagaren samt två timers till enkoder funktionen.
Det blir ju 4-6 timers, tänker jag rätt?