Lyckades få tag på ett Philips PM 3267 Oscilloscope idag..
Är det någon som har erfarenhet av det scopet? Skulle vilja veta om det är ett något att ha, jag är nöjd vilketsom men alltid kul att veta..
Dessutom behöver jag probar, kan man köpa vilka somhelst? Eller är det något viktigt som jag måste tänka på innan jag köper probar? Tips mottages gärna..
Jag köpte ett tio-pack med probar som kom i måndags. Jag har inte hunnit testa dom ännu, men kan säga att jag tyckte dom var billiga(~560:- för allt). Jag köpte domhärifrån
Detär ett bra scope, jag har "lillsyrran" till det, 3217.
De probes som det änkas till är 100% ren sk*t. Köp dem inte!
För ett 100MHz scope behövs det probar med högre bandbredd för att inte få onödiga begränsingar dessutom är ingångskapacitansen förfärande hög. Speciellt i 1x läge. Den lågkapacitiva kabel som krävs till en probe värd namnet kostar, därför är den sannolikt bortsnålad och då blir det såhär...
Köp t.ex. Hameg-probes, de kostar mera för 2 st än vad sk*tprobes kostar för 10, men så fungerar de och det är en ganska så stor fördel...
Jag har aldrig gillat Philips, triggar dåligt och knapprna brukar glappa. Jag kanske haft otur på de jag provat så det är bara att hoppas ditt är bättre.
har ett philipsskop av ungefär samma årgång fast enklaste modellen, funkar bra, lite dålig trigg som 555'an även sagt, men jag accepterar det för det priset jag gav för den
om probarna säger jag att det är upp till vad man vill ha och betala för
har en bunta av dom där billiga och har jämfört med mycket dyrare tekprobar, dom är int 100Mhz utan funkar ok upp till 60 Mhz, sedan är det en resonans och det är int bra
men jag har dom slaskprobar och plockar bra fram dom dyra när jag verkligen behöver ha dom
köp billiga att slita på för normalt bruk och kanske en bra ny/beg bättre, att kolla på ebay är inget fel
Ja det blir nog så att jag börjar med att skaffa ett par crap-probar och ett par shysstare senare.
Vet inte riktigt vad trigg innebär, så jag kommer nog inte störa mig så mycket på det heller
Fick det dessutom gratis så jag har inte så höga krav. Mest nöjd med att ha ett eget scope..
Jag hade ett PM3214 (25MHz) som jag sålt, fick 900kr för det eller nåt sånt. Det var mycket trevligt tyckte jag men det hade glapp i typ ALLA tryckknappar från början. Lite kontaktspray och det blev som nytt däremot!
Triggen är den delen som ser till att kurvan blir stadig och stillastående om du tex. mäter på 50 Hz sinus, eller startar i flanken på kurvan på samma ställe när du studerar på digitalsnörena på din digitalkonstruktion - oscilloskop är tämligen värdelös utan en fungerande trigg...
Tektronix har alltid varit snäppet bättre än konkurenterna i samma generation apparater när det gäller just triggen
Själv har jag en PM3215 och kallades TV-skåp avsedd för TV-reparationer då dessa är dubbelisololerade mot eluttaget - kan också matas med 12-volt DC.
så vitt jag vet så var Philips dom enda som gjorde dubbelisolerade skåp för just TV-rep marknaden medans många andra fabrikat moddades invändigt (läs klipptes) så att skyddsjorden togs bort - och samtidigt gjorde apparaten livsfarlig vid händelse av fel...
---
min lider samma sak att knapparna är hemsk glappa - men dessa var OK dom första typ 10 åren av instrumentets livstid - glappheten är en åldersbeteende samt att man kanske inte motionerar kontakterna på samma sätt som de gjordes dagligen i ett rep/servicelabb.