Skärmad signalkabel, anslutning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
miklon

Skärmad signalkabel, anslutning?

Inlägg av miklon »

Jag har ett antal signaler från givare, både 4-20 mA och från Pt100-element. Till dem har jag tänkt använda skärmad signalkabel, med en skärm av typen kopparstrumpa. Dels för att undvika överhörning mellan signalkablarna och dels för att undvika störningar från omgivningen.

Jag antar att skärmen, för att den ska fungera, ska anslutas till jord på en sida? Eller?

Jag tycker mig också ha läst att jordningen ska ske så nära signalupphovet som möjligt, men det kanske inte spelar någon roll när det är så svaga signaler?

Hur gör man anslutningen mellan skärm och jord rent praktiskt? Löder dit en ledare är kanske enklast? Finns det någon (praktisk) begränsning i hur lång ledaren från skärm till jord kan vara?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det väsentliga är att inte båda ändarna är DC-jordade. Normalt kopplar man skärmen till ingångsförstärkarens jord. Dock blir det troligen problem om du har en givare med metallkåpa då skärmen antagligen är jordad i skalet. Då får du ha ingångsförstärkare med galvanisk avskiljare.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag brukar skala av yttermanteln så långt som jag behöver jordledare. Sedan pressa den flätade strumpan bakåt så att de "fyrkantiga hålen" mellan kardelerna öppnar sig. Välja ett långt bak och öppna det lite mer med en penna el likn. peta ur de inre ledarna. Sedan placera strumpan i en krympslang.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Jag kommer ansluta signalerna till mätvärdesomvandlare, som är galvaniskt isolerade.

Är en ok approach att låta bli att ansluta skärmarna på givarsidan och sedan ansluta skärmarna på ingångssidan (alltså innan mätvärdesomvandlarna) till en gemensam jordskena som är ansluten till nätjord (med det menar jag alltså jorden från vägguttaget i princip).

(Fanken vad dålig koll jag har på det här känner jag, det är nog dags att plocka upp en bok, det var alldeles för länge sedan jag läste om sånt här)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller med bobobo för normala saker

för bättre jordning av skärm så ska man ansluta skärmen 360 grader runt om, smidigast med en förskruvning som är gjord för emc bruk

eller så skalar man bort höljet på två centimeter och annvänder olika sorts klammer mot jord

allternativt så viker man över skärmen på den oskalde kablem och fixerar det med en bit krympslang, och låter några centimeter skärm vara synlig och klamrar den mot jord

vid hf blir det ännu viktigare med 0 i avstånd till jord från skärm, men det är en annan sak
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag antar att du vill ha en gemensam jordskena för åskskydd och ESD. Du kan sätta en kondensator mellan skärmen och jord på givarsidan.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Förskruvning för EMC-bruk är ju smidigt, då kan jag ju montera ett gäng sådana i en plåt, dra igenom mina kablar och sedan bara jorda plåten, antar jag?

Edit:

peter: Du menar alltså att jag jordar skärmen direkt på ena sidan och via en konding på andra sidan? Eller missförstår jag?

Hur dimensionerar jag kondensatorn?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man använder en kapacitans i ena ändan mellan jord<->skärm borde det bli reaktans:

C = 1/ (Xc * 2 * pi * f)

159.15 nF = 1/(100*2*pi*10000) * 10**9

(Minustecknet är hmmm.. :wink:)

Så med en 159.15 nF kapacitans i ena ändan borde man undvika jordströmmar etc.. men ändå få tillräcklig (100 ohm) jordning för frekvenser över 10 kHz. Eller?
Skriv svar